تاریخ : 1398/08/25 10:34
شناسه : 209687


مهدی غلامی_درحالی که آلودگی هوا در اهواز و همدان گوی سبقت را از تهران ربود و براساس گزارش دفتر پایش‌های فراگیر محیط زیست شاخص آلودگی هوا در اهواز بر روی عدد ۱۶۸ و در همدان بر روی عدد ۱۵۲ قرار گرفته است و شهروندان این دو شهر هوای آلوده‌تری را نسبت به تهرانی‌ها تنفس کرده‌اند اما در شهر اراک که یکی از شهرهای نامی آلوده کشور میباشد، اوضاع کاملا متفاوت تر است و به نظر میرسد با توجه به اظهارات مسئولان استان مرکزی چند سالی است که تغییرات مثبتی حاصل شده ، به طوری که سید علی آقازاده استاندار مرکزی در این راستا بیان کرد که کاهش تعداد روزهای آلاینده اراک در سه سال گذشته با کاهش معناداری مواجه بوده به طوری که از سال ۹۵تعداد روزهای آلاینده بیش از ۷۰درصد کاهش یافته است .


آقازاده که خود با شروع بهبود هوای اراک در این استان روی کار آمد، افزود:تعداد روزهای آلوده در اراک یک اتفاق تصادفی نیست بلکه با برنامه صورت گرفته و امروز شاهد آثار آن عملکردها هستیم.


این آقازاده همچنین در خصوص تعداد بیماران سرطانی در قیاس با میانگین کشوری ،از وضعیت خوب استان مرکزی خبرداد.


مهدی زندیه وکیلی معاون عمرانی استاندار مرکزی هم در شهر اراک همانند آقازاده بر انتقال صنوف خودرویی به شهرک خودرو تاکید کرد و گفت:در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک ازجمله انتقال صنوف مزاحم وایجاد فضای سبز بایستی اجرایی شود ودیگر اینکه همچنین بیان کرد:این صنوف آلاینده خودرویی به دلیل آنکه در مرکز شهر اراک قرارداردند و ایستگاه های پایش سنجش نیز این آلودگیها را نشان میدهند.


در این میان رضا میرزایی مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز گفت:در طول سه سال گذشته شاهد کاهش ۷۰ درصدی تعداد روزهای ناسالم در شهر اراک بودیم و دستگاه های اجرایی با افزایش سرانه فضای سبز، کاهش دیگ های آلاینده ایرالکو و کنترل صنایع آلاینده و بحث روان سازی ترافیک در سطح شهر به کاهش تعداد روزهای ناسالم شهر اراک کمک کردند.


اما حسین بختیاری فرماندار اراک دیدگاه قابل توجهی داشت و اذعان کرد: تنها با بررسی پنج نقطه نمی توان به نتایج دقیقی رسید، باید عوامل بیماری زای موثر بر هوای شهر اراک را شناسایی کنیم و این تحقیقات باید به طور اصولی و بر مبنای علم روز دنیا در این زمینه صورت پذیرد.


بختیاری همچنین عنوان کرد: میزان بروز سرطان در استان مرکزی از میانگین کشوری هم پایین تر می باشد که این کمی از دغدغه ما در این حوزه می کاهد، اما بایستی بررسی های اصولی نیز در این زمینه انجام پذیرد.


اما با این تفاسیر و ارائه آمار از سوی مسئولان که امیدواریم جزو بازیهای سیاسی و برای بقای خود نباشد، به نظر میرسد به تدریج اراک با آلودگی و قرار گرفتن در بین آلوده ترینها ، بای بای خواهد کرد.



انتهای متن/

پاسخی بگذارید