تاریخ : 1398/09/5 14:43
شناسه : 209699


هدي سادات چاوشي - هميشه راه راست بهتر از راه کج است، اما شايد برخي دلشان بخواهد بلندبلند بگويند، زمين کج است!!!... که همه ما احتمالا با اين سبک جملات آشنايي داريم.

حتي شايد يک دانشجو، با توجه به تاثيرات هنريِ شبکه‌هاي بيگانه، و عدم بهره‌گيري رسانه‌هاي فاقد اجراي هنر در سياست، جوگير شوند و عليه يک تصميم، اعتراضاتشان سر به فلک بزند... که عده‌اي هم در اين ميان، شبيه آهن تفت ديده براي دستيابيِ مجدد به سلطنت و سلطه؛ دست به استفاده‌هاي ابزاري بزنند و از آمار فلان تعداد کشته و مجروح، که اتفاقا شايعه است، بنفع خود، براي جولان دادن به يک اتفاق، سوء استفاده کند؛ که خلأهاي قانوني در آن ارتباطي مستقيم دارند.

حتي ممکن است بگويند، بانوان، شهروندان دومي هستند که بهمين علت و بطور مثال در فلان شهر، جايگاهي در پستها و چارتهاي مديريتي _ سازماني ندارند و عده‌اي هم در آن سمت مرزها، با مزه‌مزه کردن توصيفاتي از چهارشنبه‌هايي با رنگِ سفيد، اين ذهنيات را پررنگ کنند!!..

منشور اخلاقِ انتخاباتي به قانون تبديل شود

اين شايعات، ابعاد و تعاريف آن، که در دنياي رسانه‌اي امروز با کمي تحريف، از آن بعنوانِ اخبار جعلي و فيک، ياد ميشود؛ با هدف منفعت‌طلبي، فعاليتها و زيرساختهاي سخت‌افزاري را مستحکم ميکنند، که مهدي حکمتي کارشناس ارشد حقوق جزا، با توجه به اين موضوع که به طور ميانگين از ابتداي انقلاب اسلامي، هر ساله يک انتخابات در کشور ما برگزار شده است و دشمنان خارجي و عوامل داخلي پيدا و پنهان، آمادگي و استعداد نشر اخبار جعلي و فيک را دارند، بيان ميکند: لازم است قانونگذار با استفاده از اختيارات خود، حلقة مفقودة قانون‌گذاري را جدي بگيرد و براي مقابله با اين خطر، با جرم انگاري، به پيشگيري و مبارزه با عوامل انتشار اخبار جعلي، نشر و ترويج آن بپردازد.

او ضمن تاکيد بر برخورد با عاملان مستقيم، غيرمستقيم و ابزارهاي آنها معتقد است: تشکيل کميته‌هاي تخصصي از فعالان رسانه‌اي، جامعه‌شناسان و حقوقدانان يک ضرورت است که علاوه بر تدوين و انتشار منشور اخلاقِ انتخاباتي توسط وزارت کشور؛ اقدامي پسنديده بود که نياز است به قانون تبديل شود.

قدرت رسانه را دست‌کم نگيريم

يک کارشناس رسانه و مطبوعات با اشاره به تصميم هيجان‌مداري که در روزهاي پاياني آبان‌ماه، حرفهاي زيادي را براي گفتن به جاي گذاشت، اظهار کرد: مسئولان خودشان را به کج فهمي نزنند که موضوع افزايش سه برابري قيمت بنزين، اصلا قابل توجيه و دفاع نيست.

وي با اشاره به شگردهاي رسانة آگاه، افزود: قدرت رسانه را نبايد دست‌کم بگيريم... قدرت شايعات و استفاده از کلمات و فکر رسانه را نبايد دست‌کم گرفت... قدرتمندي و اعتماد سازي رسانه بر اذهان، با توجه به فضاي سياسي، اجتماعي و شرايط زماني و جغرافيايي، بقدري است که توانست هيتلر را شکست دهد و بايد بيش از اين آگاه باشيم.

اين بانوي کارشناس تصريح کرد: چگونگي خروج از بحرانها و اتفاقات، در دست رفع ابهام و اعتمادسازي است؛ که اين اعتمادسازي ميسر نخواهد بود مگر، با تسلط بر علم رسانه، قدم به قدم بهتر عمل کنيم، همچنان که امروزه نسبت به گذشته ارتقا پيدا کرده است.

کارشناس رسانه و مطبوعات با اشاره به فيلم قلاده‌هاي طلا گفت: ما در تمام ايام به اينچنين فيلمها نياز داريم، چرا که اگر بي‌خبري اتفاق بيافتد و شايعات و فيک‌نيوزها، با شباهتها و هم‌پوشاني خود با دنياي خبر و اطلاعات، تسلط و تاثيرپذيري را بر اهداف خود موثر و نافذ بدانند، افراد به انزوا و انحطاط کشانده خواهند شد.

وي با اشاره به انتظارات مردمي با توجه به حضورش در بطن جامعه و سياست، خاطر نشان ساخت: امروزه انتظارات مردمي در سطح کلان است، سياستهاي کسب شده در علم و جامعه در سطح کلان است، لذا التهاب و عدم آرامش معنا پيدا نخواهد کرد اگر کارشناسان و اهل فن، حلقة مفقودي قانون‌گذاري را جدي بگيرند و وزارت کشور در اقدامي موثر وعاجل؛ با توجه به پيشرو قرار داشتنِ انتخابات، منشور اخلاقِ انتخاباتي را به قانون تبديل نمايند. 

قانون‌گذار، حلقة مفقودة قانون‌گذاري را جدي بگيرد

يک شهروند ملي که در مقطع کارشناسي و علوم سياسي در حال تحصيل است، ميگويد: بحران 9 دي، بحران سال 88، بحران سال 86، و بحران گراني بنزين در چند روز گذشته از اواخر آبانماه که سهميه بندي بنزين نيز بر آن افزون شد و مردم بيش از پيش نگران وضعيت اقتصادي  و سياسي شدند... اما صبورانه با توجه به ولايت‌مداري، نارحتي و خشم خود را کنترل کردند؛ اينها نشان از اقتدار و عمق علاقه به کشور و نظام مقدس جمهوري اسلامي است.

اما مسئولان، نهادها و کارشناسان اقتصادي و اجتماعي بدانند که مردمي که با تصويب شوراي امنيت، ميزبان قطعي اينترنت بودند، و اکنون در روند اتصال به انتظار نشسته‌اند، اگر متهم به نااميدي باشند و اگر متهم به کلاهبرداري و رانت؛ در تمام اين احوالات رسانه پيشروي آنهاست؛ که خواه اين رسانه رسانة مردمي و يک کلاغ چهل کلاغ باشد که نياز به بازنگري دارد و خواه متغيري موثر در توسعه ملي که با خصلت اميد، سلولهاي حامل اميد را مبني بر اخبار ميتواند بر جامعه، و اجتماع، نعيم‌بخش و التيام‌بخش باشد. 

اين بانوي کارشناسي تصريح کرد: همه ميدانيم که بخشي از اقدامات ويژة دولتِ رفاه؛ تامين اعتماد است به نحوي که با توجه به هويت‌سازي و پرداخت به نگرشهاي همسو با فرهنگ و تاريخ، اين سياستها و پردازشها نياز به تنظيم دارد و اين يکي از مباني دولت رفاه و حداقل امکانات رفاهي است، هرچند اين حداقل امکانات ميبايست وسعتي به اندازة مردم و ساختار زندگي آنها داشته باشد.

اين دانشجوي خبره در عرصه علم گفت: آمريکا، همان کشوري است که توانست 72 هزار نفر از مردم مظلوم خود را در يکي از ايالات خود، بدليل اطمينان از صحه بر توانايي بمبهاي غولآساي خود و استفاده ابزاري از يک خلبان وطن‌خواه؛ به قتل برساند و امروزه با استفاده از فن بيان و تلفيق هنر با سياست؛ خود را مهد آزادي مينامد که هر لحظه با استفاده از کارشناسان و متخصصان، نه تنها اعتمادي غيرحقيقي را بر مردم کوچه بازار خود تزريق ميکند؛ بلکه با رنگ‌پردازي و تصويرگريهاي فريبانه در رسانة نمايشي خود، آواز دجال سر ميدهد.

وي با تاکيد خواستار شد: شايعات، نقل و انتقلات در فيک نيوزها اغلب داراي يک سير صعودي هستند که دربرگيري و ابهامات در اخبار، گاها ميتواند بر آنها موثر باشد که اگر جنبش مقابله و موضع گيريِ کميته‎هاي تخصصي و قانون‌گذار بتواند با استفاده از اختيارات خود، حلقة مفقودة قانون‌گذاري را جدي بگيرد و علاوه بر تدوين و انتشار منشور اخلاقِ انتخاباتي توسط وزارت کشور؛ به قانون تبديل شود، بسيار ستودني خواهد بود.

شايعات شبيه پيچهاي موجود در برخي بلوارهاي امروزيست

يکي از کارشناسان حوزه اجتماع و سياست گفت: من به شايعه اعتقادي ندارم، و بنظر ميآيد شايعات از دل افراد بيرون مي‌آيد همانطور که کلاهبرداران با شنيدن سهميه‌بندي بنزين از دل جامعه بيرون مي‌آيند که قابل توصيف نيستند و اعتراضهاي رايج در اواخر آبانماه، بيشتر شبيه عصبانيت بود که در شب عيد انجام شد.

وي ميگويد: اگر بحث گراني بود بايد سهمينه بندي ميکردند پس بحث گران کردن خارج از اين موضوع است که تقويت اقتصاد در کشور مستلزم ثبات است.

اين کارشناس با اشاره به برخي بخشهاي عمراني و مطرح، معتقد است: امروزه فارغ از بيانِ مثالي چون، بلوار زائر در قم، که عمدتا حادثه‌خيز بوده و در همين اواخر شاهدِ فوتي دلخراش، از چند دانشجوي خانم، بود‌؛ و يا بلوار مرجعيت، که مردم زود در افتتاحش عجله کردند و از شهرداري محترمِ قم مقدسه، بابت اين بلوار بسيار سپاسگزاريم اما؛ هرشخصي از اهل فن، متوجه خواهد شد که راه مستقيم نياز به زمان، آسفالت و تجهيزات بيشتري دارد و نميتوان قبول کرد، بزرگراههاي جديد الاحداث در شهر، نسبت به خيابانهاي قديمي، الزاما داراي قوانين لازم الاجرا هستند که اجرا نميشود که لازم است اهل رسانه با دقت بيشتري، مطالبات مردمي خود را دنبال کنند تا از ظهور و بروز برخي ابهامات با توجه به اهميت برخي مسائل در زندگي روزمره مردم، جلوگيري شود.

اين بانو در ادامه با اشاره به مسائل مرتبط با انتخابات که در چند قدمي کشور است، خاطرنشان کرد: از قانون‌گذار خواهشمنديم تا با استفاده از اختياراتِ مرتبط با قانون‌گذاري، از ترويج فيک‌نيوزها و اخبار جعلي با دريافت جريمه‌ها و هزينه‌هاي سرسام‌آور، برخورد نمايند تا هيجان و جذابيت هاي کاذب خاتمه يابد.


انتهای پیام /


پاسخی بگذارید