تاریخ : 1398/09/5 14:40
شناسه : 209700

هدی سادات چاوشی :يک لحظه دلت در هواي مسجدالنبي و ستونهايش گره ميخورد... تقريبا شب است... خيابان رسالت يا همان دورشهر قميها، بنسبت پرحرکت و پرشور است... بيقرار و پرسرعت بايد خود را به منزل برساني.. انتظار سخت است... عطر اسپند مي آيد... گروهي از عکاسان از اهل رسانه را ميبيني... حتي همسرانشان هم هستند... از همه دعوت شده تا لحظات دلداگي و صحنه‌هاي حضور منتظران را در تصوير مشاهده کنند..

قابهاي فيروزه‌اي يعني يک بغل آرامش و يک وسعت گام.

يکي از هنرجويان عکس موبايلي و حاضر در اين نمايشگاه (محمود غلامي) ميگويد: عکس يعني بهتر ديدن... 

و سلام بر صاحب قلبهاي قابهاي فيروزه‌اي... خواه آسمان باشد، خواه دريا،.. خواه گنبد فيروزه‌اي از يک مسجد و خواه نمايشگاهي که به اين نام، نامگذاري شده است و دعاي خير آن حضرت که ان‌شاالله حصن حصينِ هر بازديدکننده، قدم به قدم، ديدارها را جريان ميبخشد.

به مناسبت 1181مين سالروز آغاز ولايت و امامت حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالي فرجه الشريف)؛ نمايشگاه ملي عکس با تلفن همراه، با عنوان انتظار پويا بر پايه(اميد، مقاومت، حرکت) با محوريت تمدن نوين اسلامي و آمادگي براي ظهور، به همت جمعي از عکاسان هنرمند وعاشق در نگارخانه فرهنگ قم برپا شده است که توسط دکتر بيژن سليمان‌پور معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري قم، مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون فرهنگي مسجد مقدس جمکران و جمعي از عکاسان و هنرمندان استان افتتاح شد.

اثرها بي‌اغراق شبيه توضيحات سخنگوي سازمان انرژي اتمي درمورد جديدترين اقدامات انجام شده، هيجان‌انگيز و بهت‌آور است.. دوستان هرکدام با نگاههاي مختلف از زاواياي مختلف و حضور مردم اتفاقهايي را که در پيرامون مسجد بازتابهايي را خلق کرده به تصوير کشيده‌اند.

حرم پيامبرخوبيها و مهربانيها در مدينه برايت يادآور ميشود... هر کدام از تصاوير به گونه‌اي برايت الهام بخش است.

از 80 اثر ارسالي، 40 اثر انتخاب شده را خواهي ديد که هرچند هنرمندان وعکاسان تايم کوتاهي جهت ارسال آثار خود داشتند اما به اين موضوع که در سال آينده فرصت بيشتري را جهت عکسهايي قويتر خواهند داشت، مي انديشي.

با خودت فکر ميکني اي کاش محلي دائمي براي برپايي اينقبيل نمايشگاهها در يکي از فضاهاي جديد الاحداث از مسجد داشتيم؛ هرچند که هيچ کدام تکميل نشده و کاربريهايش هنوز مسشخص نيست و بحث عمراني آنها با توجه به کمبود بودجه طبق گفته‌ها تقريبا متوقف شده... اما اگر نگارستاني بود تا بعدا علاوه بر بحث عکاسي در بقيه زمينه‌هاي هنري مثل خوشنويسي، گرافيک و پوسترسازي  و تصويرسازي و تصويرگري را طي سال ادامه ميداديم خوب بود.

آشنايي با مفهوم مهدويت، انتظار و فرج يک ضرورت جهاني است

حضور عاشقانه پيروان حضرت صاحب‌الامر(عج) و به تصوير کشيدن حضور عاشقانه اقشار مختلف جامعه نيز يکي از اتفاقات قابل تقدير است که «معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري قم» ضمن اشاره به اين موضوع، در بازديد و استقبال فراوان از اين نمايشگاه ملي اظهار کرد: به تصوير کشيدن حضور عاشقانه  بالاترين فعاليت در حوزه هنر است و فعاليت در راستاي آشنايي مردم جهان با مفهوم مهدويت، انتظار و فرج يک ضرورت جهاني است.

بيژن سليمان‌پور دستيابي به آرامش و اميد را نتيجه حضور در مسجد جمکران عنوان کرد و ادامه داد: هنرمندي که اين لحظات را ثبت ميکند در واقع به اين دو هدف(آرامش و اميد) دست يافته و شايسته است آن را به مخاطب خارج اين فضا انتقال دهد.

مسجد جمکران جلوه‌اي متعالي و عکاسي از آن اوج فعاليت هنري و ارادت است

معاون فرهنگي حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در ديدار از نمايشگاه قاب فيروزه‌اي، مسجد جمکران را جلوه‌اي متعالي تصويرگري کرد و افزود: هنر عکاسي بهترين هنر براي جلوه‌گري اين حقيقت و فضاي معنوي است که لازم است از اماکن مقدس بهره کافي را ببريم.

حجت الاسلام مهدي احمدي ادامه داد: عکاسي از گنبد فيروزه‌اي و رواق اصلي مسجد جمکران بيانگر اوج فعاليت هنري و ارادت هنرمندان به ساحت مقدس حضرات معصومين است.

يکي از وظايف ذاتي فعاليتهاي فرهنگي قم، توجه و خدمت به مسجد مقدس جمکران است

مديرعامل سازمان فرهنگي، هنري ورزشي قم در حاشيه بازديد از نمايشگاه ملي عکس قاب فيروزه‌اي در نگارخانه فرهنگ قم با اشاره به اينکه خدمت به مسجد مقدس جمکران يکي از جذاب‌ترين و دلچسبترين فعاليت‌هاي فرهنگي است، ابراز کرد: يکي از وظائف ذاتي شهر مقدس قم به‌ويژه در حوزه فرهنگي و گردشگري، توجه به مسجد مقدس جمکران تعريف شده است و رنگ فيروزه‌اي با برداشت از گنبد فيروزه‌اي مسجد مقدس جمکران است.

ابوالقاسم مقيمي بيان کرد: امروز مسجد جمکران جذابيت‌هاي منحصربه‌فرد و حالات معنوي ويژه‌اي از زائران، اشک و لبخند، عزاداري و شادماني دارد که همه مي‌تواند جذابيت‌هايي باشد که هنرمندان عرصه‌هاي مختلف به‌ويژه عکاس را براي به تصوير کشيدن لحظات زيبا حول محور اين قطب معنوي جمع کند.

وي افزود: در آينده با توجه به برنامه‌هاي مختلف سازمان، همکاري بيشتري در عرصه‌هاي فرهنگي و هنري با مسجد مقدس جمکران اتفاق خواهد افتاد و ان‌شالله اين فعاليت‌ها منجر به راه‌اندازي فرهنگ‌سراي انتظار شود تا هنرمندان آثار خود را براي استفاده عموم و بهره‌گيري معنوي، در منظر مردم قرار دهند.

عکسهاي جدي‌تري را در حوزه نماز ببينيم

کارشناس رسانه و مطبوعات در حوزه اجتماعي ـ فرهنگي ضمن اشاره به تصميمات گسترده برنامه‌هاي مسجد مقدس جمکران در قم گفت: طبق برنامه‌هاي اطلاع رساني شده امسال براي 9 ربيع و آغاز امامت حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالي فرجه الشريف) برنامه‌هاي مسجد بطور بسيطي گسترش يافت و تصميم بر آن بود تا حوزه‌هاي مختلف بنا به درخواستهاي پياپي در اين مراسم همدل باشند.

وي با اشاره به افتتاحيه جشنواره دانش‌آموزي با موضوع «دوست خوب من» به نقل از معاون فرهنگي مسجدمقدس جمکران گفت: اين خبر در ‌راستاي 9 ربيع الاول همزمان با ايام آغاز امامت و ولايت حضرت مهدي(عج) بوده است.

حجت الاسلام ياسين حسين آبادي اظهار کرد: اين جشنواره با همکاري آموزش و پرورش که ناظر بر رفاقت و انس نوجوانان و جوانان با امام زمان(عج) برگزار ميشود و آخرين مهلت ارسال آثار به اين جشنواره 22 بهمن ماه 1398 ميباشد.

اين مسئول با اعلام تدارک ديگر برنامه‌ها تا ايام ولادت پيامبراکرم(ص) ادامه داد: اجراي طرحهاي بازي با رويکرد "رسول مهربانيها" در روز جمعه همزمان با ميلاد حضرت خاتم الانبياء(ص) در قالب قواميت پدرانه و لطافت و عاطفه مادرانه به عنوان بازوي تربيتي، اجرا خواهد شد.

کارشناس رسانه ضمن تقدير و تشکر از تلاشهاي بيدريغ و بي‌همانند عکاسان که هميشه از سال و در نمايشگاه عکس؛ اثرهاي ماندگاري را ثبت و به منصه ظهور گذاشته‌اند؛ خاطر نشان کرد: بنيان و هويت اصلي مسجد، برپاية مبحث نماز وعبادت است که ان‌شاالله در سالهاي آينده با گسترش جشنواره و نمايشگاه تحت همين عنوان(قاب فيروزه‌اي) با توجه به وسعت تايم و زمان فراخوان، عکسهاي جدي‌تري در اين حوزه داشته باشيم.

تصاوير متعلق به مسجد مقدس جمکران بيش از هر چيز بيانگر حس تعلق است

حسين ياراحمدي بعنوان يکي از منتخبين که آثار عکاسي وي در اين نمايشگاه بسيار طنين‌انداز است گفت: اين نمايشگاه که به نام آغاز امامت امام زمان(عجل الله تعالي فرجه) برگزار شد، طبق نظرسنجيهاي انجام شده توسط دوستان بنظر بسيار تاثيرگذار بود.

وي ادامه داد: من هميشه سعي کرده‎‌ام اگر نمايشگاهي يا جشنواره‌اي با موضوع مسجد جمکران بوده شرکت کنم و حس بسيار خوبي در اين فضا حاکم است که قابل وصف نيست.

عکاس خبرگزاري دانشجو در توضيح و وصف اثر خود تصريح کرد: صبحگاه مشترک نيروهاي مسلح در تجديد بيعت با امام ‌زمان(عج) يکي از موضوعات منتخبي بود که به اين نمايشگاه راه يافت.

وي با اشاره به موضوع ديگر اثر خود با موضوع ماه‌افروختگي گفت: وقتي خبر "امشب ابرماه را از دست ندهيد" را شنيدم، بر فراز کوه خضرنبي رفتم و اين تصوير ثبت شد که نگاه من به تصاوير متعلق به مسجد مقدس جمکران بيش از هر چيز حس تعلق است.

دو قدم نذر همدلي يعني در کادر و رکاب آنحضرت با دل و جان قرار گرفتن...

يکي از زائران حاضر در ديدار از اين نمايشگاه ميگويد: انگار خاصيت قابهاي فيروزه‌اي هميشه همه شبيه همند.. و چقدر خوشحالم، وقتي ميبينم حضرت صاحب الامر(عج) اينقدر براي افراد مهم است.

وي ابراز کرد: وقتي افراد اعم از عکاسان و ديگر افراد، براي قدمگاه امام زمان خويش اهميت قائل باشند قطعا صاحبان اثرهايي اينچنيني خواهند بود و اين يعني باور و آمادگي روحي وکامل جهت ظهور.

بانوي عصر ظهور خاطر نشان کرد: گاها برخي به مسجد مقدس جمکران شرفياب ميشوند سلام ميکنند و اين قبيل حرکات بظاهر کوچک و کم اهميت که بسيار حائز اهميت است يعني آينده روشني را بايد براي ظهور ببينيم.

وي با اشاره به حرکت فرهنگيِ نذرهمدلي گفت: دو قدم نذر همدلي يعني در کادر و رکاب آنحضرت با دل و جان قرار گرفتن... نذر همدلي يعني يک حرکت مردمي.. و نذر همدلي صرفا با قابهايي از عکسهايي خالي از احساس گسترش نميابد؛ بلکه همان عکسي است که در کنار زمينه‌ساز بودن و پذيرش؛ بتوانيم بستري را در وجود خود براي ظهور آماده کنيم.

نذر همدلي يعني همان جوان که گوشي خود را معطوف به گنبد فيروزه‌اي ميکند و عکسي را بعنوان يادگاري از گنبد فيروزه‌اي حتي بدون قرعه‌کشي و جايزه به همراه خويش به شهر و ديار خويش ميبرد و هر صبح زمزمه ميکند... "اللَّهُمَّ أَرِنِي الطَّلْعَةَ الرَّشِيدَةَ وَ الْغُرَّةَ الْحَمِيدَةَ وَ اکْحُلْ نَاظِرِي بِنَظْرَةٍ مِنِّي إِلَيْهِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ و سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِي مَحَجَّتَهُ فَأَنْفِذْ أَمْرَه‏ ..." و نذرهمدلي يعني چيزي شبيه همان برنامه‌ها که خادمان مسجد مقدس جمکران به مصلي تهران رفتند و نذرهمدلي چيزي شبيه برنامه‌هايي است که در ايستگاههاي مترو انجام شد...


انتهای پیام /

پاسخی بگذارید