تاریخ : 1398/10/7 13:20
شناسه : 209805

رزمایش دریایی سه جانبه ایران، چین و روسیه در روزهای اخیر با واکنش‌های متفاوتی از سوی رسانه‌های بین المللی مواجه شده است.

نخستین مانور دریایی مشترک روسیه، چین و ایران با عنوان «کمربند امنیت دریایی» که روز جمعه ۶ دی در آب‌های اقیانوس هند و دریای عمان آغاز شده واکنش‌هایی در پی‌داشته است. رزمایشی که جمهوری اسلامی ایران نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کند.

به گفته دریادار دوم غلامرضا طحانی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و سخنگوی رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین، «این نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که جمهوری اسلامی ایران رزمایش مرکبی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کند و قطعا کشورهایی که از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی نزدیکی بیشتری با هم دارند، دست به دست هم می دهند تا برقراری امنیت و جمعی بودن آن میسر شود.»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پیامی توئیتری به‌ مناسبت آغاز رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین، بر تعهد جمهوری اسلامی ایران و شرکایش به تامین امنیت آبراهه‌های حیاتی منطقه تاکید کرد و نوشت: «ایران از مدت‌ها قبل آمادگی خود را برای همکاری با همسایگان در راستای تامین امنیت خلیج فارس اعلام کرده است. پویش صلح هرمز هم‌اکنون روی میز است. رزمایش دریایی مشترک ما در دریای عمان و اقیانوس هند با شرکای روسی و چینی‌مان به‌خوبی نشان‌دهنده تعهد ما به تامین امنیت آبراهه‌های حیاتی است.»

پنتاگون: زیر نظر داریم

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، به برگزاری این رزمایش نظامی واکنش نشان داده و اعلام کرده است که واشنگتن این رزمایش سه‌جانبه را زیر نظر دارد. «شان رابرتسون» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به برگزاری رزمایش‌ نظامی سه‌جانبه میان ایران، روسیه و چین، گفت: «ایالات متحده از رزمایش دریایی، که قرار است میان روسیه، ایران و چین در دریای عمان برگزار شود مطلع است و آن را زیرنظر خواهد داشت. ما به همکاری با شرکا و متحدان ادامه خواهیم داد تا از آزادی دریانوردی و جریان آزاد تجارت در آبراهه‌های بین‌المللی اطمینان حاصل شود.»

رسانه‌های چین؛ هشدار به آمریکا

چین ناوشکن موشک‌انداز شینینگ را که پیش از این همراه با ناوگان ۳۳ نیروی دریایی چین در خلیج عدن و آب‌های نزدیک سومالی کشتی‌های تجاری را اسکورت می‌کرده، به این رزمایش اعزام کرده است.

وو چیان، سخنگوی وزارت دفاع چین هدف رزمایش را افزایش هماهنگی میان نیروی دریایی سه کشور توصیف کرد. اگرچه او گفته است که هدف از این رزمایش ایجاد هماهنگی میان نیروی دریایی این سه کشور و ارسال پیام حسن نیت است. اما رسانه‌های این کشور نوشتند که این رزمایش هشداری به آمریکاست.

نشریه دولتی «گلوبال تایمز» چین که نظرات و مواضع دولت چین را بیان می‌کند، در یادداشتی رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در آب‌های منطقه را هشداری به آمریکا دانست. این نشریه نوشت که این مانور نظامی نشان دهنده توانایی چین در حراست از ثبات در خلیج فارس است. در ادامه این گزارش آمده است که این رزمایش مشترک نشان می‌دهد که چین و روسیه، به عنوان دو قدرت بزرگ و مسوول در جهان، پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۸ از ایران و این توافق حمایت می‌کنند.

البته شبکه تلویزیونی چینی سی. جی. تی. ان با پخش گزارشی درباره این رزمایش توضیح داد که این مانور شامل تمرینات دریایی برای خاموش کردن حریق شناورها یا آزادسازی کشتی‌های گروگان گرفته شده توسط دزدان دریایی می‌شود. این شبکه تلویزیونی در این گزارش اعلام کرد که اعمال فشار از سوی آمریکا بر فروش نفت خام ایران و قطع دیگر ارتباطات تجاری این کشور، باعث شده آب‌های اطراف ایران محل تمرکز تنش‌های بین‌المللی شود.

رسانه‌های روسیه؛ پیام‌ رزمایش صلح، دوستی و امنیت در منطقه 

نیروی دریایی روسیه با سه فروند شناور شامل یک فروند ناوچه کلاس «Neustrashimyy» با نام «Yaroslav Mudry»، یک فروند یدک‌کش با نام «Yevgeniy Khorov» و یک فروند تانکر سوخت‌رسان با نام «Yel'nya» در این رزمایش سه‌جانبه شرکت می‌کند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در یادداشتی درباره اجرای رزمایش مشترک سه کشور در شمال اقیانوس هند نوشت: «این رزمایش در فضایی برگزار می‌شود که ایالات متحده در تلاش است تا ائتلافی را با هدف امنیت دریایی در نزدیکی آب‌های ایران ایجاد کند».

اسپوتنیک با اعلام اینکه این رزمایش با اسم رمز «کمربند امنیت دریایی» برگزار می‌شود، توضیح داد که پیام‌های این رزمایش صلح، دوستی و امنیت در منطقه است. این خبرگزاری با اشاره به اظهارات محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه رزمایش مشترک با روسیه و چین، علیه هیچ کشوری نیست، افزود وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که این رزمایش را به دقت زیر نظر دارد.

رویترز: روابط نزدیک چین و ایران

خبرگزاری انگلیسی رویترز در خبری درباره اهمیت منطقه‌ای این رزمایش نوشت: «خلیج عمان آبراه حساسی و به‌خصوصی است زیرا به تنگه هرمز، که حدود یک‌پنجم نفت جهان از آن عبور می‌کند و سپس به خلیج فارس متصل می‌شود».

رویترز با بیان اینکه چین روابط نزدیکی در حوزه‌های دیپلماسی، تجارت و انرژی با ایران دارد، افزود این کشور یک ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده به این رزمایش چهار روزه اعزام کرده است. این خبرگزاری همچنین اشاره‌ای به روابط چین و روسیه با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی کرده و تصریح کرد آنها با ریاض روابط خوبی دارند.

آسوشیتدپرس: واکنشی به اقدامات آمریکا و عربستان سعودی

خبرگزاری آسوشیتدپرس اما گزارشی متفاوت داشت. این رسانه در گزارش خود با اشاره به آغاز رزمایش دریایی اعلام کرد که برخی تحلیلگران این رزمایش را واکنشی به تحرکات اخیر آمریکا و متحدانش به‌ویژه عربستان سعودی در منطقه می‌دانند و تحلیل کرد: «تهران چندی است، در بحبوحه تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه از سوی واشنگتن، خواستار افزایش همکاری‌های نظامی با پکن و مسکو شده است. سفرهای نمایندگان نیروی دریایی چین و روسیه به ایران نیز طی سال‌های اخیر افزایش یافته است».

این خبرگزاری همچنین به نقل از سخنگوی وزارت دفاع چین نوشت: «این رزمایش، همکاری‌ها و تبادل اطلاعات بین نیروهای دریایی سه کشور را تعمیق می‌کند».

دیلی میل: رزمایش بی‌سابقه

روزنامه انگلیسی دیلی میل در خبری نوشت ایران، روسیه و چین رزمایش دریایی مشترک بی‌سابقه‌ای را در بحبوحه نگرانی‌ها از اینکه علیه آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی باشد، آغاز کردند. به نوشته دیلی میل؛ رزمایش مذکور در حالی برگزار می‌شود که دولت آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای ایران در سال گذشته و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، تنش‌ها را حول برنامه هسته‌ای ایران افزایش داده است.

آناتولی: نمایش قدرت علیه آمریکا

آناتولی با اشاره به صحبت‌های معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نوشت این رزمایش محدوده‌ای به وسعت ۱۷هزار کیلومتر را پوشش می‌دهد و هدف آن تقویت امنیت و بنیادهای این‌گونه همکاری‌های نظامی در منطقه است.

این خبرگزاری همچنین به قصد آمریکا و اتحادیه اروپا برای تشکیل ائتلاف‌های دریایی جداگانه‌ای به بهانه تامین امنیت ناوبری در آب‌های جنوبی ایران اشاره کرده و نوشت ژاپن هم اعلام کرده که نیروهای خود را در منطقه مستقر می‌کند. پیش از این نیز خبرگزاری آناتولی به نقل از تحلیلگران و کارشناسان مسائل سیاسی و ژئوپلیتیک، رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین را نمایش قدرت علیه آمریکا و نشان‌دهنده افزایش مرزهای پدافند دریایی ایران توصیف کرد.

پاسخی بگذارید