تاریخ : 1398/10/7 13:18
شناسه : 209811

بر اساس جدیدترین آمار مربوط به قیمت مسکن تهران،‌ با وام ۲۴۰ میلیون تومانی بانک مسکن در پایتخت می‌توان ۱۷.۸ متر از یک واحد مسکونی را خریداری کرد.

وزارت راه و شهرسازی (دفتر اقتصاد مسکن) به تازگی جدیدترین تغییرات قیمت مسکن پایتخت را طی آذرماه امسال منتشر کرده است. بر این اساس متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در ماه مورد اشاره با رشد 6.8 درصدی نسبت به آبان‌ماه به 13 میلیون و 474 هزار تومان افزایش یافت. در آبان‌ماه امسال متوسط قیمت 12 میلیون و 617 هزار تومان بود.

سال 97 و اوایل امسال متوسط قیمت مسکن در کشور بیش از 100 درصد افزایش یافت، موضوعی که به کاهش شدید قدرت خرید مردم و به دنبال آن کاهش معاملات مسکن منجر شد. تا جایی که در تابستان امسال میزان معاملات بیش از 70 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.

در فروردین امسال حدود 11 هزار فقره قرارداد در بازار مسکن ثبت شد و از اردیبهشت روند نزولی معاملات آغاز شد تا جاییکه در آبان‌ماه به 3 هزار و 466 فقره کاهش یافت. گرچه معاملات مسکن طی آذرماه امسال در مناطق 22 گانه تهران حدود 146 درصد افزایش یافته است،‌ اما به نظر نمی‌رسد قشرهای متوسط به پایین جامعه سهم آنچنان در خرید واحدهای مسکونی ماه گذشته داشته باشند. حتی با وجود افزایش وام اوراق حق‌تقدم به 240 میلیون (با احتساب وام تعمیر) نمی‌توان چندان به افزایش قدرت خرید قشرهای ضعیف و متوسط جامعه برای ورود به بازار مسکن امیدوار بود.

اگر ملاک را آمار مربوط به متوسط قیمت مسکن در نظر بگیریم با وام 240 میلیون تومانی بانک مسکن می‌توان 17 متر و 81 سانتیمتر از یک واحد مسکونی را خریداری کرد. این متراژ تقریبا نصف مساحت واحدهایی است که شهرداری تهران برای ساخت آنها به دولت برنامه‌ای را ارائه کرده است. واحدهایی که مردم از آنها به عنوان قفس‌های 30 متری یاد می‌کنند.

پاسخی بگذارید