معاون وزارت میراث فرهنگی در بیرجند خبر داد:
تاریخ : 1398/10/9 17:15
شناسه : 209814

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: از ابتدای امسال تا مهرماه علی‌رغم همه مولفه‌های بین‌المللی، تحریم‌ها و شرایط ویژه کشور میزان ورود گردشگران به کشور ۲۴.۳۰ درصد افزایش یافته است.

ولی تیموری، امروز دوشنبه ۹ دی، در حاشیه بازدید از باغ و عمارت شوکت آباد بیرجند، در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته گردشگران ورودی به کشور ۵۲ درصد رشد داشت؛ البته ظرفیت گردشگری ایران به مراتب بالاتر از این میزان است که با اجماع و نگرش کلان مقامات و مسئولان عالی کشور می‌توان از این مزیت مطلق بیشتر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه گردشگری نقطه محور نیست بلکه مسیر محور است، تصریح کرد: اینکه گردشگر نقاط خاصی از کشور را انتخاب می‌کند و برخی نقاط دارای ظرفیت را مورد بی‌توجهی قرار می‌دهد با پراکنش جاذبه‌ها و تنوع اقلیم کشور خوانا نیست.

وی با تاکید بر لزوم معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان‌ها گفت: رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی می‌توانند ایفا کنند و از طرفی باید مشکلات این حوزه آسیب شناسی و راهکارهای توسعه نیز دیده شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره باغ و عمارت شوکت آباد بیرجند، افزود: این مجموع اگر به درستی معرفی شود می‌تواند بخش زیادی از گردشگران حداقل داخلی را به خود جذب کند.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت بخش خصوصی برای معرفی این مجموعه استفاده کرد، ادامه داد: قبل از اینکه وارد فاز زیرساختی سنگین شویم ابتدا باید مجموعه معرفی شود.

تیموری اظهار کرد: باغ شوکت آباد یک باغ کاملا ایرانی است که با تحقق برنامه‌های سرمایه گذار آن و دلسوزی نمایندگان دولتی و محلی در استان زمینه گردشگری آن توسعه خواهد یافت.

وی رمز موفقت گردشگری را کنار هم قرار گرفتن مردم و مقامات محلی دانست و گفت: امید است به زودی این منطقه به یکی از مسیرهای گردشگری خوب کشور تبدیل شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برخی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری از جمله باغ و عمارت شوکت آباد بیرجند جزو اموال اوقاف و امور خیریه است؛ لذا این سازمان می‌تواند این اموال را به صورت اجاره‌ای در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد و از این محل درآمد نیز کسب کند.

وی ادامه داد: تاکنون املاکی از این محل در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته است که اداره اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نیز می‌تواند از تجربه استان‌های موفق در این زمینه بهره‌مند شود چراکه این موضوع سبب نگهداری مناسب این املاک نیز خواهد شد.

تیموری با بیان اینکه هم افزایی لازم بین سازمان اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی شکل نگرفته است، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه قوانین و مقرراتی دارد؛ به عنوان مثال شاید نیت واقف متفاوت باشد و این موضوع مانع همکاری بین این دو دستگاه شود.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در مسیر توسعه و رونق گردشگری قرار گرفته است، افزود: در تعطیلات سال گذشته و نوروز امسال جهش خوبی در گردشگری استان شاهد بودیم.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، یکی از سیاست‌های وزارتخانه را توزیع گردشگری در کشور عنوان کرد و گفت: اعتقاد داریم همه جغرافیای ایران را باید به عنوان مقصد گردشگری در نظر گرفت.

وی بیان کرد: استان خراسان جنوبی با ظرفیتی که دارد می‌تواند به عنوان یک استان مرزنشین بخش عمده‌ای از گردشگران استان‌های همجوار به ویژه مشهد مقدس را به خود جذب کند.

باغ شوکت‌ آباد در پنج کیلومتری شرق بیرجند در روستایی به همین نام و در مسیر جاده بیرجند - زاهدان قرار دارد که مرداد ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۳۶۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

چند مجموعه تفریحی و پذیرایی در این محل تاکنون با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث شده و در حال تکمیل و توسعه است.

پاسخی بگذارید