در نشست خبری با لاوروف
تاریخ : 1398/10/9 18:18
شناسه : 209817

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایران و روسیه علاوه برهمکاری‌های دو جانبه در همکاری‌های منطقه‌ای و چندجانبه از وضعیت خوب و مطلوبی برخوردارند.

محمد جواد ظریف در کنفرانس خبری مشترک با همتای روسی خود در مسکو گفت: ما درباره روابط دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دیدگاه‌های مشترکی داریم و روابط دو کشور به صورت جامع در همه زمینه‌ها در حال پیشرفت است و در زمینه‌های بیشتری از جمله در حوزه تجارت دو جانبه و منطقه‌ای، استفاده از مکانیزم اوراسیا و استفاده از ارزهای ملی و جدا کردن دو کشور از وابستگی به دلار آمریکا همکاری داریم.

وی ادامه داد: همین‌طور همکاری در حوزه‌های حمل و نقل، انرژی و کریدورهای مشترک زمینه‌های کار چندجانبه و دوجانبه داریم. در سیستم برق با آذربایجان و روسیه و نیز با روسیه و ارمنستان و گرجستان همکاری داریم. هم‌چنین در ترانزیت با روسیه و آذربایجان. بنابراین همکاری‌های چندجانبه نیز دو کشور را به هم پیوند می‌دهد و خوشحالم روابط ما با روسیه از بهترین شرایط تاریخی‌اش عبور می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره مسایل منطقه‌ای اظهار کرد: روابط خوبی برای پایان دادن به آلام مردم سوریه با هم داشتیم که این همکاری‌ها به روند آستانه منجر شد. این روند باعث شد بتوانیم کاهش تنش داشته باشیم و به خاطر همکاری‌های سه جانبه در آستانه توانستیم اولین روند سیاسی را بعد از چندین سال جنگ در سوریه شروع کنیم. کمیته قانون اساسی بسیار مهم است و امیدواریم این کمیته با جدیت و حسن نیت بتوانند کار را به پیش ببرند. ایران و روسیه در این زمینه تلاش‌های فراوانی کردند و همراه با ترکیه به این تلاش‌ها ادامه می‌دهیم. وضعیت در ادلب بسیار شکننده است و لازم است همکاری‌ها در زمینه آرامش در این شهر و پایان دادن به حضور تروریست‌ها ادامه یابد.

ظریف درباره موضوع یک‌جانبه گرایی گسترده آمریکا در سطح بین‌المللی گفت: در این رابطه به همکاری گسترده نیاز داریم و ایران و روسیه این کار را در قالب برجام و سایر حوزه‌ها انجام دادند. عمده کشورهای اروپایی درباره برجام گرچه از نظر سیاسی حمایت کردند اما به لحاظ عملی اقدامی نکردند برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و اجرای تعهدات خود. ایران و روسیه درباره این‌که اروپا باید تعهدات خود در برجام را اجرا کند هم‌نظرند و ما این را به شرکای خود در برجام از اتحادیه اروپا اعلام کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: ما و روسیه دو طرح شبیه به هم درباره امنیت در خلیج فارس داریم تحت عنوان "صلح هرمز" که توسط دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد و طرحی که دوستان روسی به دنبال آن هستند برای امنیت جمعی خلیج فارس هر دو بر این مبنا است که روابط در منطقه باید بر اساس همکاری و نه مقابله و تهدید و توسل به زور باشد و امیدواریم با مشارکت هر دو طرح را گسترش بدهیم و سایر کشورهای منطقه را برای مشارکت در این طرح‌ها تشویق کنیم.

ظریف در رابطه با برجام و تحولات پیرامون آن تصریح کرد: طرف‌های غربی اعتقاد داشتند که با فشار و تحریم می‌توانند با ایران برخورد کنند در حالی که مردم ایران از یک طرف ثابت کردند که دنبال همکاری بین‌المللی هستند و از مذاکره هراسی ندارند و بعد از این‌که به توافق رسیدند هم به تعهداتشان عمل کردند.15  گزارش آژانس از جمله پنچ گزارش بعد از سر کار آمدن ترامپ و نقض برجام توسط آمریکا تصریح دارد که ایران تمام تعهداتش را با حسن نیت کامل اجرا کرده است و این نشان دهنده آن است که مردم و دولت ایران نه تنها از تعامل استقلال می‌کنند بلکه به تعهداتی هم که می‌دهند پایبند هستند اما ما نمی‌پذیریم توافق یک طرفه اجرا شود یا فقط ایران، روسیه و چین آن را اجرا کند.

رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: توافق برجام باید توسط تمام طرف‌ها اجرا شود. متاسفانه رسما آمریکا از توافق خارج شد و اروپایی‌ها بسیاری از تعهداتشان را در چارچوب برجام یا تعهداتی که بعد از خروج آمریکا رسما به آن پیوستند رد کردند. برجام یک توافق متین و بالانس بین‌المللی است که توانسته روش‌هایی را برای مقابله با نقض تعهدات در خود پیش‌بینی کند. اقدامات ایران در 9 ماه گذشته در راستای اجرای مفاد برجام بوده و هیچ کس نمی‌تواند در برابر این اقدامات، اقدامی انجام دهد. در حقوق بین‌المللی و داخلی آنچه در اولین جلسه به شما یاد می‌دهند این است که شما نمی‌توانید در برابر راهکارهای قانونی اقدام به تنبیه طرفی کنید که از راهکار قانونی دارد استفاده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا اگر خیال می‌کند می‌تواند از مسیرهایی که برجام تعیین کرده برای مقابله با نقض برجام، علیه ایران استفاده کند دچار اشتباه بزرگی شده است چون باید از این مسیرها اول علیه نقض آمریکا استفاده کند، بعد علیه نقض‌های اروپا و بعد دیگر نیازی نیست به ایران بپردازد چون در آن حالت ایران به اجرای کامل برجام برمی‌گردد و این چیزی است که ایران و روسیه بر روی آن اتفاق نظر داریم و معتقدیم برجام یک دستاورد مهم جامعه بین‌المللی است و بهتر است کشورها به جای این‌که دنبال نابودی آن باشند دنبال اجرای تعهداتشان در این توافق باشند.

پاسخی بگذارید