تاریخ : 1398/10/20 17:10
شناسه : 209894
سرهنگ تورج کاظمی اظهار کرد: چهارم مرداد ۹۸ مردی ۳۱ ساله ساکن حوالی میدان شوش به پلیس فتا مراجعه و اظهار داشت که مدتی پیش کارت بانکی‌ام گم شده ولی تاکنون چندین بار از حساب بانکی‌ام مبالغی برداشت شده که بررسی موضوع در دستور کار مهندسان پلیس قرار گرفت.

رئیس پلیس فتا پایتخت افزود: در گام اول تحقیقات پلیسی مشخص شد از کارت عابر بانک شاکی مقداری وجوه با استفاده از دستگاه کارتخوان مغازه‌ها و دستگاه خودپرداز بانک‌ها برداشت شده و حکایت از این داشت که برداشت کننده وجوه به رمز اول کارت عابر بانک شاکی دسترسی داشته است بر این اساس مأموران پلیس فتا این احتمال را دادند که شاکی در اعلام شکایت خود مطالبی را از آنان کتمان کرده است.

این مقام پلیسی عنوان کرد: شاکی دوباره به پلیس فتا دعوت و در تحقیقات تکمیلی اظهار داشت به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارد و مدتی قبل کارت عابر بانکم را به ازای دریافت مبلغ ۲ میلیون تومان به فردی که برایم مواد مخدر تأمین می‌کند به امانت گذاشتم. ولی بعد از گذشت مدتی به وی مراجعه کردم ولی وی از پس دادن کارت عابر بانکم خودداری می‌کند. تصمیم گرفتم به پلیس فتا مراجعه و با اعلام مفقودی بتوانم کارت عابر بانکم را به دست بیاورم.

سرهنگ کاظمی بیان داشت: در ادامه تحقیقات اولیه مأموران درصدد شناسایی هویت فروشنده مواد مخدر برآمدند که در تحقیقات پلیسی به دست آوردند کارت شاکی مورد استفاده کلاهبرداران پیامکی قرار گرفته و به حساب عابر بانک مقداری وجوه واریز و برداشت می‌شود.

وی در ادامه گفت: در ادامه تحقیقات پلیسی مأموران موفق شدند، هویت و مخفیگاه زن و مردی را که کارت عابر بانک شاکی در اختیار آنان بوده شناسایی کنند و نتیجه تحقیقات انجام شده در اختیار مقام قضائی قرار گرفت.

رئیس پلیس فتا پایتخت با اشاره به اینکه این زن و مرد با دستور قضائی در بیست و ششم آبان در مخفیگاهشان در حوالی میدان شوش دستگیر شدند، گفت: در بازرسی از مخفیگاه متهمان تعدادی کارت عابر بانک مربوط به اشخاص مختلف نیز کشف شد که متهمان هنوز موفق به تخلیه حساب‌های آنها نشده بودند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ ابراز داشت: هر ۲ متهم در بازجویی اولیه اظهار کردند که کارت شاکی را از فردی که فروشنده مواد مخدر نیز است، گرفته‌اند و در گام بعدی تحقیقات پلیسی، فروشنده مواد مخدر نیز شناسایی و محل تردد وی در پاتوقی در حوالی بوستان گلستان تحت کنترل درآمد.

این مقام پلیسی ابراز داشت: با انتقال سومین متهم پرونده به پلیس فتا، وی ضمن اقرار به امانی گرفتن کارت شاکی، اذعان داشت که برای شخصی کارت عابر بانک تهیه می‌کنم و از افراد معتاد کارتشان را به بهانه‌های مختلف گرفته و در اختیار وی قرار می‌دهم.

سرهنگ کاظمی اضافه کرد: دستگیری چهارمین متهم پرونده در دستورکار مأموران قرار گرفت و مأموران موفق شدند، محل تردد وی را در همان حوالی میدان شوش شناسایی و با دستور قضائی متهم را در حال خرید کارت هدیه دستگیر کنند.

وی با اشاره به اینکه در بررسی‌های اولیه مشخص شد که وی با کارت‌های سرقتی، کارت‌های هدیه را خرید کرده است، گفت: در بازرسی بدنی از متهم ۱۰ کارت هدیه ۵ میلیون ریالی کشف شد.

این مقام انتظامی گفت: متهم به پلیس فتا منتقل و در ابتدا منکر خرید کارت هدیه با کارت‌های سرقتی و همدستی با دیگر متهمان بود، ولی در ادامه تحقیقات تخصصی به جرم ارتکابی اعتراف کرد.

سرهنگ کاظمی در خصوص اظهارات متهم اصلی پرونده، گفت: متهم اظهار داشت که چند سال قبل به جرم مشارکت در آدم ربایی به زندان رفتم و در آنجا با شخصی آشنا شدم و پس از آزادی به فکر انجام کلاهبرداری پیامکی با همکاری یکدیگر افتادیم و تصمیم گرفتیم با خرید کارت عابر بانک از افراد معتاد و بلامکان با تماس تلفنی در پوشش برنامه زنده رادیو جوان و برنده شدن در قرعه کشی و خوش حسابی، افراد را به پای دستگاه خودپرداز بکشانیم و با گرفتن موجودی و رمز دوم اینترنتی، موجودی کارت قربانی خود را سرقت و به کارت‌هایی که از قبل از افراد معتاد تهیه کرده بودیم، انتقال دهیم به خیال اینکه پول‌های تجمیع شده در کارت افراد بلامکان و معتاد است و هیچگاه دست پلیس به ما نمی‌رسد.

این مقام انتظامی با بیان اینکه متهم با پول‌های سرقت شده سکه، کارت هدیه و دلار خرید می‌کرد، افزود: کارشناسان ارزش ریالی اموال کلاهبرداری شده را از مال باختگان ۲۷ میلیارد ریال برآورد کرده‌اند.

رئیس پلیس فتا پایتخت با بیان اینکه همدست متهم اصلی پرونده در گام بعدی تحقیقات پلیسی دستگیر شد، گفت: با توجه به اینکه شگرد و اقدامات گسترده متهمان وابسته به جغرافیای محدود و خاصی نبود و اشتراک و تلاقی حساب‌های شهروندان خارج از تهران متصور بود، پی جویی پلیس از طریق بانک مرکزی و بانک‌های سطح شهر و پلیس آگاهی تهران برای شناسایی دیگر مال باختگان انجام پذیرفت.

وی در خاتمه با اشاره به تلاش شبانه روزی کارآگاهان پلیس فتا، اعلام کرد: تا کنون ۱۰۰ تن از شاکیان شناسایی شده‌اند.

بنا بر این گزارش پرونده‌های قضائی متهمان تکمیل و اعضای این باند کلاهبرداری برای سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفتند.

پاسخی بگذارید