تاریخ : 1398/11/22 17:09
شناسه : 210023

مسئول جمعیت امام رضایی‌ها (ع) گفت: نیروهای جهادی از روزهای ابتدایی سیل سیستان و بلوچستان در مناطق حضور داشتند و به ۸ هزار خانواده خدمت رسانی کردند.

حسین یکتا، درباره اقدامات این گروه جهادی در سیل سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: جمعیت امام رضایی‌ها از ۲۴ دی ۹۸ به همراه نیروهای جهادی خود به منظور ارائه خدمات امدادی و کمک رسانی به هموطنان به مناطق سیل زده رفتند و هنوز هم تعدادی از نیروها در این مناطق حضور دارند.

وی افزود: محور اصلی سیل بیشتر در منطقه بلوچستان و جنوب استان بود و ما نیز فعالیت خود را در سه محور عورکی، زرآباد و کنارک آغاز کردیم. در ۴۸ ساعت اول خدمات امداد و نجات و فوریت‌های اجتماعی انجام شد و پس از آن وارد فاز اول خدمات شدیم.

یکتا با توضیح درباره فاز اول خدمات این جمعیت اظهار داشت: جمعیت امام رضایی‌ها در بحران‌های طبیعی خدمات خود را در قالب دو فاز ارائه می‌کند و در سیل سیستان و بلوچستان نیز فاز اول خدمات به مدت ۲۵ ساعت طول کشید و شامل استقرار تیم‌های تخصصی و جهادی در منطقه بود. یکی از تیم‌های جهادی ما شامل تیم متخصصین و جمعیت پزشکان داوطلب گروه بود که پس از وقوع سیل به مدت یک هفته تا ۱۰ روز در منطقه حاضر شدند و حدوداً به ۱۸۰۰ نفر خدمات درمانی متعدد ارائه دادند. البته منطقه دارای محرومیت‌های فراوانی بود و سیل شرایط را بدتر کرده بود.

مسئول جمعیت امام رضایی‌ها (ع) درباره دیگر تیم‌های حاضر در مناطق سیل زده نیز توضیح داد: تیم‌های دیگر نیز شامل داوطلبان و نیروهای مخصوص کودکان بودند که به کمک رسانی به خانواده‌ها و به ویژه کودکان پرداختند. این تیم با حضور مشاوران و امدادگران به کاهش آلام مردم و کاهش آسیب‌های روحی و روانی مردم پرداختند.

یکتا ادامه داد: تیم دیگر نیز در حوزه سبک زندگی، برگزاری برنامه برای خانواده‌ها و آموزش به کودکان آسیب دیده از سیل فعال بودند. یک تیم از گروه جمعیت امام رضایی‌ها نیز مشخصاً به توزیع بسته‌های بهداشتی شامل اقلام بهداشتی مورد نیاز کودکان و بانوان و آموزش مسائل بهداشتی در شرایط بحرانی به منظور کاهش ابتلاء به بیماری‌ها پرداختند.

وی با بیان اینکه در طول این مدت ۸ هزار خانواده آسیب دیده شناسایی شدند نیز بیان کرد: پس از شناسایی این افراد، ۸ هزار بسته شامل اقلام، ارزاق و وسایل بهداشتی میان مردم توزیع شد تا نیازهای اولیه آنها رفع شود. برای این بسته‌ها مجموعه ۱.۵ الی ۲ میلیارد تومان هزینه شد و توسط خیرین و کمک‌های مردمی تهیه شدند. به علاوه ۱۲۰ عدد بسته بهداشتی، پنکه، اجاق گاز و کپسول نیز میان سیل زدگان توزیع شد.

مسئول جمعیت امام رضایی‌ها (ع) با بیان اینکه در طول ۲۷ روز گذشته مجموعاً ۱۹۵ نفر از داوطلبان این گروه در مناطق سیل زده حضور یافتند، توضیح داد: در این مدت داوطلبان گروه به صورت خرد نیز به فعالیت‌های جهادی و ساخت و سازهای دیگر پرداختند. به عنوان مثال یکی از روستاهای منطقه برای تردد از رودخانه به مدت ۱۳ سال از سیم بکسل استفاده می‌کردند اما با کمک دوستان داوطلب در طول ۷۲ ساعت یک پل چوبی برای آن ساخته شد.

یکتا ادامه داد: به علاوه یک همایش پیاده روی خانوادگی نیز برگزار کردیم که تأثیر بسیار مطلوبی در روحیه مردم سیل زده داشت. در کنار آن حدود ۱۱۰۰ بسته اسباب بازی نیز میان کودکان توزیع کردیم و تمام این موارد از محل کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردمی بود.

وی درباره میزان کمک‌های مردمی عنوان کرد: مجموع کمک‌های مردمی تاکنون به حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کمک‌های غیر نقدی و ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کمک‌های غیر نقدی بوده است. تاکنون نیز بیش از ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در مناطق سیل زده هزینه شده است.

مسئول جمعیت امام رضایی‌ها (ع) تصریح کرد: بر اساس تجربه‌ای که در زلزله سرپل ذهاب و سیل فروردین ماه سال جاری داشتیم، فعالیت‌های جهادی خود را در قالب دو فاز تقسیم کردیم. در قسمت اول داوطلبان به کمک‌های اولیه و خدمت رسانی‌های ابتدایی برای رفع بحران می‌پردازند و در قسمت دوم به فعالیت‌های زیر ساختی رسیدگی می‌کنند. در سیل اخیر نیز فاز اول را سپری کرده‌ایم و فاز دوم از هفته آینده آغاز خواهد شد.

یکتا با بیان اینکه در فاز دوم حداقل ۵ میلیارد تومان برای بازسازی منطقه هزینه خواهیم کرد، ابراز داشت: در این مرحله از محل کمک‌های باقی مانده مردمی و خیرین، به اقدامات زیرساختی مانند ساخت درمانگاه، مدرسه، بازسازی منازل آسیب دیده و خرید دام برای آسیب دیدگان خواهیم پرداخت. در این مدت با توجه به نیاز پروژه‌ها، نیروهای جهادی از هفته آینده به استان سیستان و بلوچستان اعزام خواهند شد.

پاسخی بگذارید