نصرالله:
تاریخ : 1398/11/27 19:43
شناسه : 210053

سید حسن نصرالله به مناسبت گرامی‌داشت شهدای مقاومت و چهلم شهدای حمله اخیر آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد سخنرانی کرد.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان سخنرانی خود را در جشنواره "فرماندهان شهادت و بصیرت" به مناسبت چهلم حاج قاسم سلیمانی، فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس، معاون رئیس حشد شعبی عراق و دیگر شهدای حمله اخیر آمریکا به کاروان حشد شعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد و گرامی‌داشت سید عباس موسوی، راغب حرب و عماد مغنیه، شهدای مقاومت آغاز کرد.

سید حسن نصرالله تأکید کرد: در سخنرانی‌ام دوست دارم به برخی از مناسبات اشاره کنم و درباره شهدا، منطقه و اوضاع داخلی صحبت خواهم کرد. ما به سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و تمامی مسئولان و مردم این کشور و روح امام خمینی (ره) که مؤسس این پیروزی است در چهل و یکمین سالروز انقلاب اسلامی تبریک بگویم. انقلابی که به رغم تمامی جنگ‌های نظامی، امنیتی، اقتصادی و رسانه‌ای و به لطف حضور مردم در تمامی میادین و مراحل پایدار مانده است. در تشییع پیکر تاریخی شهدای مقاومت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و تظاهرات پیروزی انقلاب اسلامی ایران پایداری این انقلاب نشان داده شد و این پیام قوی برای دوست و دشمن است؛ برای دشمنی که بر فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران از داخل و سقوط انقلاب حساب باز کرده است. و دوستان در تمام جهان باید بدانند که به یک قلعه محکم و استوار تکیه زده‌اند. ویژگی فرماندهان شهید این بود که همواره مسئولیت‌پذیر بوده و برای فداکاری بی حد و مرز همواره آماده بودند. زمانی که وصیت‌نامه حاج قاسم سلیمانی را می‌خوانیم خود را مقابل یک فرمانده مجاهد عارف می‌یابیم که هم و غم و دغدغه مردم و کشورش را دارد.

وی گفت: ما به مردم بحرین نهمین سالروز انقلابشان به رهبری علمای مخلص و در رأس آن شیخ عیسی قاسم را تبریک می‌گوییم. این مردم مظلومی که برای گرفتن حقوقشان تلاش کرده و شهید دادند و زندانی شدند. این مردم امروز برای بازگرداندن بحرین به جایگاه طبیعی خود در میان امت اسلام تلاش می‌کنند به ویژه بعد از آنکه حاکمانش این کشور را به پایگاهی برای عادی‌سازی روابط و توطئه علیه مسئله فلسطین تبدیل کردند.

سید حسن نصرالله تأکید کرد: محور مقاومت امروز در مقابل چالش جدیدی است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا طی هفته‌های گذشته مرتکب دو جنایت بزرگ شد: اول زمانی که سلیمانی و المهندس را در بغداد ترور کرد آن هم در عملیاتی کاملا واضح و علنی و جنایت دومش اعلام معامله قرن بود. جنایت اول در خدمت جنایت دوم و در خدمت پروژه‌های غارت کشور و مقدساتمان توسط اسرائیل است.

وی تأکید کرد: معامله قرن طرح اسرائیلی برای پایان دادن به مسئله فلسطین است که ترامپ آن را مطرح کرده است چراکه اسرائیلی‌ها در طول مذاکراتی که انجام شد چنین چیزی را مطرح نکردند. موفقیت این طرح به مواضعی که اتخاذ می‌شود بستگی دارد. آمریکا اجل معلق نیست و نمی‌تواند اهداف خود را پیش ببرد چراکه در طول تاریخ زمانی که مردم تصمیم به مخالفت و مقاومت گرفتند این کشور شکست خورده است. مهم‌تر از طرح ترامپ موضع خود فلسطینی‌هاست. مردم فلسطین با اجماع این طرح را رد کردند و این سنگ بنای مقابله با طرح ترامپ است. در نشست وزرای خارجه عرب در قاهره و رؤسای پارلمان‌های عربی و نشست سازمان همکاری اسلامی و موضع روسیه، چین و اروپا و حتی مواضع نمایندگان دموکرات آمریکا با این طرح مخالفت شد و تنها ترامپ و نتانیاهو موافق این طرح هستند. هیچ گروه فلسطینی کوتاه آمدن از مسئله فلسطین و قدس شریف را قبول نمی‌کند. در لبنان مردم ما با وحدت و همبستگی با طرح ترامپ مخالفت کردند چراکه خطرناک بودن آن را می‌دانند. طرح ترامپ اراضی اشغال شده لبنان را به اسرائیل می‌دهد و آوارگان را در این مناطق اسکان می‌دهد. موضع وزرای خارجه عرب و سازمان همکاری اسلامی و دیگران قابل ستایش است اما برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس می‌گویند طرح ترامپ قابل بررسی است و از این جا شکست و تسلیم را شروع می‌کنند. مرحله جدید ایجاب می کند مردممان در منطقه به مقابله اساسی بپردازند نه اینکه فرار کنند. زمانی که ترامپ وحشیانه و به صورت علنی فرماندهان ما را می‌کشد این به معنای اعلان جنگ است و ما همچنان واکنش‌های کندی داریم.

سید حسن نصرالله گفت: مردم ما باید با نماد استکبار جهانی که دولت ترامپ است مبارزه کنند. هیچ گزینه‌ای جز مقاومت مردمی و فراگیر در تمام ابعاد وجود ندارد. ما به آگاهی و شجاعت در برابر آمریکا و اعتماد به توانایی‌هایمان نیاز داریم. آمریکا مسئول تمام جنگ‌های اسرائیل و جنایت‌هایش است. داعشی که مرتکب جنایت‌های هولناک در عراق شد و سرنوشت عراق را تهدید کرد و مرتکب فجایع در سوریه شد آمریکا مسئول تمام جنایت‌هایش است.

وی گفت: ما به مقابله فراگیر با آمریکای وحشی مستبد نیاز داریم. من از تمامی علما و متفکران می‌خواهم برنامه‌ها و طرح‌هایی را ایجاد کرده و وارد مقابله بزرگ و اساسی با دولت ترامپ شویم. آمریکا برای تحمیل سلطه خود و طرح‌هایش از تمامی ابزارها از جمله جنگ نیابتی و ترور استفاده می‌کند. باید از تمامی ابزارهای حقوقی، قضایی و اقتصادی و غیره علیه آمریکا استفاده کنیم. آمریکا از سلاح تحریم‌های اقتصادی علیه مردم استفاده می‌کند. آمریکا از جنگ کنونی علیه مردم یمن حمایت می‌کند تا از نظر اقتصادی از کسانی که به کشورهای متجاوز سلاح می‌فروشند استفاده کند. اسرائیل از مرگ می‌ترسد و نقطه ضعف آمریکا امنیت و اقتصاد است. تحریم کالاهای آمریکا اقدام ساده‌ای است. تمام مردم منطقه در مقابله با استکبار سلاح به دست خواهند گرفت و آمریکا هیچ گزینه‌ای جز این را برای ما نگذاشته است.

دبیرکل حزب الله تأکید کرد: مردم عراق می‌دانند که ابومهدی المهندس تمام عمرش را در جهاد و مبارزه گذراند و در تمام استان‌ها جنگید و فداکاری کرد. وی از فرماندهان پیروزی و شخصیت‌های مرکزی است. مسئولیت نخست بر دوش مردم عراق است که باید حشد شعبی را تقویت و حفظ کنند. شهید سلیمانی هم و غمش این بود که عراق را عزیز و مقتدی و سرور ببیند نه به حاشیه رانده شده.

وی گفت: در لبنان شاهد بحران مالی و اقتصادی واضحی هستیم و نگرانیم که ممکن است این بحران بر اوضاع امنیتی لبنان نیز تأثیر بگذارد. ما نگران خدمات بهداشتی، اجتماعی و رشد و توسعه برای مردم هستیم که تأثیر منفی به جای خواهد گذاشت. ما به عنوان حزب الله به روش حزبی فکر نمی‌کنیم و به خودمان فکر نمی‌کنیم بلکه هم و غم مردم را به دوش می‌کشیم چراکه آن‌ها مردم ما هستند.

وی تأکید کرد: وضعیت مالی و اقتصادی نیاز به حل سریع دارد و ما آماده برعهده گرفتن مسئولیت هستیم. مواضع ما از ۱۷ اکتبر به خاطر ترس از وضعیت کشور و منافع آن بود و هیچ گاه به فکر منافع حزبی نبوده‌ایم. ما کرامت خود را از دست دادیم چراکه نمی‌خواستیم کشور به آشوب و جنگ داخلی بیفتد. آماده فداکاری به خاطر لبنان هستیم و امیدوار بودیم که دولت سابق استعفا ندهد. دولت جدید تشکیل شد و ما از رئیس و وزرای آن به خاطر مسئولیت‌پذیری‌شان قدردانی می‌کنیم. باید دولت مورد تقدیر تمام لبنانی‌ها باشد چه آن‌ها که حامی‌اش هستند و چه آن‌ها که نیستند چراکه هیچ‌گاه دست از مسئولیت نکشیده است. ما از این دولت حمایت می‌کنیم و آن را رها نمی‌کنیم چراکه اینجا پای وطنمان در میان است. ما در مقابل وضعیت اقتصادی بسیار سختی هستیم و این مسئله جای بحث ندارد. ما باید حل پرونده اقتصادی و مالی را از نزاع سیاسی جدا کنیم و باید به دولت فرصت دهیم. ۱۰۰ روز برای ممانعت از ورشکستگی کافی نیست. باید درباره این بحران از اتهام زنی خودداری کنیم. مسئولیت همگان این است که به این دولت کمک کنند یا حداقل بگذارند کارش را انجام دهد.

وی تأکید کرد: کسانی که می‌خواهند ناامید شویم مرتکب خیانت ملی می‌شوند. من از دولت می‌خواهم کمیته ای را با حضور تمام گروه‌های سیاسی تشکیل دهد. اولویت امروز بهبود وضعیت اقتصادی است که همگان را تهدید می‌کند نه یک حزب یا گروه را. نامگذاری این دولت به دولت حزب الله به ما آسیب نمی‌زند بلکه به تمام لبنان و امکاناتش برای حل بحران و روابط عربی و بین المللی آن آسیب می‌زند. حزب الله از دولت حمایت می‌کند و امیدواریم که موفق شود.

پاسخی بگذارید