تاریخ : 1399/01/15 22:59
شناسه : 240424


به گزارش شاخه سبز از اصفهان، زینب هلیلی - مسعود گلشیرازی،رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به شعار سال مبنی بر جهش تولید، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت نیروی جوان کشور یکی از مهمترین راهبردهای تحقق این شعار در سال جاری است و میتوان گفت چنانچه برنامه ریزی و سیاستگذاری ها بر پایه این ظرفیت تعریف شود می توان تبعات سایه کرونا بر نظام اقتصادی کشور را جبران کرد.

وی به تشکیل کمیته مشترک مقابله با ویروس کرونا در اتاق بازرگانی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اشاره کرد و گفت: اتاق بازرگانی اصفهان توجه ویژه به مسئولیت‌های اجتماعی دارد و در مخاطرات یاری‌رسان جامعه است، از این رو بسته‌های حمایت معیشتی اتاق اصفهان از مشاغل و اقشار عمومی درگیر با ویروس کرونا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، بسیج و سپاه اصفهان از امروز آغاز شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با تاکید بر اینکه رسالت مهم‌تر اتاق در این شرایط اهتمام ویژه‌تر به کسب و کارهای نظام اقتصادی بود، ادامه داد: در این راستا چندین جلسه با اقتصاددانان، هیئت نمایندگان و کارشناسان اقتصادی از سوی اتاق اصفهان برگزار شده است. 

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات اتاق بازرگانی اصفهان، ارائه پیشنهادات به بدنه سیاست‌گذار کشور در راستای کاهش تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا است و این راهکار دو شاه‌کلید اساسی به نام‌های لزوم تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت جوان کشور دارد.

گلشیرازی  ایجاد ساختار هوشمند برای مدیریت و کنترل تبعات اقتصادی در بحران مالی پسا کرونا در اتاق بازرگانی اصفهان نیز یکی دیگر از اولویت‌های مهم این نهاد دانست و تصریح کرد: همه این اقدامات در راستای کاهش حداکثری خسارات ناشی از ویروس کرونا اجرایی شده است.

وی با اشاره به کاهش ارزش نفت در بازارهای جهانی، تصریح کرد: بی شک در سال آینده ارزش صادرات ایران کاهش پیدا خواهد کرد، پس از شیوع ویروس کرونا شاهد بسته شدن مرز برخی از مهم‌ترین کشورهای مقصد صادراتی همسایه همچون ترکیه و عراق بر فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بودیم؛ این انسداد به این معناست که در حوزه صادرات با نوعی محدودیت تقاضا روبرو هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه در راستای محدودیت اعمال شده برای فعالان اقتصادی ایرانی از سوی FATF در اسفندماه ۹۸، ارزش پول ملی در سال جاری کاهش خواهد یافت که لازم است دولت با ایجاد خطوط اعتباری ویژه شرایط مناسبی برای فعالیت صادرکنندگان در بازارهای مهم صادراتی فراهم کند، اضافه کرد: حفظ بازارهای صادراتی برای فعالان اقتصادی، منوط به اتخاذ سیاست‌های صحیح از سوی دولت است.

وی ادامه داد: بسته حمایتی دولت برای کسب و کارها ناکافی است و تجربه نشان می‌دهد سیاست پول پاشی دولت و بانک‌ها در حمایت از کسب و کارها هیچ‌گاه مؤثر نبوده زیرا شبکه بانکی و پولی کشور برای ارائه تسهیلات این چنینی به کسب و کارها، چابک نیست و یکی از ایرادات به دستگاه‌های اجرایی در این راستا مورد عمل قرار نگرفتن طرح‌های معرفی شده به بانک‌ها برای ارائه تسهیلات است.

گلشیرازی با بیان اینکه دولت در بسته حمایتی خود به وام‌های قرض‌الحسنه تنفس داد و عده‌ای که سررسید اعتبارات‌شان در اسفندماه ۹۸ و فروردین‌ماه ۹۹ بود در این میان بلاتکلیف شدند، افزود: اتاق اصفهان پیشنهاد می‌کند روند ارائه تسهیلات برای تأمین مالی بنگاه‌ها، بدون واسطه و مستقیماً از سوی دولت صورت بگیرد؛ باید حدود ۱۵ برابر تولید ناخالص داخلی کشور به عنوان تسهیلات دوساله در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار داده شود.

وی با تاکید بر اینکه گام دوم پیشنهادات این اتاق اعطای سرمایه در گردش به بنگاه‌های اقتصادی است، اضافه کرد: بنابراین معادل اظهارنامه فصل سوم سال ۹۸، باید تسهیلات سرمایه در گردش در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار بگیرد، میزان تسهیلات پیش‌بینی شده در این بسته پیشنهادی چند برابر بسته حمایتی دولت است که هنوز ساز و کار مشخصی برای ارائه آن تدوین نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با بیان اینکه بنگاه‌های دولتی، شبه دولتی و خصولتی که تا پیش از این از نظر اعتبارسنجی در شبکه بانکی، به راحتی تسهیلات دریافت می‌کردند، افزود: این افراد مجدداً از تسهیلات بسته حمایتی جدید دولت بهره‌مند خواهند شد، بدنه بخش خصوصی بی بهره خواهد ماند و از این رو دولت باید در جزئیات نظام تسهیلاتی خود تجدید نظر کند.

وی در خصوص تأسیس کمیسیون دانش بنیان در اتاق بازرگانی اصفهان در سال گذشته، گفت: تشکیل این کمیسیون یکی از مهم‌ترین اقدامات اتاق بازرگانی در دوره نهم بود که در نظام اقتصاد مقاومتی استفاده از ظرفیت و تجاری سازی شرکت‌های دانش بنیان را در دستور کار داریم، دو هزار طرح نیز در سطح ملی توسط شرکت‌های دانش بنیان تهیه شده اما متأسفانه این شرکت‌ها در بازاریابی طرح‌های خود دچار مشکل شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه با نظر وزارت صمت برای تولید بدون وقفه در صنایع موافق نیستم و باید پروتکل‌هایی در این راستا تنظیم و تدوین شود، افزود: تأثیرات عارضه کرونا در اقتصاد اصفهان از ۲۲ هزار میلیارد تا ۳۵ هزار میلیارد تومان متغیر است و پیش‌بینی می‌شود اقتصاد کشور تا ۱۷ درصد تولید ناخالص داخلی خسارت ببیند. وضعیت اصفهان نسبت به معدل کشوری اثرات بحران اقتصادی کرونا، اسفناک تر است و همه اهالی کسب و کار و ارکان دولت باید کنار هم قرار بگیرند تا این بحران خسارات کمتری داشته باشد.

همچنین حمیدرضا قلمکاری، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: اتاق اصفهان بر اساس آمار موجود و پایش زمستانه خود از نظام اقتصادی ایران، عواقب بحران مالی کرونا را تا حدودی پیش بینی کرده و سه سناریوی خوش‌بینانه، واقع‌بینانه و بدبینانه در این حوزه تنظیم شده است.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است باید در سال جهش تولید، حفظ اشتغال و تولید در اولویت دستور کار نهادهای مختلف باشد همچنین در جزئیات زیرساخت‌های اقتصادی فعالیت‌های زیربنایی جدی داشته باشیم.

قلمکاری افزود: برای کاهش خسارت‌های اقتصادی کرونا در تولید ناخالص داخلی کشور باید در بسته‌های تسهیلاتی، تأمین نقدینگی بنگاه‌ها و ممانعت از اخراج نیروهای کار از تمام بخش‌های اقتصادی کشور را در اولویت قرار دهیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان تصریح کرد: درصد زیان‌آوری کرونا در سه بخش کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات بر اساس آمار ارائه شده از سوی اتاق فکر دولت‌های درگیر این بیماری به ترتیب ۱۰، ۲۵ و ۵۵ درصد است و تأثیرات کرونا در هشت سرفصل به صورت تأثیرات بخشی و تأثیرات در اقتصاد کلان توسط اتاق اصفهان تهیه شده است.

قلمکاری با بیان اینکه نباید با بی توجهی به اثرات اقتصادی کرونا در نظام اقتصادی کشور، رکود تورمی را تعمیق کنیم، افزود: شرایط استان ما به دلیل پراکندگی بخش‌های مختلف از نظام اقتصادی به‌ویژه خدمات، شرایط اقتصادی اصفهان نسبت به سایر استان‌های کشور در مقابله با ویروس کرونا را بدتر کرده است.



انتهای پیام /

پاسخی بگذارید