تاریخ : 1399/01/23 15:57
شناسه : 240467
به گزارش شاخه سبز از کاشان - زهرا جلوداریان / ویروس کرونا،ناشناخته وپیوسته جهان را با گام های بلند درنوردید و دانشمندان ومحققین راسرسپرده ی نام وآوازه ی خود کرد .

شهرستان کاشان درهمان روزهای آغازین ورود این مهمان ناخوانده به ایران ،نام آورشد ودارای رتبه دوم بعد ازاستان قم بود که به طورطبیعی چالشی جدی برای منطقه کاشان با توجه به پیشینه ی صنعتی بودن آن به وجود آورد .

دراین بین درشهرتاریخی نیاسرکاشان پس ازسالها ، اتحادی قابل توجه بین مردم و مسئولین ایجاد شد که دراین چند سطر،به بررسی دلایل آن می پردازیم.

آثارباستانی شهرنیاسردرجایگاه خود درکشورازنظرتشکیل یک مجموعه تاریخی بی نظیراست غار تاریخی ، آتشکده ساسانی ، چشمه اسکندریه آبشار،باغ تاریخی ، برج قدیمی ، درختان چنارچندین ساله ، آئین ها ومراسم های معنوی چون عید قربان ،نخل گردانی ،آئین جشن گل محمدی(ص) و....نمونه یی ازاین تاریخ می باشد اما چرا طی این چندین سال گلایه مندی دوستداران محیط زیست وآثارتاریخی ویک ناهنجاری محیطی را به همراه داشته است؟

درواقع شاهد مرگ تدریجی این شهر بودیم معادن تا دل این شهرپیش روی کردند وبرخی آثارتاریخی بی نظیرازبین رفت و برخی دیگر هم درحال نابودی است شیروانی ها بافت تاریخی را تخریب کردند عدالت اجتماعی تا حدودی کم رنگ شده بود و تنها گروهی اندک قدرت انتخاب وضعیت مطلوب بدون اصول را داشتند تریلی ها ی معدن با عبورازروی پل قدیمی وریشه چنارچندین ساله ازداخل شهرخارج می شدند. 

بسیاری ازمردم شهرازاین وضعیت ناراضی هستند وبارها وبارها اعتراض خود را با درخواست کمک به مسئولین اعلام داشتند واین باورکه این معدن موردحمایت غیرمحسوس قرار می گیرد الگویی پیروی ازیک فرهنگ غلط نهادینه شده است وبه نوعی یک بی اعتمادی به مسئولین درچشمان مردم موج می زد واینجا قانون نوشته شده ایی نیست که اگرمدیران ارشد کشوری هم اکنون ازاین شهرتاریخی بازدید کنند می بینند که حتی کولرنماد کویرنیزدرکنارچشمه وآبشارمی درخشد که امری بی سابقه است هیچ نظم و قانون وهمتی منسجم برای حفظ ونگهداری این شهر تاریخی وجود ندارد. 

البته نمی توانند که منسجم باشند به طورنمونه روزنامه ایران درشماره 6903مورخ 26مهرماه 1397چنین گزارشی را منتشرکرد "«علی ابوالفضلی» مدیرپایگاه میراث فرهنگی نیاسر نیز درگفت و گو با «ایران» با اشاره به پیگیری‌های زیاد میراث فرهنگی نیاسرگفت: انفجار شدید معدن سنگ آهن لرزه شدیدی در شهردارد که باعث ایجاد گسل می‌شود وآب چشمه به مکانی دیگرهدایت می‌شود ودرنتیجه چشمه اسکندریه خشک خواهد شد.

 وی با اشاره به اینکه صخره‌های کنارآبشارنیاسرکه ازاین سرچشمه نشأت می‌گیرد ترک و شکاف دارد با لرزش انفجارمعدن فرومی‌ریزد. 

وی با اشاره به معدن دیگری که در دل شهر تاریخی نیاسر قرار دارد، تصریح کرد: خطرجانی معدن سنگ تراورتن برهیچ کس پوشیده نیست، چرا که این معدن درپای آتشکده و چارطاقی نیاسر، رصدخانه نیاسرودرکنارباغ‌ها ومحل سکونت اهالی واقع شده است که این معدن سنگ علاوه برایجاد گردوغباروسروصدا، باعث نگرانی مسئولان وهمچنین مردم ازخطر پرت شدن کودکان و زنان و گردشگران در چاله‌های ایجاد شده ازبرداشت سنگ شده است.

 مدیرپایگاه میراث فرهنگی نیاسرمی گوید: ما نامه نگاری‌های خود را برای مدیران ارشد ارسال کردیم که درجریان قراربگیرند که اگراتفاقی بیفتد نگویند میراث فرهنگی نیاسر کوتاهی کرده است.

  رئیس شورای شهرنیاسر نیزازدرخواست مردم برای نجات شهرمی گوید «علی اصغرمونسان» معاون رئیس جمهوری ورئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورهم درحاشیه همایش نجوم درشهرنیاسردرگفت‌ و‌گو با «ایران»گفت: موضوع معدن‌های نیاسربه وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز مربوط می‌شود و قول می‌دهم با وزیر مطرح کنم.

واما مردم نیاسرازنماینده مردم کاشان وآران وبیدگل درمجلس شورای اسلامی درخواست پیگیری ورسیدگی دارند اما تاکنون بی فایده بوده است وچرا؟ با شیوع ویروس کرونا درشهرنیاسرچه اتفاقی افتاد؟ این شهرکه پس ازسالها درانتظاراجرای قانون وعدالت بود دراتحادی بین مردم ومسئولین زبان زد شد مردم به صورت خودجوش مغازه ها را بستند ودر، ورودی شهراز حضورگردشگران ومسافران ممانعت به عمل آمد مردم وخیرین این شهر به کمک افراد بی بضاعت وسالمند آمدند وبسته ها ی مواد ضدعفونی و موادغذایی به افراد شناسایی شده تحویل داده شد بسیج ،مسئولین شهری و شهرستان ،بهداشت ومردم درکناریکدیگرایستادند ودرنهایت شهرعاری ازتردد مسافرومردم شد ومعدن سنگ آهن نیزبسته شد ورود تریلی ها به داخل شهر ممنوع شد که این آرزوی دیرینه مردم بود حتی می توان گفت دربرخی ازمحله های این شهرنیزحتی یک نفرهم به ویروس کرونا مبتلا نشد. 

اما چرا توانستند برای پیشگیری ازویروس کرونا تا این لحظه موفق باشند اما برای حفظ این شهرتاریخی نا موفق بودند؟  دراین شهرمی توان به نقش مسئولین به عنوان یک نمونه اشاره کرد زمانیکه عدالت اجتماعی وقانون یکسان اجرا شد مردم نیاسرتوانستند درسایه عدالت با اتحاد با این ویروس خطرناک هم مقابله کنند مردم نیاسربرای حفظ شهروآثارتاریخی ازتخریب معدن های سنگ بسیارتلاش کردند وحتی هنوزهم لاشه ها ی تخریبی معدن که به صورت خطرناک وناهنجاردر کنارتنها چارطاقی سالم ایران ورصد خانه این شهررها شده است قابل مشاهده است. 

حال گردشگران خارجی که سالانه میلیون ها نفرازاین شهرغمگین بازدید می کنند چه قضاوتی برای مسئولین دارند؟  بیش ازچند دهه ازپیروزی انقلاب جمهوری اسلامی ایران می گذرد شایسته است مروری برقانون اساسی کشوربرای نمایندگان مجلس الزامی شود مردم باامید به قانون ووظیفه خطیرقانون گذاری ،نمایندگان خود را به مجلس شورای اسلامی می فرستند مگرقانون معادن ،قانون حقوق شهروندی وقانون میراث فرهنگی درقوانین کشورجایگاه ندارد؟ یکی از مشکلاتی که درزمان تبلیغات کاندیداها به صورت مشکلی حاد درآمده است هزینه های سنگین تبلیغاتی است که اسپانسرهای تبلیغاتی حمایت های محسوس وغیرمحسوس می کنند وبه حتم کمی دراین راه گم شده ایم نباید کفه ی حمایتی ازاسپانسرها ازکفه حمایت ازمردم سنگین ترباشد. 

با وجود رسانه های مجازی وعصرهوشیاری ،مردم سریع تربه اطلاعات محیط خود دسترسی پیدا می کنند شاید درنخست عملکرد یک مسئول مورد انتقاد قرارگیرد اما درصورت بی توجهی به نیازمردمی گاهی به نوعی به بی اعتمادی اجتماعی ختم می شود . ویروس کرونا در کشورنشان داد که ایران پیوندی بین مردم و مسیولین است واگرهردو قشردرکناریکدیگرنباشند مرگ سایه یی گسترده دارد.  اما شهرنیاسرهم اکنون نیزبرای نجات جان هم وطن های خود مغازه ها وفضاهای گردشگری را بسته نگه می دارد اما هنوز نمی داند که می تواند ورودی شهرخود را همانند این دوماه کنترل کند یا نه ؟ آیا مسافران وگردشگران درشهررها می شوند آیا ورود تریلی های معدن سنگ آهن بازهم از داخل این شهر تاریخی خواهد گذشت ؟ این درحالی است که هنوزویروس کرونا ازکشوررخت برنبسته است وهنوزقطع زنجیره ی انتقال ویروس کرونا حتمی نشده است . 

شایسته است مسئولین کشوری برای چنین شهرهایی که آمادگی کنترل ورودی شهررا دارند و می توانند مانع حضورمسافروگردشگربرای قطع زنجیره ی انتقال ویروس کرونا به شهرشان باشند اختیارات لازم را مبذول دارند.


انتهای پیام /

پاسخی بگذارید