تاریخ : 1399/02/2 20:27
شناسه : 240499

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: از ده روز آینده معاملات در بازار سرمایه متعادل‌تر می‌شود و دیگر شاهد این حجم از صف خرید در صنایع مختلف نخواهیم بود که این موضوع باعث ایجاد منطق در معاملات بورس می‌شود.

روزبه شریعتی امروز (سه‌شنبه) به روند معاملات بورس در بازار امروز اشاره کرد و گفت: در گذشته زمانی که قیمت نفت پنج درصد کاهش پیدا می‌کرد روند معاملات بازار سرمایه به ویژه در گروه‌های پالایشی به شدت منفی می‌شد اما اکنون دیگر شاهد چنین اتفاقی در بازار نیستم که این موضوع می‌تواند بیشتر ناشی از تقابل جریان ورود گسترده نقدینگی به این بازار باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم که اکنون به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه هجوم آورده‌اند و ذهنیتی از تاثیرگذاری کاهش قیمت نفت بر این بازار و اطلاعاتی راجع به وضعیت عملیاتی شرکت‌های پالایشی ندارند که این مساله باعث می‌شود تا فعالان بازار همچنان به دنبال ورود سرمایه‌های خود به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در این بازار باشند.

شریعتی اظهار داشت: در دو روز گذشته معاملات خرد بازار حدود ١٥ هزار میلیارد تومان بود و دیروز این عدد به ١٠ هزار میلیارد تومان رسید، این حجم از معاملات خرد به معنای ورود عجیب نقدینگی به سمت بورس است که وارد بازار می‌شود و سرمایه‌گذاران به دنبال خرید هستند تا نقدینگی‌های خود را تبدیل به دارایی کنند.

این کارشناس بازار سرمایه به توقف نماد فولاد در معالات امروز بورس اشاره کرد و گفت: فولاد مبارکه اصفهان امروز به دلیل تغییرات قیمتی بیش از ٥٠ درصد متوقف شد در حالی که تاکنون چنین موضوعی سابقه نداشته است.

وی اظهار داشت: اتفاق مهمی که بتواند باعث جذابیت سرمایه‌گذاری در سهام فولاد شود رخ نداده است حتی می‌توان گفت حجم فروش هم به دلیل کرونا کاهش یافته اما سطح ورود نقدینگی در این سهم زیاد و باعث رشد آن شده است.

شریعتی با بیان اینکه مردم همچنان به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه هستند، گفت: فعلا شرایط پرتقاضایی در  بازار سرمایه حاکم است اما اینکه این روند صعودی تا کجا رشد ادامه دار باشد نامشخص است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر جریان ورود نقدینگی که از ٥ فروردین به این بازار شدت گرفت ادامه دار باشد همچنان روند حاکم در بازار صعودی است اما هر زمان جریان ورود نقدینگی افت کند بازار به سمت اصلاح خواهد رفت.

وی پیش بینی خود از روند معاملات بازار فردا اینگونه بیان کرد: روند معاملات در بازار فردا متعادل‌تر از امروز خواهد بود و به نظر می‌رسد دوباره با بازگشایی نماد خودرو و سایپا شاهد افزایش جو روانی در بازار سرمایه خواهیم بود.

 شریعتی با تاکید بر اینکه هر چه زمان می‌گذرد و رشد بورس بیشتر افزایش می‌یابد هیجان کمتری در این بازار ایجاد می‌شود،  گفت: حجم ورود حجم گسترده نقدینگی به بازار سرمایه اجازه اصلاح به شاخص بورس را نمی‌دهد و  احتمال ریزش شاخص بورس در چنین وضعیتی بعید به نظر می رسد اما اگر اصلاح هم اتفاق بیوفتد زمان آن دو روزه خواهد بود.

پاسخی بگذارید