تاریخ : 1399/02/8 21:19
شناسه : 240525



به گزارش شاخه سبز از استان اصفهان - زینب هلیلی / مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در دومین نشست خبری سال 99 خود که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت در مرحله مدیریت شده بیماری کرونا قرار داریم، اظهار کرد:باید همه فعالان عرصه نظام اقتصادی از جمله حاکمیت، دولت، بنگاه‌های اقتصادی و خانواده‌ها درک صحیح و کامل از پیامدهای اقتصادی بحران کرونا داشته باشند و برای مقابله با این بیماری بسیج شوند تا بتوان در کنار یکدیگر این بحران اقتصادی را مدیریت کرد.


وی با تاکید بر اینکه بحران کرونا  نه تنها تحولات گسترده و چشمگیری را در سطح کشورهای دنیا به دنبال داشته، بلکه گزارش دفتر مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان از کاهش ۹ تا ۱۶ درصدی GDP ملی کشور حکایت دارد، تصریح کرد: باید توجه داشت که سهم صنعت و خدمات در اقتصاد اصفهان بیشتر از سایر بخش‌ها است، بی‌شک اقتصاد استان آسیب مالی بیشتری را از بحران اقتصادی ویروس کرونا نسبت به دیگر استان‌های کشور دریافت خواهد کرد.


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با تاکید بر اینکه اقتصاد اصفهان، ۱۲ تا ۲۰ درصد از GDP خود را در اثر بحران اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا از دست خواهد داد، اضافه کرد: این امر یه معنای از دست رفتن تولید ناخالص داخلی و کاهش قدرت کسب و کارها و کوچک تر شدن سفره خانواده ها است.


وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان بر اساس رسالت اقتصادی خود، مدیریت آسیب مالی ناشی از بحران مذکور را در چندحوزه مختلف ساماندهی کرده و برای بررسی دقیق این دگرگونی در نظام اقتصادی نیاز به تعریف مسئله برای دولت و بنگاه‌های اقتصادی داریم، ادامه داد: بسیج امکانات همه دستگاه‌ها در عصر بیداری اقتصادی یک اولویت مهم است، اقدامات حمایتی دولت از بنگاه های اقتصادی و کسب و کارهای آسیب دیده از بحران بیماری کرونا تاکنون کافی نبوده است.


گلشیرازی با تاکید بر اینکه بی‌شک نظام اقتصادی ایران دیگر دوره پیش از کرونای صنعتی را تجربه نخواهد کرد، تصریح کرد: بر اساس پژوهش‌های اقتصادی، هر اصفهانی چهار میلیون تومان از درآمد خود را در پی شیوع ویروس کرونا از دست داده است. باید همزمان با کنترل آسیب های اقتصادی کرونا به فکر بهبود شاخص های اقتصادی و محیط کسب و کار باشیم.


وی با بیان اینکه بسته پیشنهادی اتاق بازرگانی اصفهان برای حمایت از کسب و کارها و بنگاه‌های اقتصادی در چهار محور ارائه شده است، افزود: بر این اساس دولت باید اقدامات سریعی را در عرصه حفظ نیروی انسانی صورت دهد زیرا پیش بینی می‌کنیم در حوزه نیروی انسانی و فروش با بحران های جدی مواجه شویم.


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با تاکید بر اینکه باید منتظر بحران در زنجیره تامین در بازه زمانی مهر و آبان ماه باشیم و بحران ورشکستگی نیز در بازه زمانی دی و بهمن‌ ماه فرا خواهد رسید، گفت: بسته ۵۵ هزار میلیارد تومانی دولت برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از بیماری کرونا هنوز عملیاتی نشده وبانک‌ها برای عملیاتی کردن این بسته فعالیت خود در اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به بنگاه های اقتصادی را کند یا متوقف کرده اند.


انتهای پیام /

پاسخی بگذارید