تاریخ : 1399/05/20 09:34
شناسه : 398376


هدی سادات چاوشی: امنیت به رفتار خودمان بر می‌گردد ولی پیرامون نقش دستگاه‌ها در امنیت بسیار حائز اهمیت است و به طور مطلق، فقط نیروی انتظامی متولی نیست و من به عنوان یک دختر در این جامعه احساس امنیت می‌کنم؛ چون می‌دانم که کِی، چه موقع و چگونه با چه کسی رفتار کنم.


در واقع فرد، خانواده، محله، دستگاه‌ها همه در ایجاد امنیت نقش دارند و امنیت تولیدی نیاز هر فرد است؛ اما تولید جامعه و یک مجموعه نه صرفا یک نهاد خاص که اگر به این صورت و با این نحوه سیگنال دادن در جایگاه اظهار و بروز برآمد؛ در نهایت حفظ و حراست این دستاورد به عهده نیروهای انتظامی است که درست است ما تمامی مطالبات خود را در این حوزه از این قشر می‌طلبیم و مطالبه داریم اما این سوال را نیز کاش از خود بپرسیم که نقش ما در ایجاد امنیت برای خود و دیگران و برای از بین بردن بسترهای ناامنی چیست و ما چه کردیم؟! از خود بپرسیم هر یک از ما برای امنیت و احساس امنیت چگونه و چه رفتارهایی را با تحلیل ذهنی و تفکر نقادانه، باید و نباید کردیم و انجام دادیم و انجام ندادیم.


سهامِ امنیت

گاهی باید به مقوله سهام از منظر کوچکترین سهم من از مالکیت انسان در امنیت نگاه کرد. اینکه چقدر سهم من بعنوان سهام‌دار اجتماعی می‌تواند در تجلی نمادهای آرامش و امنیت، جلوه کند تا به‌هم‌ریختگی را در جامعه سبب نشود چرا که همیشه سهام به معنای رشد و ترقی در اقتصادِ اسکناس و دلار و سکه و بورس نیست.

در همايش سهم من در امنيت و آرامش، که چندی پیش با حضور مسؤولان ملي و استانی در سالن همايش های شهرداری قم برگزار شد، «رئيس پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا، سردار هادی شيرزاد» اظهار کرد: نيروی انتظامی برای مشاركت ساير ارگان‌ها در تحقق امنيت پايدار نهايت تلاش خود را به كار گرفته است.

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا تصریح کرد: امنيت مقوله‌ای نيست كه نيروی انتظامی بتواند به تنهايی از آن حفاظت كند، بلكه هر فردی در جامعه براي برقراری امنيت پايدار سهمی دارد كه بايد به آن عمل كند.


تحققِ امنیتِ پایدار

گاهی اصلاح رفتار، سبب می‌شود تا وضعیت نوسانی و حتی ناایمن را از بین ببریم که این مهم انجام نمی‌پذیرد مگر آنکه زیرساخت‌های رفتاری ریز و حتی مقطعی را شناسایی کنیم و با مقاومت، از واحد به واحدِ سلول‌های منش خود، نتایج زیرساختی و اصیل بگیریم.


«رئيس پژوهشكده جغرافيای انتظامی، محمد حسن جعفريان» افزود: نيروی انتظامی به سمت تحقق گفتمان امنيت پايدار با مشاركت همه قشرهای جامعه حركت می‌كند و در اين مسير به دنبال بهره‌مندی از نظرهای علمی و كارشناسی است.


محمد حسن جعفريان با اشاره به اين كه تامين امنيت در مناطق مختلف شهرها از اهميت يكسانی برخوردار نيست، افزود: تامين امنيت بخش مركزی شهر به دليل اين كه در كانون تبادل‌های تجاری، سياسی و اجتماعی قرار دارد از اهميت و حساسيت بيشتری برخوردار است و هر حادثه‌ای در اين مناطق پيامدهای گوناگونی را درپی خواهد داشت.


مهم‌ترین سرمایه

بعنوان یک دختر وقتی سخن از سرمایه می‌شود، وقتی حتی میلیاردها تومان پول در بانک سپرده داشته باشم، آنچیزی که شرکت در پروژه‌های سهامی و بورس را و حتی تامین مالی بنگاه‌اقتصادی را برای من به حجمی از نقدینگی و فرصت‌های طلایی گره می‌زند، اجتماعی است که در آن زندگی می‌کنم.


«رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه فارابی، دکتر حسن زارعی متین» اظهار کرد: داشتن سرمايه اجتماعی از جمله مهمترين عوامل برای پيشگيری از وقوع جرايم در جامعه است.


زارعی متين افزود: ميان سرمايه اجتماعی با كاهش آسيب‌ها و ناهنجاری‌ها در جامعه رابطه مستقيم وجود دارد و پليس جامعه محور برای تحقق امنيت پايدار بايد از ابزار سرمايه اجتماعی برای پيشگيری از وقوع جرم به بهترين صورت استفاده كند.


همچنین دبیر علمی همایش ملی سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار، در دومین همایش ملی سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار گفت: سرمایه اجتماعی با دینداری و پذیرش دین در جامعه ارتباط دارد و باید عملکرد ۴۰ ساله خود را مورد آسیب شناسی قرار دهیم تا بدانیم به چه علت سرمایه اجتماعی دچار تزلزل شده است.


این استاد دانشگاه اظهار داشت: برای استان قم یک برنامه‌ریزی بلند مدت به اتفاق استاندار پیش بینی شده است.


چالشِ امروز

نمادهای ارزشمند در هر گروهی، عمدتا با اصلاح‌هایی به حمایات خوبی دست می‌یابند مثل اصلاح در زراعت؛ که در نتیجه اقبال من به عنوان یک دختر ولو با سهمی کوچک از کل جامعه، در جامعه بیشتر شود. اقبالی که اجازه می‌دهد تا رشدهای جدیدی را در جامعه شروع کنم بدون آنکه دغدغه داشته باشم.


دبیر علمی همایش ملی سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار، سرمایه اجتماعی را مهم‌ترین چالش امروز کشور دانست و تصریح کرد: اگر قدرت نرم می‌خواهیم، باید به سرمایه اجتماعی در کنار قدرت‎های سخت توجه جدی صورت گیرد، اگر صحبت از مدیریت بحران می‌کنیم باید مقوله سرمایه اجتماعی را جدی بگیریم.


زارعی متین بیان کرد: ما سرمایه انسانی و مالی داریم، اما حلقه مفقوده ما برای توسعه رشد سرمایه اجتماعی است، آموزه های دین سه رکن اساسی اعتقادات، اخلاقیات و احکام دارد که تمامی این موارد ما را به سرمایه اجتماعی رهنمون می کند.


وی تاکید کرد: برای همایش سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار ۱۵۰ مقاله دریافت شد که ۶۷ مقاله قابل ارائه بود و در قالب سی دی در دسترس است.



سهم من

تعیین و تبیین سهم من در امنیت، صرفا وابسته به جنسیت نیست، مثل تمام اتفاقاتی که در بحث سهام می‌افتد و کاری به نوع جنس افراد ندارد بلکه به مقدار سهم هر شخص، آسمان و ریسمان می‌بافد و کسیر می‌شود.


هرچند با فرض تفاوت جنسیتی در کلیت هر سهام و میزان رشد و نوسان، باز هم به این نتیجه می‌توان رسید که من در تامین امنیت و حتی رشد هر سهام بسیار موثر هستم و نقشی تعیین کننده دارم.


«فرمانده سابق انتظامی استان قم، سردار کاظم مجتبایی» در جلسه افتتاحیه دبیرخانه سهم من از امنیت با تأکید بر اینکه امنیت‌هایی که متکی به سازمان‌های دولتی محض هستند نمی‌تواند ماندگار باشد، اظهار کرد: امنیتی که متکی بر مردم و محورهای مردمی باشد ماندگارتر خواهد بود.


وی تأکید کرد: اگر امنیت را پشتوانه و تکیه‌گاه محورهای سیاسی، اجتماعی و دینی بپذیریم، باید بدانیم که همه حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی باید کمک کنند که این امنیت پایدار باشد و این مسئله راهی به جز این ندارد که وظایفی برای همه دستگاه‌ها تعریف کنیم.


مجتبایی با اشاره به پیشینه تشکیل ستاد سهم من از امنیت، بیان کرد: در بیانات «مقام معظم رهبری» در دیدار فرماندهان نیروی انتظامی بر اهمیت یاری مردم و تشکیل چنین ستادی برای مشارکت در تولید امنیت تأکید شده بود.


وی با اشاره به انواع مصادیق مشارکت تصریح کرد: بخشی از این مشارکت می‌تواند مادی و یا غیرمادی باشد که مردم و مسؤولان می‌توانند در زمینه‌های اجتماعی یعنی تعمیم حساب شده و دخالت و مشارکت اجتماعی مردم در تأمین امنیت نقش داشته باشند چرا که تحقق امنیت، نهادینه کردن امنیت پایدار، مردمی کردن تولید امنیت و ایجاد دغدغه در مسؤولان و مردم از مهم‌ترین اهدافی است که تحقق آن به جز همکاری مردم و سایر دستگاه‌ها امکان‌پذیر نیست و کمک مردم در تأمین امنیت بسیار تعیین کننده است.


نعمتی ستودنی 

از معیارهای خود کوتاه نمی‌آیم. من یک دختر باشم یا یک مرد فرقی نمی‌کند ولی از داشتن نعمت حراست و حافظان نیروهای انتظامی احساس امنیت می‌کنم چرا که در یک جامعه پیشرفته و توسعه‌یافته هستم. کشوری که به لحاظ وابستگی به اسلام پیشرفته است و به خودم قول داده‌ام تا همیشۀ همیشه، اصالت خود را حفظ کنم ودرکشاکش تحولات و ناملایمات و حتی آسیب‎های نوپدید، رنگ نبازم و اصیل بودن فرهنگم را که نشانی از فرهنگی فطری و انسانی است؛ حفظ کنم. پس رفتار من مبتنی بر عفت و اساسی فطری است و امنیت دارم.


«مشاور فرمانده ناجا، سردار سعید منتظرالمهدی» معتقد است: امنیت همان نعمتی است که همانند سلامتی اغلب مغفول واقع می‌شود ولی خوشبختانه ما از برکت وجود آن برخورداریم آن هم به فضل وکرم الهی و مدد قویترین مردانی که جان را در برابر کیان در کفه ترازو نهاده‌اند و با صبر، توکل، غیرت، فداکاری و ... امنیت را ایجاد، حفظ و ارتقاء می‌دهند؛ امنیتی مثال زدنی و البته ستودنی.


وی با اشاره به نقش کلیدی مردم در مسئله امنیت بیان کرد: حقیقت این است که امنیت در دنیای امروز به‌خودی‌خود ایجاد نمی‌شود اما امنیت مدنظر در جهان کنونی نیز امنیتی بر مبنای پلیس محوری نیست، بلکه اساس امنیت یک جامعه مردم آن است که باید رسالت خود را در ابعاد مختلف امنیت به‌درستی ایفا کنند.


 مشاور فرمانده ناجا گفت: مردم پاسبان‌های اصلی امنیت در ابعاد اجتماعی آن هستند، نظارت اجتماعی و نظارت اجتماعی در دنیای امروز امنیتی از جنس امنیت وفاقی ایجاد کرده که در آن مردم جامعه نقشی اساسی و کارکردی دارند.


منتظرالمهدی با اشاره به شاخصه‌های مهم و اصلی امنیت اجتماعی عنوان کرد: امنیت اجتماعی زمانی ایجاد می‌شود که مردم در صحنه حوادث و اتفاقات جامعه نقش کارکردی خود را ادا کنند و به‌عنوان پلیس درونی به نظارت اعمال خود مشغول باشند که در این صورت می‌توان امید داشت که بخش قابل‌توجهی از معضلات اجتماعی از بین برود.


وی با مطلوب دانستن مسئله امنیت در سطح جامعه تأکید کرد: امروز با اشراف امنیتی کاملی که در سطح کشور وجود دارد وضعیت امنیتی کشور بسیار مناسب بوده ‌و نیروی انتظامی آماده مقابله با هرگونه تحرکی از جانب دشمنان است.


همگرایی مسؤولان قم

گرایشات و امیال من، رفتار من، اقتضا می‌کند تا مسؤولان من که مصون از مردم نیستند؛ در بسیاری از رویدادها و سلسله حوادث ثبت شده در تاریخ، پیشگام باشند. همان رفتارهایی که در قالب زمان تنظیم شد و در تاریخ به تمدن تبدیل شد و شهری را با وجود تمامی سلطه‌های جهانی، مرکز ثقل تفکر نام گذاشت.


«استاندار قم، دکتر بهرام سرمست» با بيان اينكه خدمت به مردم و توسعه و پیشرفت بدون همكاری و تعامل دستگاه‌ها و نهادهای مسؤول محقق نخواهد شد اظهار کرد: در استان قم شاهد سطح بالایی از همگرایی هستیم.


سرمست با قدردانی از زحمات و تلاش‌های نيروی انتظامی در برقراری نظم و امنیت، به نقش تأثیرگذار این نیرو اشاره و خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی علاوه بر انجام وظايف ذاتی خود، در تامين امنيت سلامت مردم و اجرای شایسته طرح‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا نموده است.


وی با اشاره به جايگاه مطلوب استان قم در شاخص امنيت فیزیکی و روانی گفت: از این حیث، قم وضعيت بسيار خوبي در مقايسه با ساير استان‌های كشور دارد.


و پایان بندی...

احساس و ایجاد امنیت، مساله‌ای که عمدتا بخشی از ذهن افراد مختلف را به خود معطوف کرده است و می‌تواند برگرفته از فاکتورهایی در کودکی و اولین مراحل رشد و نحوه رفتار مادر و پدر و دیگر اعضای خانواده باشد.


مفهومی که در محیط، شکل و شمائل خاصی را از خود به ظهور می‌رساند که ناجی گفتمان‌سازی برای سهم‌پذيری، فقط و فقط خود ما هستیم و قطعیتی برای امنیت کامل هیچگاه وجود ندارد مگر خودمان با به کارگیری استعدادهایمان بر توسعه و تورم امنیتِ‌هوشمند سعی کنیم که امید است خلا قانونی این مورد، با توجه به حضور حقوقدانان کسیر در مجلس، در قانون بررسی و لحاظ شود.


انتهای پیام /

پاسخی بگذارید