تاریخ : 1399/07/2 18:52
شناسه : 398504


به گزارش شاخه سبز از کاشان، زهرا جلوداریان _ سرمایه گذاری درزمان حال یعنی امید به آینده یی که هرلحظه نسبت به گذشته ارزش افزوده‌ های متَغیردارد .
نقش واهميت سرمايه گذاري به میزان رشد و توسعه اقتصادي جامعه در اکثر کشورها متفاوت اما مورد تاکيد است آنچه که دراین چرخه نقش تعیین کننده واساسی دارد جذب منابع سرمايه گذاري و ضرورت تخصيص اين منابع جهت تحريک رشد اقتصادي وتعیین زیرساختها درمنطقه است که درنظام مدیریتی هدايت منابع سرمايه گذاري یکی ازکارآمدترين بخشها درجهت این رشد است حال آنچه که آفت نظام مدیریتی حاکم بریک مجموعه شهری است اختلاف نظرهایی است که با ورود سرمایه گذاربه یک پروژه انجام می پذیرید ونه تنها آسیب جدی برریسک پذیری سرمایه گذاراست بلکه اثرتخریبی براعتماد و باورجامعه به تصمیمات مدیران دارد طی سال های اخیرکاشان بااین آفت ها وآسیب ها بسیاردسته وپنجه نرم می کند که مدت زمان بسیاری صرف دفع این حاشیه ها می شود به طورنمونه به یک پروژه بزرگ شهری یعنی، پارکینک طبقاتی وسرای تجاری چهارسومی پردازیم که پس ازچندماه ازآغاز به کاراین پروژه تایید وتکذیب ها وتخریب ها به میدان آمدند که ادامه دارشدن این برخورد ها درجذب سرمایه گذاربیرونی درکوتاه مدت باعث می شود که امید  دعوت ازسرمایه گذاربرای همکاری درپیشرفت پروژه های بزرگ درکاشان تبدیل به یک آرزو،شود اما چرا چنین می شود مگربرای چنین پروژه هایی که قصد دعوت ازسرمایه گذار برای مشارکت وهمکاری دردستورکارقرارمی گیرد طرح ،تصویب وتایید نمی شود ؟

احداث پارکینک طبقاتی وسرای تجاری چهارسو بامشارکت شهرداری کاشان وسرمایه گذاری شركت مكعب سپيد درهمسایگی دوخانه تاریخی مقدم ووثقی قراردارد خانه تاریخی مقدم با شماره ۲۴۴۵۳ در سال ۱۳۸۷ درفهرست میراث ملی قرارمی گیرد که متعلق به دوره قاجار بوده و دارای معماری خشتی است خانه وثقی مربوط به دوره قاجاریه و در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۵۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


مديرعامل شركت مكعب سپيد به خبرنگار شاخه سبزگفت : کارایی عمده این مجموعه ، پارکینک است وپارکینک نیازضروری شهراست وباعث رونق وافزایش بهره بری بافت اطراف آن می شود. 


  اميد بشارتي افزود: اجرای چنین پروژه هایی چه دربافت قدیم وچه دربافت جدید باعث رونق درمنطقه خواهد شد اما اجرای این پروژه ها دربافت مرکزی شهرحساسیت های خودش را دارد .


به گفته وی ، ما به عنوان طراح ومجری سعی کردیم كليه حساسيت هاي لازم در طراحي این مجموعه در نظر گرفته شود وبه همين دليل ،تاييد مراجع ذي صلاح را دريافت كرده کما اینکه شهرداری درتعریف این طرح درمصوبات بالادست وطرح های جامع وتفضیلی درطرح پیشنهادی همه این موضوعات را مصوب وبه تایید مسئولین شهری رسانده است.


وی تصریح کرد: این طرح شامل دوطبقه ،منفی یک ومنفی دوکه پارکینک شامل 250واحد وهمکف ویک سرای تجاری می باشد که ترکیب این دو مجموعه باعث رونق منطقه می شود چراکه یک مجموعه پارکینک صرف وخالی باعث تاریکی محوطه ویک فضای خدماتی بي روح شده وجذابيت شهري و منطقه یی اطراف را كاهش می دهد.


طراح ،مجري و سرمايه گذار پروژه پارکینک چهارسودرپاسخ به این سوال که مدت زمان درنظرگرفته شده برای اتمام این طرح چه مدت بوده وآیا عملیاتی شده یا نه، گفت :دربهارسال1397درمزایده شرکت کردم ودرمرداد سال1397ازطریق مزایده ازبین شرکت کنندگان برنده وانتخاب شدیم وبعد از6ماه فعالیت ،پروژه باچندین مرحله تعطیلی مواجه که درنهایت ازاسفند 1397تامهرماه 1398کارگاه تعطیل بود که بادریافت مجوزوموافقت ازمیراث فرهنگی مجددا مشغول به کارشدیم.


امید بشارتی درپاسخ به اینکه این تاخیردراتمام پروژه چه پیامدهایی برای این شرکت دارد، گفت : این پروژه باسرمایه ی خصوصی احداث می شود وباگذشت زمان وتعطیلی مکرر متحمل ضرروزیان زیادی شده است به ویژه اینکه تغییرات درقیمت تمام شده به نسبت زمان شروع کار،بیش ازسه برابرشده که کاملا مشهوداست.


وی بااشاره به فدا شدن پروژه های بزرگ درهمکاری با بخش دولتی گفت : درسرمایه گذار درهمکاری سرمایه گذاربا بخش خصوصی دربرخی موارد حتی مجوزدرحین اجرا دریافت شده وفعالیت اجرایی متوقف نمی شود.


 به گفته وی ، اما درهمکاری با بخش دولتی سرمایه گذار،فدای این بازی ها واختلافات درسیستم دولتی می شود درحالی که دربرخی پروژه ها مانند پروژه تجاری چهارسو، نقشه ها باید حین کاربا نظارت ادارات مرتبط انجام  شود اما متاسفانه به جای نظارت ورفع مشکل به اختلافات ودرنهایت زمینه برای ایجاد حاشیه سازی مهیا می شود.


وی افزود : باید فضا برای تشویق سرمایه گذاری درکشورهرچه بیشترفراهم شود نه اینکه سرمایه گذاررا دعوت کنند وبعد به اختلافات خود بپردازند و سرمایه گذار را زیان دیده وخسته ازهمکاری کنند .


وی تصریح کرد: برای رشد ورنق اقتصادی شایسته است نخست سیستم اداری بایکدیگرهماهنگ شوند وبستررا برای جذب وفعالیت سرمایه گذارفراهم کرده و بعد دعوت به همکاری کنند نه اینکه سرمایه گذار را گرفتاراختلافات خودکنند.


مديرعامل شركت مكعب سپيد بااشاره به فرهنگ مهمان نوازی کاشانی ها گفت:خواسته ی ما ازمسئولین کاشان رفع حاشیه های بی اساس وحمایت ازبخش سرمایه گذارپس ازدعوت است چراکه سرمایه گذارهم به امید رشد ، سرمایه ی خود را به این شهرمی آورد وضرروزیان حق این مهمانان نیست .


امید بشارتی افزود: درحال حاضر گودبرداری واحداث اسکلت بتنی جنب خانه های تاریخی به پایان رسیده وبخش عمده اسکلت بتنی احداث شده ودرمرحله بعد احداث اسکلت زیرمعبرعمومی که بخشی ازپروژه است آغاز خواهد شد.


 شهردارکاشان نیزدراین خصوص می گوید: درحالی که همه جای دنیا برای جذب سرمایه گذار بیرونی ،بسیاری فرش قرمزپهن می کنند اما درکاشان طی مراحل قانونی وانجام چندین مکاتبه ومراجعه وبرگزاری کمیته فنی اخذ چندین مصوبه وتاییدیه درمراحل ایده تااجرا ، تصویب کلیات طرح ونقشه ، پروسه مقدمات کاربه یکسال طول می کشد وبعدهم حاشیه سازی وجنجال پراکنی وخلاصه پروژه با معطلی مواجه می شود. 


سعید ابریشمی راد افزود: اولین مکاتبه این پروژه درتاریخ 28\4\1397که شهرداری منطقه به میراث فرهنگی کاشان مکاتبه یی دراین خصوص داشت ودهها جلسه تهران ،کاشان واصفهان  برگزارشد درنهایت مورخ 25\7\1398حتی نقشه های مجموعه تجاری پارکینک چهارسو به تایید رسید.


به گفته وی ، اکنون پس ازگذشت 14ماه وطی مراحل تایید و تصویب که بیش از 40درصد پروژه انجام شده است حال به بهانه های مختلف درمسیر اجرای کارسنگ اندازی می شود .


وی تصریح کرد: باید ریشه یابی کنیم چرا این اتفاق می افتد ؟ اشکال کارکجاست آیا عدم هماهنگی بین دستگاهها یاعدم توجه به محدودیت هاوضوابط بین دستگاهها اجرایی است یا مشکل ناشی ازجسارت درپاسخگویی به ابهامات مطرح شده دراین زمینه است ؟


شهردارکاشان چنین ادامه داد : من الان به این سوالات پاسخ می دهم اشکالی که اینجا وجود دارد درهماهنگی بین دستگاه ها نیست.


سعید ابریشمی راد افزود: اسنادومدارک پروژه ونامه هایی که موجود است بیانگراین است که هیچ زمان درکاشان بین میراث فرهنگی وشهرداری کاشان اینهمه جلسه ونامه نگاری وتاییدیه وهمچنین ارتباط وهمکاری وتعاملات سازنده وجود نداشته است پس مشکل هماهنگی ونادیده گرفتن ضوابط وقوانین یکدیگر نیست.


به گفته وی ،این همه مصوبات ونامه نگاری ها براساس تمام استانداردها وقوانین اداری است که بیانگراحترام به یکدیگراست وحتی آنقدراینمسئله برایمان مهم بود که علاوه برهمه مصوبات ومکاتبات برای رفع دغدغه ها جلسه ی کارگروه مشترک تشکیل دادیم پس مشکل چیزدیگری است.


وی افزود: اینکه یک فعال اجتماعی سعی می کند مسئله رابین این کاغذها واخذ مصوبات پیدا کندواصل موضوع را به حاشیه ببرد باید بگوییم خیر،یک آدم هشیاروآگاه متوجه می شود مشکل اینجا نیست وحتی مشکل وجود دوخانه تاریخی کناراین پروژه ونگهداری این اثرتاریخی هم نیست .


وی تصریح کرد: این پروژه بین دوخانه تاریخی ثبت شده ی مقدم ووثقی محصوراست چطور درمجاورت خانه تاریخی وثقی هیچ نگرانی وهیچ حرفی مطرح نشده است واسکلت ساختمان درمجاورت خانه وثقی بدون اینکه کوچکترین آسیبی به خانه وارد شود منطبق با نقشه ها فنی میراث فرهنگی به اتمام رسیده است .


شهردارکاشان تاکید کرد :چرا فقط این هیاهو درمجاورت خانه مقدم مطرح می شود وچرا این جاروجنجال ها بعد ازفروش خانه مقدم وخریداری توسط مالک جدید به وجود می آید به نظرمن جواب سوال اینجاست ؟

سعید ابریشمی راد بااشاره به اهمیت وارزش آثارتاریخی گفت:درخانه مقدم هرآنچه میراث فرهنگی توسعه کرده عمل کرده ایم  .


به گفته وی ، خانه مقدم ازنظراسناد ثبتی ومیراثی هرآنچه مدارک دارد به همان اندازه هم املاک خریداری شده توسط شهراری طی 20سال گذشته درمجاورت این دوخانه تاریخی اسناد ومدارک ثبتی و قانونی دارد .


وی افزود: مرزمالکیت ها کاملا مشخص وشفاف وحدود سندها کاملا گویا است واقدامات شهرداری کوچکترین تعدی به حدود مالکیت خانه مقدم ندارد وهمچنین هیچ گونه تعرضی به حدود ثبتی میراث فرهنگی هم نشده است .


وی تصریح کرد: زمانیکه همه چیزروشن است واصول هم برنظریه ی کارشناسی ثبت واسناد است بنابرین این همه هیاهو برای چیست آیا نگران حفظ وحراست خانه تاریخی هستند که اگراین نگرانی ها باشد باید بگوییم به بهترین شکل ممکن بررسی ورفع وتوجه شده وخواهد شد چراکه حفظ بناهای تاریخی برای ما هم یک رسالت است.


شهردارکاشان می گوید :متاسفانه جزسنگ اندازی ومانع تراچی هدف چیزدیگری نیست واما باید منافع عموم به جای منافع شخصی درنظرگرفته شود چراکه فقط برای یک ادعا ، به فرض محال ،زمانیکه دراین مکان گودبرداری شود وآثاری هم پیداشود ،خوب راحل دارد نباید که خللی دراجرای چنین پروژه ی بزرگی ایجاد شود که باعث شود سرمایه گذار،متحمل ضرروزیان شود.


سعید ابریشمی راد با انتقاد ازنادیده گرفتن مراحل قانونی ومطرح کردن این سوال ، گفت : من ازمدیران ،مسئولین وصاحب نظران متعجب هستم چرا باید اینچنین کل پروژه با وجود طی مراحل قانونی دچارمشکل شود؟ 


وی افزود: ما به دنبال این همه هیاهو منافع چه افرادی را تامین می کنیم ؟

به گفته وی ، پروژه بزرگ پارکینک تجاری چارسو  10هزارمترزیربنا وبالغ بر250میلیارد ریال اعتباردارد آیا جایزاست برای یک ادعا وبرای اختلاف مالکیتی  9مترمربع وآن هم برای طبقه زیرزمین خانه مقدم که هنوزهم به اثبات نرسیده است وحتی اگرچنین هم باشد طبقه روی این9مترپس ازساخته شدن برای شهرداری است، چنین شود؟


وی افزود: 10هزارمترپروژه برای اختلاف مالکیتی 9متر مربع که نه درنقشه های میراث هست نه محدود سندمالکیت است ویک ادعا است به فرض اینکه این ادعا هم ثابت شود 9مترمربع درمقابل 10هزارمترمربع است که قبل ازاجرای طرح پارکینک تجاری چارسو چنین ادعایی وجود نداشته است وپس اینکه مدت کوتاهی ازاجرای این پروژه گذشت ومالک جدید خانه مقدم را  خریداری کرد این پروژه بزرگ را چنین تحت تاثیرقرارداد ودرواقع به نفع چه کسانی باید کارکنیم ؟


وی با مطرح کردن این سوال که اکنون راهکارچیست ؟ گفت : زمان آن رسیده تا بزرگ فکرکنیم منافع عموم را برهرچیزی مقدم ببینیم وقت آن رسیده که به افق های دوردست نگاهکنیم یک ادعا برای اختلاف مالکیتی آن هم برای 9مترهرگزنباید یک پروژه عام منفعه 10هزارمتری را تحت شعاع قراردهد.


سعید ابریشمی راد افزود: اساسا درنظام مدیریت به ویژه نظام مدیریت منافع ، تشخیص الویت ها به شدت دچارمشکل است واقعا رفتارهایی که حاصل آن زیرسوال بردن وازبین بردن جایگاه مدیریت شهری باشد ورفتارهای که جو بی اعتمادی را درجامعه تزریق کند وجایگاه مدیران را متزلزل کند به بی اعتمادی سرمایه گذاران ودرنهایت به زیان مردم است . 


وی تصریح کرد: من به جهت ادعاهای مالک جدید خانه مقدم ،باعلم براینکه دقیقا پس ازشروع پروژه پارکینک تجاری چهارسو،خانه مقدم را خریداری می کنند می گوییم ،دقیقا شروع مشکل پروژه با خرید خانه ،توسط مالک فعلی شروع شده است .


به گفته وی ، مدیران ادارات ونهادهای حاکمیتی باید بدون هیچ گونه ملاحظه یی وشجاعانه ازاقدماتی که کرده اند دفاع کنند وتمام قد درمقابل مسایل ومشکلات پیش روی برنامه توسعه بیایستند .


وی تصریح کرد: این جای تاسف دارد که بایک جنجال خیلی خیلی ساده یک مدیری موضع خودرا متزلزل ببیند وجسارت خود را ازدست بدهد وسعی کند خودش رابه حاشیه ی امن ببرد تا گزندی به او نرسد غیرممکن است کاری بزرگ انجام ودرآن کاردچارمشکل نشویم .


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی استان اصفهان درپاسخ به این سوال خبرنگارشاخه سبز که مگرشهرداری کاشان قبل ازاینکه سرمایه گذاروارد پروژه شود به میراث فرهنگی اطلاع ومراحل قانونی طی نشده است،گفت:استعلامی شهرداری ازمیراث فرهنگی کاشان می کند و میراث فرهنگی هم شرایط خودش را پاسخ می دهد ویکسری بندهایی را به شهرداری اعلام می کند .


  ناصرطاهری افزود: نقشه های مقاوم سازی رامن تایید کردم الان سرمایه گذاردراین پروژه شرکت دارد وباید مسیرقانونی را طی کند.


به گفته وی ، شهرداری کاشان سه خانه درمحدوده بافت تاریخی ودرمجاورت خانه مقدم ووثقی ،خریداری ،تخریب ،تسطیع وخاکبرداری می کند که مکان این پارکینک تجاری چهارسومی شود زمانی که ازاین محل بازدید کردیم ما نگران خانه های تاریخی اطراف بودیم .


وی تصریح کرد :زمانیکه نقشه های مقاوم سازی را برای ما آوردند من نقشه های مقاوم سازی را تایید کردم وخواستیم به شهرداری کاشان ثابت کنیم که ما مانع مقاوم سازی نیستیم .


وی افزود: این فرایند تا اینجا پیش رفته است ما شرایط  میراث فرهنگی را به شهرداری برای طرح معماری اعلام کرده ایم یک تجمیع اتفاق افتاده بود برای ما آن دانه بندی های بافت تاریخی مهم وارزشمند است.


  معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی استان اصفهان درپاسخ به این سوال که آیا درطرح پیشنهادی پروژه شرایط قانونی میراث فرهنگی لحاظ شده است یانه ؟ گفت : بله درطرح پیشنهادی به شرایط میراث فرهنگی توجه شده است اما باید تایید شود .


وی درپاسخ به اینکه اگراین فرایند ،تایید وتصویب شود آیا مشکلی دیگری هم دراین پروژه خواهد بود،گفت: ما اصلا نباید ونمی توانیم بگوییم بافت تاریخی مورد استفاده قرارنگیرد بافت تاریخی باید پویا وزنده باشد واگرپیشرفت کارمطابق با اصول میراث فرهنگی باشد هیچ مشکلی نیست.


رئیس شورای اسلامی شهرکاشان درگفتگو با خبرنگارشاخه سبزگفت: موضوع سرمایه گذار واقعا یک موضوع متفاوت است یکی ازوظایف  وانتظارات ازشورای اسلامی شهربا وجود این شرایط اقتصادی این است که بتواند اضافه بردرآمد منابع شهرداری ازمنابع سرمایه گذارهم استفاده کند.


 علیرضا پورعسکری افزود :سرمایه گذارهم باید با اطمینان وآسوده خاطر به کاشان ودرپروژه ها ی شهری مشارکت داشته باشد .


به گفته وی، متاسفانه دراجرای پروژه تجاری چهارسوبایکسری موانع درکارمواجه شدیم که درزمان بندی واجرای پروژه که باید درکوتاه مدت به ا تمام می رسید باحاشیه سازی های بی اساس دسته وپنجه نرم کردیم . 


   وی با ابرازگلایمندی ازاین اینکه چرا اصل این پروژه باوجود سرمایه گذار وطی مراحل قانونی تحت تاثیرحاشیه سازی ها قرارگرفته است ،تاکید کرد : شورای اسلامی شهرکاشان صدرصد موافق بااجرای این پروژه است دیگر بعد ازهماهنگی های اداری اختلاف نظر بی معنا ست .





انتهای پیام /

پاسخی بگذارید