گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1399/07/8 16:14
شناسه : 398516



به گزارش شاخه سبز، زهره مهرنوروزی - سال 82وقتی برای اولین بار به عنوان خبرنگار آماتور کارم  را از باشگاه خبرنگاران قم شروع کردم چیزی که راه را برایم آسان کرد برخورد مدیران بود سال 1382 از سوی رهبری سال پاسخگویی مسئولان نام گرفته بود، مدیرانی که به  من خبرنگار تازه کار فرصت مصاحبه می دادند ، وقت می گذاشتند. برخورد شایسته این افراد کمک کرد تا این حرفه را دنبال کنم. اما این سال ها که لبریز ازدغدغه و مطالبه هستم کمتر می توانم به عنوان نماینده مردم در رسانه با مدیران در خصوص برخی کم کاری ها و بی قانونی هاو کوتاهی عملکردها،  مصاحبه ای داشته باشیم.

  از نظر مشکلات شهری وجود 13پروژه شهری نا تمام ، معضل بزرگ بافت فرسوده شهری، تخریب بافت تاریخی و محو شدن آرام آرام هویت های تاریخی شهر، در حوزه حمل و نقل و مشکلات عدیده اش که یکی از آنها عدم جانمایی درست ایستگاه های اتوبوس، نبود ایستگاه تاکسی در خیلی از نقاط شهر. درحوزه خدمات شهری معضلات در خصوص فرهنگ شهر نشینی ، مشکلات حاشیه نشینی، دفن اموات در داخل شهر، وجود معتادان متجاهر در حاشیه شهر، عدم توجه به بخش های کم برخوردار از نظر فرهنگ شهر نشینی بیداد می کند.  در حوزه فرهنگ، عقب نشینی آشکار رسانه ها هویداست.

زمانی زنان این شهر به لحاظ پوشش مناسب خود الگوی زنان کشور بودند اما چند سالی است که در شهر کریمه اهل بیت شهری که می رفت به شبیه ترین شهر به مدینه فاضله تبدیل شود در معابر عمومی شهر زنان با پوشش های غیر متعارف حضور دارند.

جالب است بدانید که طبق قانون در حوزه حجاب و عفاف 27 دستگاه دخیل هستند و هر ارگان و نهادی موظف است در این زمینه اقداماتی انجام دهد که این ارزش الهی حفظ شود، عملکرد مدیران در این زمینه انفعالی است برای مثال پس از اینکه چهارشنبه های سفید سه سال پیش از سوی یکی از مهره های دشمنان ایران خانم مسیح علینژاد مطرح شد زنان کشورمان را به «کشف حجاب» در یک بستری آرام تشویق می کرد در قم جلسات «چهارشنبه های زهرایی» مطرح شد که با حضور مدیران استانی در قم برگزار می شد اما در عمل معضلات کم حجابی آن عده قلیلی از زنان قم هم چنان پا برجاست.

بطوری که ناگهان با خبر می شویم که دراین ماه که حرمتش بر تک تک ساکنان قم آشکار است  در یکی از میادین شهرتوسط دختران و پسران مجالس رقص مختلط بر گزارمی شود و صدا از کسی بر نمی آید.

معضل آلودگی هوای قم تمامی ندارد، معضل کارگران روز مزد همچنان هست. نمونه آشکار مطالبه بحق رسانه هاست ماجرایی بود که در فروردین ماه در بلوارکشاورز قم رخ داد و با ریزش محل کارگاهی مترو که در دست ساخت است منجر به فوت  یک خانواده سه نفره شد که  از سرنیشنان یکی از خودروهای سقوط کرده در محله حادثه بودند. این ماجرا پس از رسانه ای شدن هنوز مقصرانش شناسایی نشده اند ، معاون عمرانی استاندارقم  از پاسخ طفره می رود، شهرداری پاسخگو نیست ، در نشست هفته قوه قضاییه هم که این موضوع از طریق خبرنگاران مطرح شد از سوی «دادستان» یک پاسخ کوتاه داده شد« دردست برسی است و بزودی نتیجه اعلام می شود».

حدود سه ماه از آن نشست می گذرد و ما هنوز به پاسخ نرسیده ایم. روز هفتم مهرماه در نشست رسانه ای معاون  خدمات شهری ومدیر عامل سازمان بوستان ها و پارک های شهرداری قم که به صورت مجازی برگزارشد موضوع بلوار کشاورز سوال یکی از خبرنگاران بود که در جلسه مطرح نشد و اعتراض خبرنگاررا به دنبال داشت. متاسفانه رسانه های استان در پی گیری مطالبات شهروندان قم موفق نیستند یکی از دلایل این است که رسانه های استان با مسئولان درگیر تعارف شده اند و در برخی موارد هم مسئولان به هیچ عنوان پاسخگو عملکرد خود نیستند.  

درخبرها خواندیم که «معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری قم »گفته است، اگر در حوزه حمل ونقل عمومی و ترافیک خبرنگاران با تخصص و بار علمی ورود کنند، مطالبه گری هم در مسیر دقیقی هدایت می‌شود.

«عباس ذاکریان»  با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که جایش در قم خالی است رسانه‌های تخصصی و خبرنگاران تخصصی در حوزه مدیریت شهری و حمل و نقل است، افزود: اگر خبرنگارانی داشته باشیم که با مبانی علمی تصمیم‌گیری در این حوزه آشنایی داشته باشند، کار خیلی آسان می‌شود و هم مطالبه گری سمت و سوی دقیق تری می گیرد و هم پاسخ دهی علمی تر می‌شود.

«ذاکریان»معتقد است، مدیریت شهری باید دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های آموزشی و حتی بازدیدهای شهری و فراشهری برای خبرنگاران داشته و آنها را با مبانی تخصصی موضوعات این حیطه آشنا کند.

به خودی خود «تربیت خبرنگار» در حوزه موضوعات شهری خوب است، اما در پرداخت رسانه ای مشکلات و معضلات یک طرف رسانه و خبرنگار است سوی دیگر آن مدیران هستند، مدیرانی که به هر دلیل پاسخگو نیستند و با شیوه سردواندن ویا پاسخ ندادن به گوشی و یا رد هرگونه مصاحبه حضوری ، ترک کردن زودهنگام جلسه که مبادا خبرنگار پیگیر مطالبات شود. هرچند که روحیه مطالبه گری خبرنگار واقعی با این ترفندها کناره نشینی نمی کند و خسته نمی شود، اما معاون محترم هرچقدرکه درزمینه تربیت خبرنگاران در حوزه تخصص شهری تربیت کنید، اما مدیران پاسخگو نباشند همان مصداق کوبیدن آب درهاونگ است. رسالت خبرنگار پیگری و مطالبه است و وظیفه شما مسئولان پاسخگویی است که به نظر می رسد بخشی ازمدیران باید طرز رفتار با خبرنگاران را بیاموزند.



انتهای پیام /

پاسخی بگذارید