گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1399/08/26 21:57
شناسه : 398600


هدي سادات چاوشي: پليس هوشمند و جامعه‌محور مرکز تلاش و ثقل اهداي انتظام است که امنيت اجتماعي و اخلاق جامعه مرهون عواملي سوگندوار از جانب اقدامات اوست. افرادي که ستبرگونه و متحدانه بر اخلاق تکيه مي‌کنند تا برمبناي صميمت و در لواي مقاومت و ازخودگذشتگي، سقف رضايت حق و مخلوق را تامين نمايند و بدين صورت با اينچنين دستاوردهاي عملياتي و غني، دغدغه‌هاي انتظامي شهروندان را به حداقل برسانند.


در واقع اين سبک منسک، اعتقاد و منش، به نوعي پيروي از وصيت بلنداخلاقان تاريخ است که الگوگيري و پيروي تاريخي کشور برخواسته از فلسفة آراستگي يک کشور است و نکته مهم در اين اخلاق حسنه، سعادتي است که در مواجه با شاخصه‌هاي راهبردي؛ پليس جامعه‌محور و پليس‌هوشمند به جامعه اهدا مي‌نمايد.


حل مشکلات مردمي


حل مشکلات مردمي، شدت رضايت شهروندان و خدمات انتظامي براي مردم جامعه و وطن، يکي از دغدغه‌هاي پراهميت مسؤولان نيروي انتظامي در ايران است که «سردار حسين اشتري، فرمانده نيروي انتظامي» بارها به آن اشاره کرده‌ است که در اين راستا، مي‌توان به سلسله جلسات ملاقات مردمي با مسؤولان نيروي انتظامي اعم از فرماندهي انتظامي و معاونين اشاره کرد.

جلساتي که هر هفته انجام مي‌گيرد و اين جلسات به صورت چهره به چهره و در جهت برطرف ساختن دغدغه‌هاي انتظامي شهروندان و شنيدن مردم انجام مي‌گيرد که با توجه به اين موضوع که اين ايام مصادف با عصر کروناست؛ اين ارتباطات با رعايت کليه پروتکل‌هاي بهداشتي و حتي گاهي در صورت صلاحديد بصورت تلفني و از طريق سامانه 197 و ديگر شماره‌هاي اطلاع رساني‌شده نيز انجام مي‌گيرد.

ملاقات و جلساتي که در پس تک تک اين اقدامات و رسيدگي به مشکلات مردمي، اصلي‌ترين انگيزه‌هاي دلگرمي و قوت قلب نيروي انتظامي شکل مي‌گيرد. در اين ميان مي‌توان به ارتباط مردمي مسؤولان وظيفه عمومي نيروي انتظامي اشاره کرد. ارتباطي که امسال به منظور پيشگيري از شيوع کرونا بصورت غير حضوري انجام پذيرفت و بنا به گزارش پايگاه خبري پليس، به مناسبت هفته نيروي انتظامي و طي يک اطلاعيه آگاه شديم که در سراسر کشور به طور همزمان برگزار شد تا مشمولان و خانواده‌هاي آنان بتوانند توسط شماره‌ تماس‌هاي اعلام شده، با معاونان و کارشناسان وظيفه عمومي سراسر کشور ارتباط برقرار کنند و به بيان درخواست‌ها، سؤالات، انتقادها و پيشنهادات خود بپردازند تا موضوعات شنيده و رسيدگي شوند.


در حقيقت حل مشکلات انتظامي مردم از اقدامات و اهداف بلندقامتان است که در ماديات و فيزيک خلاصه و درک نمي‌شود که نه تنها اين طرح بلکه بطور کلي اگر قرار باشد به عنوان يک رصدکننده و ناظر، هر کدام از تدابير عملياتي نيروهاي انتظامي را به بررسي و کنکاش بنشانيم؛ غيرقابل باور و تصور هم نيست بگوييم در هر يک از تدابير برخواسته از اقدامات پليس، يک رستاخيز و قيامت نهفته است. در واقع شايد بهتر باشد بگوييم جامعة انتظامي پليس، معناي زندگي و قوانين زندگي را زودتر از ديگران دريافته‌اند و هر کدام از ايشان(پليس‌ها) در ضمير پردامنه خود؛ قرابت و پتانسيل‌هاي معنوي پرثبات‌تري براي احيا و اهداي انتظام بر حيات دارند که اينگونه تا پاي جان ايستاده‌‌اند که اجراي طرح ترخيص موتورسيکلت‌هاي توقيفي در استان قم بمنظور صيانت از اموال عمومي يکي ديگر از نمونه اقدامات پليس براي رفع مشکلات انتظامي مردم است.

در اين راستا، «سرهنگ غلامرضا صدفي، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان قم» اظهار داشت: طرح ترخيص موتورسيکلت‌هاي توقيفي و رسوبي تا 8 سال زير سال ساخت به منظور جلوگيري از ضرر و زيان اموال عمومي و صيانت از اموال عمومي به مدت 2 ماه در قم اجرائي مي‌شود که براساس اين طرح، مالکان، متصرفان و نمايندگان قانوني مي‌توانند صرفا با مراجعه به دفاتر پليس +10 نسبت به ترخيص اقدام نمايند. و چه جان‌برکفانه هر شخص مي‌تواند با الگوگيري از اين عزيزان مخلص و خدوم، حتي يک نيروي انتظام‌بخش افتخاري براي خود و اطرافيانش در جامعه باشد که تنها کافيست از اين عزيزان الهام و الگو بگيرد تا به تعالي برسد. 


هوشمند و جامعه‌محور


تأمين امنيت، تحکيم انتظام و اجراي عدالت، از اصلي‌ترين ارکان سلامت و ثبات نظام اجتماعي است که از مهم‌ترين دغدغه‌هاي شهروندان و اقدامات پليس بشمار مي‌رود و در کشور ما، بخش عمده اين وظيفه، بر عهده نيروي انتظامي است.


رويکرد پليس جامعه‌محور در پس اين مصوبات اجرايي در دو دهه گذشته نه تنها از منظر تئوريک بلکه از منظر تجربي رشد بسيار مناسبي داشته است که مي‌توان اعتقاد داشت رفع دغدغه‌هاي انتظامي شهروندان، افزايش احساس امنيت و اعتماد عمومي شهروندان، يکي از ارکان اصلي ملاک‌هاي مثمرثمر و قابل توجه از لحاظ کارايي و کارکردي اين امر مهم و ملموس است. مهمي که در گروي مشارکت عمومي، پيشگيري اجتماعي و توسعه امنيت به مرحلة اجرا انجاميده است.


در واقع به لحاظ تجربي، يافته‌ها حاکي از آن هستند که به لحاظ مشارکت در پيشگيري و شناسايي جرم، پياده‌سازي اين مهم مي‌تواند احساس امنيت و رضايت بيشتري را در راستاي کيفيت بهتر و مناسب‌تر شهروندان به همراه داشته باشد.


«سردار سيد محمود ميرفيضي، فرمانده انتظامي استان قم» با اشاره به اينکه هوشمندسازي و استفاده از تجهيزات نوين از جمله اولويت‌ها و برنامه‌هاي کاري نيروي انتظامي قم است، اظهار کرد: ارائه بيش از 9 خدمت از طريق يک اپليکيشن در حوزه‌هاي پليس راهور، انتظامي و امنيت عمومي در کاهش مراجعات حضوري مردم قم به مراکز انتظامي از مهم‌ترين اولويت‌ها و برنامه‌هايي است که در آينده نزديک انجام خواهد شد هرچند امروزه، ارسال پرونده‌ها به دستگاه قضايي به صورت سيستمي انجام مي‌پذيرد و اين اتفاق در کاهش مراجعات حضوري مردم و کاهش زمان رسيدگي به پرونده‌ها تاثير چشمگيري داشته است و مراجعات حضوري در اين استان 70 درصد کاهش يافته است.


افزايش اعتماد اجتماعي


از انواع رويکرد پليس جامعه‌محور مي‌توان بر حل مسئله به صورت خلاق و ابتکاري، افزايش اعتماد اجتماعي، نقش پروسعت ضابطين قانون، فعال بودن بدور از هر گونه عمليات انفعالي و واکنشي، آمادگي و شتاب براي خدمت در نياز و تعامل با جامعه جهت تقويت ارائه خدمات و... اشاره کرد که سرمايه هر ملتي در گروي اعتماد و اعتبار عمومي است.


بنابراين، پليس جامعه‌محور رويکردي بديع، پويا، قابل قبول و عاري از هرگونه تصور شکافي از پليس در جامعه است که در حوزه‌هاي کلان اجتماعي و با افزايش تجارب کيفي_کاري، بر تقويت تعاملات با گروه‌هاي اجتماعي استوار است. مهمي که در قطع‌نامه‌هاي مختلف از سازمان ملل و اينترپل نيز مورد تاکيد است و امروزه از راهبردهاي کارآمد سازمان پليس مي‌باشد که تعامل بين نيروهاي پليس و افراد جامعة‌نياز نيز، اعتماد متقابل را دوچندان مي‌سازد و گستردگي دامنه مسؤوليت‌ها و چالش‌هاي فراوان پيش‌روي پليس را براي ضرورت پليس هوشمند دوچندان مي‌کند.


«سردار سيد محمود ميرفيضي، فرمانده انتظامي استان قم» ضمن اشاره بر تعامل بين نيروهاي پليس و افراد جامعة‌نياز جهت اعتماد متقابل و با تاکيد بر اينکه خدمتي ارزشمند است که سبب رضايت‌مندي مردم شود، تصريح کرد: کسي که امدادخواهي مي‌کند از لحاظ زمان؛ ثانيه براي او مانند دقيقه است و دقيقه براي او مانند ساعت سپري مي‌شود؛ بنابراين فوريت رسيدگي به تماس و دغدغه‌هاي مردمي بسيار حائز اهميت است و پليس به عنوان خادم مردم نه تنها از هيچ تلاش و کوششي براي هموطنان خود دريغ نخواهد کرد بلکه بر اين قول واقف است که ارتباط مناسب با مردم سبب ايجاد اعتماد، مشارکت، مقبوليت، محبوبيت و مرجعي مي‌شود که در ادامة آن بايد موفقيت رؤساي کلانتري‌ها و پاسگاه‌ها و همچنين فرماندهان حوزه‌ها و پايگاه‌هاي مقاومت بسيج را در ارتباط مستمر با مردم جستجو کرد.


«سرهنگ مهرداد حاجي‌زاده، معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان قم» نيز با اشاره به موضوع اعتماد اجتماعي و اهميت اين موضوع در بستر جامعه اظهار کرد: امروز شاهد اعتماد مردم به پليس هستيم که پليس را به عنوان مشاور امين خود مي‌دانند. چرا که استقبال و آمار بالاي مراجعان به مراکز مشاوره پليس در سراسر کشور گواه اين مدعا است و برآوردهاي صورت گرفته حکايت از تأثير عظيم اين اقدامات در کاهش آسيب‌هاي اجتماعي و فرهنگي جامعه دارد.

در واقع پليس جامعه‌محور، دسترسي همة آحاد جامعه به مشاوره را حق عموم مي‌داند و در کنار خدمات مشاوره حضوري خود، ارائه خدمات مضاعف را نيز در دستور کار خود دارد تا با بهره‌گيري از روان‌شناسان و مشاوران توانمند، آماده ارائه هر گونه خدمات و پاسخگويي حضوري و غيرحضوري روان‌شناسي، مشاوره‌اي، مددکاري و روان‌سنجي به مردم باشد.


هداياي نجات‌بخش پليس

از پراهميت‌ترين هداياي نجات‌بخش در راستاي بهبود عوامل تخريبي و آسيب‌هاي اجتماعي_فرهنگي؛ راهبردهاي انتظامي براي رفع دغدغه‌هاي انتظامي شهروندان از طريق پليس هوشمند و پليس جامعه‌محور است. که اهدا هميشه در جسم و ماديت خلاصه نمي‌شود و گاهي با آگاهي‌بخشي و اهداي بخشي از اهداف، ايجاد احساس و ابرازِمسؤوليت انجام مي‌پذيرد.بدان طريق که گاهي در داستان‌هاي تاريخي نيز خوانديم و بارها شاهد بوديم.


داستان‌ها و روايت‌هايي از کتب داستاني مربوط به مردان خدا که مستندي بر روايت از آن‌ها بود و گاهي سرلوحة اعمال خود قرار داديم تا دِين خود را نسبت به آنان ادا کنيم و اينبار در قالب و انديشة اهداي يک عمليات کارکردي و اجراي يک هدف مهم براي آحاد جامعه است. تکنيکالي که سلامت جهاني را محقق مي‌سازد و رابطه مستقيم و پرمعنايي با آگاهي‌بخشي و سيستماتيک شدن ساختارهاي هوشمند مي‌تواند داشته باشد.

چرا که با رشد جهاني و هوشمندشدن شهرها و زيرساخت‌هاي آن، بنا به اظهارات «مشاور فرمانده ناجا، سردار سعيد منتظر المهدي» که بنا بر تاکيد فرمانده نيروي انتظامي است؛ نيروهاي نظامي و انتظامي و خدمات پليس نيز که از صنايع پيشرو هستند، در سراسر جهان با اين روند جهاني همراه مي‌شوند که اين مفهوم خواستگاهي معرفتي است.


يعني با اشاره بر رهنمودهاي راهبردي «رهبر انقلاب»، راهبردهاي تکنيکال انتظامي امروز در قالب مفاهيمي چون مجاهد مسؤول، يارمهربان، پليس مقتدر و خدمت‌رسان و امثالهم خواهد بود که ماموريت‌هاي پليس دنياي مدرن را هم از حيث چيستي و هم از حيث چگونگي با تحولي ژرف و پرشمول همراه خواهد کرد.


تحولاتي که حسب الامر کارآمدي سازماني و سبک‌هاي بهره‌گيري از مدير و مديريت هوشمند است تا با برخورداري از ويژگي‌هاي فرانرمال؛ خواه در ادراک، خواه در ذهن، دانش و فرهنگ بتوانند بستري براي کاهش خطا در ماموريت‌هاي دقيق و سريع باشد.


برخورد با ناامني


در متن پيام «سردار حسين اشتري، فرمانده ناجا» دررابطه با شعار امسال هفته ناجا ديديم که اين شعار عبارت بود با: _"با هم براي امنيت و سلامت"؛ که اين نشان از موقعيت‌شناسي مسؤولان ناجا و دغدغه‌مندي خادمان مردم در ناجا در حوزه سلامت علاوه بر حوزه امنيت است و اين يعني سلامت چيزي جز امنيت را در پي نخواهد داشت که برخورد با اراذل و اوباش نيز هيچگاه مقطعي نبوده و نيست و عمدتا اين قبيل برخوردها از سوي پليس کشورمان، قانوني و شديد است تا افراد و شهروندان جامعه در هر شرايطي با امنيت مناسب بتوانند در جامعه آسايش و براحتي آمد و شد داشته باشد چرا که اگر امنيت نباشد، کارها دچار وقفه مي‌شود و مجرم در کشور ما حق ندارد تا احساس امنيت کند.


در حقيقت وقتي امنيت خط قرمز پليس و نيروهاي انتظامي است؛ برخورد با ارازل و اوباش و اهتمام در برخوردهاي جدي و استفاده از طرح‌هاي مستمر پليس به نحوي است که اگر هرشخصي بخواهد امنيت جامعه را دچار خلل و خدشه کند، با برخورد قانوني و پرقوت نيروهاي انتظامي مواجه خواهد شد؛ خواه اين بي‌نظمي در فضاي حقيقي و خواه در فضاي مجازي باشد که خود شاهد و واقفيم که يکي از دغدغه‌هاي مستمر و شبانه‌روزي پليس، رصد و برخورد با هر گونه بي‌نظمي و قانون‌شکني در حوزه نظم و انتظام است تا امنيت برقرار و شهروندان از امنيت مطلوب برخوردار شوند.


بنابراين آسايش مردم، مقابله با هنجارشکني و مقابله با اقدامات نامناسب جهت ناامني، جزيي از برنامه‌هاي جدي پليس هوشمند و جامعه‌محور است تا با اقتدار، قدرت، حداکثر توان و اختيارات قانوني، برخوردي جدي را با ارازل و اوباش شاهد باشيم.


«سردار سيد محمود ميرفيضي، فرمانده انتظامي استان قم» ضمن تاکيد بر برخورد با هرگونه ناامني، کشف علمي جرايم و ايجاد امنيت عنوان کرد: هوشمندسازي پليس براي تسريع در خدمت‌رساني در دستور کار قرار دارد. چرا که اين امر امروزه جهت پيشرفت در برنامه‌هاي اجرايي با بهره‌گيري از تجهيزات و فن‌آوري‌هاي پيشرفته براي توسعه امنيت پايدار يک ضرورت است. ضروري که مستلزم استفاده از تجهيزات و فن‌آوري‌هاي نوين است و کشف جرايم، دستگيري مجرمان و رضايت شهروندان را به دنبال دارد.


در واقع اصل پيشگيري در امر مهم برخورد با هر گونه ناامني اولويت جهت‌گيري برنامه‌ها مي‌باشد که سردار ميرفيضي، برنامه‌هاي فرهنگي و ايجابي در کنار اقدامات سلبي را که جزء لاينفک ماموريت‌هاي اصلي براي مبارزه و مقابله با هنجارشکنان، قانون‌گريزان و ارازل و اوباش است را از اولويت‌هاي کاري پليس استان قم برشمرد و بيان کرد: در استان قم، اهتمام ويژه‌اي براي انجام برنامه‌هاي فرهنگي و اجتماعي جهت جامعه‌پذيرشدن و قانون‌مندي شهروندان وجود دارد که ضمن هم‌افزايي با متوليان فرهنگ و آموزش از دستاوردهاي آنان و ارزش‌هاي جامعه و حقوق شهروندي صيانت کند.


وي با اشاره به اينکه آگاه‌سازي و همراهي مردم در عرصه امنيت اجتماعي يکي از مهم‌ترين اولويت‌هاي پليس است افزود: موفقيت طرح‌هاي ارتقاء امنيت اجتماعي و اخلاقي با مشارکت و ايفاي نقش مردم تجلي پيدا مي‌کند و امروز شاهد حرکت‌هاي علمي در همسوسازي اقدامات و عملکرد تأميني و کنترلي پليسي با تغييرات اجتماعي هستيم.


همچنين «سرهنگ علي موالي، رئيس پليس فتاي استان قم» با اشاره به اينکه جرم و برخورد با ايجاد ناامني، فضاي مجازي و حقيقي ندارد و جرم در هر حالت جرم است، گفت: آثار و تبعات روحي، رواني و اجتماعي جرم‌هاي مجازي بسيار بيشتر از فضاي حقيقي جامعه است که تا مدت‌ها اين اثر در اين فضاي ديجيتال باقي خواهد ماند و زندگي آن فرد و يا خانواده و يا موقعيت شغلي شهروندان را تحت تاثير قرار خواهد داد، بنابراين توهين و هتک حرمت و هتک حيثيت در فضاي مجازي، همانند دنياي واقعي جرم است و پليس فتا بر اساس وظايف ابلاغي خود، در صورت مشاهده مصاديق مجرمانه، به شدت با افراد هنجارشکن، برابر قانون رفتار خواهد کرد.


چرا که خطرات امنيتي را در پي خواهد داشت و امروزه يکي از نگراني‌هاي کاربران و شهروندان ما، بحث امنيت و حريم خصوصي است. بنابراين ايجاد امنيت در جامعه مي‌تواند در مسير پيشرفت و توسعه گام بردارد.


کشفيات سرقت


از اولويت‌ها و اهداف مهم و مؤکد نيروي انتظامي، برطرف کردن دغدغه‌ها و نيازهاي مردم است که کشفيات سرقت نيز يکي از اهداف قرارگاه مبارزه با سرقت است که هرچند خوشبختانه 90 درصد آن‌ها با تلاش‌ها و پيگيري‌هاي پليس کشف مي‌شوند اما سرقت موضوعي است که نيازمند مطالبه‌گري و مسؤول‌سازي سازمان‌هاست تا ارتقاء کشف انواع سرقت در اولويت علملکردهاي اجرايي نيروي انتظامي در سال پيشرو باشد.


«سردار قاسم رضايي، جانشين فرمانده ناجا» با اشاره به عملکرد پليس آگاهي ناجا در مبارزه با سرقت اظهار کرد: مبارزه با سرقت يکي از اولويت‌هاي مهم نيروي انتظامي در سال جاري بوده و فرماندهان انتظامي استان‌ها مي‌بايست با در نظر گرفتن اين اولويت، نسبت به ارتقاء کشف سرقت اقدام کنند.


وي همچنين با اشاره به اهداف از پيش تعيين شده از سوي قرارگاه مبارزه با سرقت بيان کرد که در سال جاري، هدف‌گذاري و برنامه‌هايي از جمله بالا بردن هزينه جرم، توجه به دستگيري محکومان متواري و تحت تعقيب در دستور کار قرار گرفته است؛ چرا که وقتي سرقتي اتفاق مي‌افتد بايد مشخص شود که ديگر سازمان‌ها چه نقشي در وقوع سرقت داشته و کدام بخش مربوط به ناجا است و با اين روش هدف مسؤول‌سازي محقق مي‌شود. 

دغدغه‌هاي اخلاقي

در تمامي کشورهاي باتمدن، حفظ امنيت اولين شاخصه از وظايف ذاتي آنها برشمرده مي‌شود، بنابراين امنيت از اين جهت پراهميت است و هرگونه بي‌توجهي به اين امر، نوعي تضييع حق مردم است که عواقب الهي را در پي خواهد داشت. در کشور ما ايران نه تنها امنيت صرفا به ابعاد فيزيکي_مادي خاتمه نمي‌يابد بلکه ريشه در اخلاق و آموزه‌هاي ديني و اسلامي دارد تا در ساية ارزش‌هاي اسلامي براي ايجاد نظم و امنيت مادي و معنوي تلاش کنند که کار "پليس(اين چشمان بيدار جامعه" را بسي دشوار و حساس‌تر کرده است.


«فرمانده ناجا، سردار حسين اشتري» با اشاره به دغدغه‌هاي نيروي انتظامي اظهار کرد: نيروي انتظامي پاسدار ارزش‌ها و منويات "«امام(ره)»" و "«مقام معظم رهبري»" است و در حوزه‌هاي فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و امنيتي وظيفه‌اي که بر عهده دارد را انجام مي‌دهد.


وي با بيان اينکه خيلي اوقات در برخورد با آسيب‌هاي اجتماعي و ناهنجاري‌ها نيروي انتظامي تنهاست، ابراز کرد: در شوراي عالي فرهنگي، حدود 26 دستگاه با 300 مصوبه در حوزه فرهنگي مسؤوليت دارند که ناجا يکي از آن‌هاست اما در بسياري از موارد، نيروي انتظامي پيشتاز بوده و يا کارهاي جامانده از ساير ارگان‌ها را نيز انجام مي‌دهد که بحمدالله مجموعه همکاران با روحية جهادي و خدمتگزارانه، مشغول ارائه خدمت به وطن و هم‌وطنان هستند.


همچنين «سردار قاسم رضايي، جانشين فرمانده نيروي انتظامي» نيروي انتظامي را از مردم و براي مردم و در خدمت مردم دانست و اظهار کرد: امروز بزرگ‌ترين افتخار مجموعه فرماندهان و کارکنان ناجا، پاسداري از انقلاب و دستاوردهاي آن است تا با مقابله با ناهنجاري‌هاي مختلف و ميدانداري در حوزه قاچاق کالا و کوتاه کردن دست هنجارشکنان نقش‌آفريني کند که نيروي انتظامي مورد وثوق «مقام معظم رهبري» بوده و بارها ايشان از اين نيرو تقدير کردند و لقب _مجاهد في سبيل الله_ را به اين نيرو دادند و اين کلمه مقدس را در مورد سازمان ناجا به کار بردند؛ هرچند ناجا در موضوع امنيت اخلاقي تنهاست.



انتهای پیام /

پاسخی بگذارید