گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1399/09/27 18:15
شناسه : 398641


 گفتگوی اختصاصی با شاخه سبز- زهره مهرنوروزی : همه کسانی که در صنعت گردشگری کشور فعالیت می کنند، نام سید محمد جواد شاه احمد قاسمی که به شاه احمدی مشهور است برای آنها آشناست، مردی که همواره به عنوان یکی از هتلداران نمونه شهرمان برگزیده شده است. اوهم اکنون در زمینه دانش صنعت هتلداری حرف های زیادی برای گفتن دارد برای انجام مصاحبه به  موسسه آموزشی مشاوره ای وی می رویم  که در این شرایط سخت کرونایی آن را تاسیس کرده است موسسه ای که وجودش برای شهر زائر پذیری مانند قم به عنوان  یک ضرورت همیشه جالی خالی اش احساس شده است.
درابتدا مختصری از زندگینامه خود را بگویید واینکه چه شد که به هتلداری رو آوردید؟
سید محمد جواد شاه احمد قاسمی هستم متولد 1351امامزاده شاه احمد قاسم جد پدری من است وپدرم هم  تولیت آستان شاه احمد قاسم را بر عهده دارد.من سال 1372بعد از خدمت سربازی در آستانه حضرت معصومه (س) مشغول به کار شدم سال 1375قسمت اقتصادی آستانه از سایر بخش ها مجزا شد و من دربخش اقتصادی حرم فعالیت می کردم تااینکه قرار شد هتلی ساخته شود که همان هتل بین المللی بود که تاریخ 2فروردین ماه 1383 رسما افتتاح شد.حکم مسئولیت من که درهتل بین الملل  برای من زده شد معاونت امور مالی هتل بود.در آن زمان اقای امیر دهقان مدیر هتل لاله تهران برای اداره موقت هتل  حضور داشتند حدود یک ماه اندی در هتل بین الملل بودند درواقع من در آن تایم در کنار وی هر آنچه که  باید از هتلداری می آموختم مانند یک شاگرد کنار وی فرا گرفتم. حدودا اواخر اردیبهشت ماه بود که  به طور کامل مدیریت هتل به من واگذار شد، تا سال 1390که مدیریت هتل امیر کبیر  را بر عهده گرفتم .حدود 16سال است که من در هتلداری فعالیت می کنم.چیزی در همان بدو شروع کارم در هتل لازم دیدم آموزش دانش هتلداری بود که سعی کردم در همه کلاس های داخل و خارج کشور که در این زمینه برگزار می شد شرکت کنم چون معتقدم هتلداری یک صنعت است ونمی شود سلیقه‌ای اداره کرد.
هتل بین الملل در زمان مدیریت شما قبل از سال 90یکی از 10هتل برتر کشور بود دراین باره توضیح دهید؟
ما در هتل بین الملل به سمت ایزو حرکت کردیم و توانستیم برای این هتل سه ایزو کسب کنیم که شد جزو 10هتل برتر کشور؛ درواقع ما درسال 87 هتل بین الملل قم  را  گروه هتل های آریا قرار دادیم مجموعه هتل های آریا در مدیریت مستقل بودند در خرید و شرکت در نمایشگاه متحد بودند.هتل لاله تهران ، امیرکبیر اراک، شایگان کیش، بین الملل تبریز، پارس شیراز، کادوس در رشت ، هتل آسمان اصفهان، پردیسان مشهد، نارنجستان نور، مشیر الممالک یزد وهتل بین الملل قم در گروه آریا قرار داشتند مزایایی که برای قم وجود داشت معرفی این هتل بود که در تمام هتل ها تبلیغات هتل ما وجود داشت نشریه های معرفی هتل در لابی همه هتل های برتر کشور وجود داشت. که فکر می کنم که برای قم یک مزیت فوق العاده بود.
شما درهتل بین الملل جلسه جوار کارگاهی و فن تور برگزار کردید هدف از این برنامه ها چه بود؟
جوار کارگاهی آموزش هتلداری بود که با همکاری فنی و حرفه ای برگزارشد استقبال خوبی هم شد؛ اما فن تور من سه سال توانستم 35مدیر آژانس از 17کشور دنیا را به قم بیاورم همه هدف من هم معرفی قم بود بار اول سه سال پیش که تصمیم به کار گرفتم میهمانان فقط 2ساعت اقامت داشتند ، سال دوم و سوم اوضاع آنقدر خوب بود که خود اروپاییان درخواست کرده بودند که اولین مقصد ما قم باشد. در موضوع فن تور برای من چندان سودی نداشت ومن بیشتر بخاطر قم این کار را انجام می دادم هدفم معرفی ظرفیت های قم بود.در واقع کاری که من کردم این بود که در شهریور و مهرماه پیک سفر ما تمام می شود، اما دی ماه پیک سفر اروپاییان است و من هدفم بود که از این فرصت برای قم استفاده کنم، همان سال اول حضور اعضای فن تور اروپایی باعث شد که  نام قم وهتل بین المللی در کتاب جهانی ثبت شود، بازدید از حرم مطهر یکی از برنامه های ما برای این میهمانان بود درواقع  معماری حرم برای این ها بسیار جذاب بود. دوره جوار کارگاهی آموزش هتلداری بود چون معتقدم هستم آموزش نقش مهمی در بالا بردن کیفیت خدمات هتلداری دارد و من همواره این خلاء را احساس کردم. بنابراین در هتل بین الملل این دوره را برگزار کردم و خودم همسرم در اکثر کلا س های آموزشی چه در داخل و چه در خارج از کشور شرکت کردیم که بسیاردر کیفیت کارمان تاثیر گذار بوده است.
تا جایی که می دانم شما مدیریت هتل های کریمه، امیر کبیر اراک و راسپینا  را نیز داشتید داستان این ها  چه بود؟
هتل کریمه سال 1390افتتاح شد با توجه به طرحی من داشتم برای هر دو هتل یک خط تلفن گذاشتم با یک روزاسیون که همسرم خانم یزدی بر عهده داشت. سال 1390مدیریت  هتل  با تغییر مدیریت حرم هتلداری واگذار شد ومن هم دراین فاصله از آستانه جدا شدم وبه همراه خانواده  برای مدیریت در هتل به شهر اراک رفتم. هتل امیر کبیر در واقع یک مجتمع گردشگری بزرگ بود در73هکتار بناشده بود دارای تالار،  سفرخانه ، کافی شاپ ، رستوران و هتل و پارک بازی بود. چون اراک یک شهر صنعتی است  سفرای زیادی به آنجا می آمدند ، کنسرت برگزار می شد ، تیم های ورزشی می آمدند ما در آنجا هزارو 100مراسم برگزار کردیم. یک تجربه بسیار عالی بود.البته این را بگویم با تحقیقی که انجام دادم دیدم که محمد عابد برادر حضرت معصومه است و در آنجا حرم دارد بنابراین ارتباط خوبی با آستانه امام زاده گرفتیم در واقع این حضرت جد شیعیان بحرین بود تا زمانی که در اراک بودم ارتباط خوبی بین آستانه برقرار کردم و میهمانان مذهبی قم به آنجا نیز می آمدند. سال 94 که هتل کریمه و هتل بین الملل مزایده گذاشته شد من شرکت کردم و برنده مزایده  شدم  و به قم باز گشتیم تا سال 1398که در مزایده دوم هتل ها برنده نشدم . راسپینا در سال گذشته در زمان غیر پیک مدیریت را آن را با قرار داد از مالک گرفتیم، سوم اسفند 98به علت کرونا بسته شد، مهرماه امسال قرارداد را فسخ کردیم چون کرونا به بخش گردشگری آسیب جدی وارد کرده است  هرماه هتل هزینه جاری داشت و میهمانی هم نداشتیم بنابراین مجبور به واگذاری شدیم.
هتلداری در یک شهر مذهبی با شهر غیر مذهبی چه تفاوت هایی دارد؟
واقعا تفاوت دارد،که از دید من بسیار هم خوب است. هرکسی که به شهر قم می آید با علم به اینکه اینجا  یک شهر مذهبی است وارد می شود. پس می داند از این شهر چه انتظاری دارد چه چیزهایی را می خواهد ببیند. من درخواست کتبی دارم که  در هتل بین الملل میهمان در دفتر پیشنهادات و انتقادات از ما خواسته بود که حتی موزیک آسانسور را به خاطر شان شهرقطع کنیم.میهمانداری در شهر قم همیشه برای من یک افتخار بوده و یک حس خوبی داشته ام. اما در شهری مثل اراک نوع میهمان ها متفاوت بود یکی از برنامه های رو تین هتل برنامه های کنسرت بود موردی که در شهر قم ممنوع است. من از کار در هتل امیر کبیر یک ذهنیت خوب دارم آن هم همکاری خوب پرسنل بود که همواره دلسوزانه کار می کردند و همیشه می گفتند هتل ما؛ و این باعث ایجاد همدلی می شد که برای ما خوشایند بود.
از دید شما مهمترین بخش یک هتل کدام بخش است و چرا؟
مهمترین بخش هتل رزرواسیون این وقتی که در مزایده دوهتل کریمه و بین الملل برنده شدم اولین کاری که کردم برای هردو هتل یک تلفن اختصاص دادم که همسرم خانم یزدی این بخش را بر عهده داشت و انصافا هم خوب مدیریت کرد.اما پاسخ چرادر هتلداری میهمانان از چند طریق از هتل اتاق میگیرند،۱- بصورت حضوری ۲- بصورت تلفنی  ۳- از طریق آژانسهای خدمات مسافرتی ،میهمانان به صورت حضوری مستقیم به پذیرش هتل مراجعه و اتاق مورد نظر را دیده و در صورت تأیید اقامت می نمایند. مورد دوم و سوم بسیار مهم است چون از راه دور و از کشور عزیزمان ایران یا کشورهای دیگر می خواهند اتاق هتل را رزرو کند و اطلاعات وی  برمبنای شنیده ها و سایت های و همچنین سایت هتل است و فقط یک پاسخگویی صحیح می تواند به نوعی هتل را ترسیم کند که میهمان از ما اتاق خریداری کند.به همین علت بخش رزرواسیون بسیار مهم است.مورد دیگر با عنایت به بین المللی بودن می بایست با ساعات کشورهای مختلف تنظیم و پاسخگویی ۲۴ ساعته داشت و جمع همه این مسائل ، داشتن یک رزرواسیون متخصص و با تجربه بالا میتواند هتل را به بالاترین ضریب اشغال اتاق برساند. 
هرشغلی هر حرفه ای خاطره های تلخ و شیرینی دارد شما چه خاطره ای دارید؟
خاطره شیرین ، در هتل بین الملل تصمیم گرفتیم به اولین میهمانی که وارد این هتل می شود هدیه بدهیم که یک عروس و داماد بود ند که برای ماه عسل به قم آمده بودند و میهمان ما شدند، خاطره تلخ، که بیانش برایم بسیار مشکل است.در هتل امیرکبیر اراک یک پدر و مادری مراجعه کردند که تنها فرزندنشان که در دانشگاه اراک قراربود ادامه تحصیل بدهد این مدت  را در هتل ما باشد من قرارداد را جوری تنظیم کردم که هزینه برای والدین خیلی سنگین نباشد. دو روز از استقرار این دانشجو نگذشته بود که انتظامات هتل به من اطلاع داد که این جوان معتاد به مخدر صنعتی شیشه است. من خودم پدر هستم و می دانم که چقدر مشکل است. نمی دانستم چگونه باید به پدر و مادر این پسر بگویم به هر سختی بود والدین را به هتل خواندم و بسیار سخت ماجرای فرزندشان را به آنها گفتم و قرارداد را لغو کردم. این برایم بسیار تلخ بود و هرگز فراموش نمی کنم. ماجرای تلخ دیگر که در هتل اتفاق می افتد بعضی از زائران و یا مسافران بیشتر به خاطر کهولت سن از دنیا می رفتند و همراهان متوفی در اوج غربت آنها را دفن می کردند دیدن این افراد غمزده هم یکی از خاطرات تلخ بود.
  شما مدیریت هتل را به همراه خانواده اداره می کنید مزایا و معایب این نوع مدیریت چیست؟
در مدیریت خانوادگی هتل معایبی وجود ندارد شاید پرسنل راضی نباشند چون هر طرف می چرخند یکی از اعضای خانواده مدیر ویا صاحب هتل را می بیینند .اما برای میهمان ها بسیار خوب است در واقع میهمان راحت است. احساس خوبی دارد همین که میهمان ها راضی هستند برای ما کافی است.
اگر به 16سال پیش بازگردید بازهم شغل هتلداری را انتخاب می کنید؟
  هرچند که در ابتدا چندان به این حرفه علاقه ای نداشتم و اصلا هم فکر نمی کردم هتلدارشوم اما اگر به گذشته باز گردم بازهم هتلداری رو انتخاب می کنم.چون هتلداری یعنی پذیرایی از میهمان فارغ از رنگ و نژاد واین احساس بسیار خوبی است.
نکته ای حرفی؟
از دید من کیفیت راهی است بی پایان  و راه رسیدن به کیفیت واستاندارد آموزش است یکی از مهمترین دلیل تاسیس شرکت توسعه گردشگری باروس پرکردن این خلاء است. من سال 89 که کارمند آستانه بودم یک ایده داشتم وآن تاسیس یک شرکتی بود که اتاق فکر بین آستانه و میراث فرهنگی باشد، شرکت توسعه گردشگری کریمه نور نگاران  با مدیرعاملی این جانب زیر نظر موسسه اقتصادی زائر تاسیس شد اما با تغییر مدیریت آستانه این شرکت هم منحل شد. ولی من مصمم به ایجاد چنین شرکتی بودم در نهایت سال 1386شرکت توسعه گردشگری باروس را تاسیس کردم تا زمانی که مدیریت هتل بین الملل را داشتم در دفترشرکت را آنجا مستقر کردم ولی با واگذاری هتل ها چاره ا ی جزایجاد دفتر شرکت نداشتیم با وجود شرایط کرونایی و زیان های زیادی که در قرار داد هتل راسپینا دیده بودیم، اما دفتر شرکت را سرپا کردیم وقطعا با تمام شدن کرونا شغل هتلداری را از سر خواهم گرفت. یک نکته اینکه طبق دانشم معتقد هستم دانش هتلداری سقف ندارد اگر می خواهیم در این کار موفق شویم باید هرآنچه که درباره این صنعت لازم است فراگرفته شود.




   انتهای پیام /

پاسخی بگذارید