مرکز نجوم و علوم نوین آستان مقدس برگزار می کند:
تاریخ : 1399/11/18 13:33
شناسه : 398694

وبینار ملّی «شیخ بهاء الدین عاملی» همراه با اهدای دوازدهمین دوره جایزه علمی - ترویجی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می‌شود.




به گزارش شاخه سبز از شهرستان ری - وبینار ملّی «شیخ بهاء الدین عاملی» و اهداء دوازدهمین جایزه علمی و ترویجی حضرت عبدالعظیم (ع) به همت مرکز نجوم و علوم نوین آستان مقدس و با همکاری انجمن نجوم ایران به دلیل محدودیت های کرونایی به صورت وبینار برگزار می گردد، در این راستا با مهدی دانشیار دبیر اجرایی کنفرانس علمی شیخ بهاالدین عاملی به گفتگویی نشستیم که در ذیل باهم می خوانیم:

* شیخ بهایی چگونه شخصیتی بود؟
شیخ بهاء الدین عاملی از علمای به نام عصر صفوی و جامع علوم عقلی، نقلی وعلوم دقیقه  از جمله افرادی است که پیرامون شخصیت وی سخن ها گفته شده و حتی افسانه ها روایت شده است.
شخصیت ممتازی که شاید در عصر صفوی از سرآمد ترین دانشمندان آن عصر محسوب می شده است هم اکنون اگر سفری به اصفهان کنید و پایتخت سلسله صفوی را بازدید نمایید به اکثر جاهایی که سر می زند با ذکر شیخ بهایی عجین است.
ودر بارگاه ملکوتی ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) شاید تنها قبری باشد که شاخص و مورد عنایت زائران آن بارگاه منور باشد.
شیخ بهایی که اصلا زاده جبل عامل لبنان بود از جمله علمای شیعه بود که در عصر صفوی برای رونق شیعه  به همراه پدر وارد ایران شد و جالب است بدانید که در همان دوران قبل از حکومت و سیطره صفویه بر اصفهان در مساجد اصفهان بعد از نماز به سب علی بن ابیطالب (ع) مشغول می شدند ،با این مطلب می توانید اوج فعالیت شیخ در تبیین شیعه را در ایران متوجه شوید.چرا که اصفهان بعد از چندین سال به کانون محبت علی و ولایت ائمه اطهار مبدل شد.


* شیخ بهایی چه حرفی برای این دوران مادارد؟
به هر حال شیخ بهایی به عنوان یک فقیه مجاهد ودر عین حال یک حکیم متبحر و یک مهندس و معمار زبر دست از جمله دانشمندانی است که می تواند به عنوان الگویی برای جامعه حوزوی ما باشد.
از آن جهت که افتراقی بین دین و عقل و علم قایل نمی شد و ازهمه ارکان در جهت رسیدن به حیات معقول استفاده می کرد.
دوره معاصر دوره ای است که علم تکنولوژی و ابزاری گوی سبقت را ربوده و حتی علی رغم شایستگی دست به ساختن ایدئولوژی و جهان بینی می زند و ادیان را به چالش می کشد و در برابر این هجمات می بایست حوزه جامع و کامل بایستد و به شبهات و مسائل عنوان شده پاسخ لازم وکافی بدهد.
در گذشته حوزه علمیه حتی تا دهه های پنجاه یا شصت باتوجه به اینکه هجمه ها از سوی فلاسفه ماتریالیسم و مارکسیسم به دین بود با وجود فیلسوفانی چون علامه طباطبایی ،علامه جعفری، شهید مطهری و شهید سید محمد باقرصدر و دیگران در برابر شبهات با مقاومت و صلابت وصف ناشدنی ایستاده و جریانهای ماتریالیسم و چپ گرا قدرت نفوذ بین جوانان را ازدست داده بودند.
تشکیل جلسات پرسش و پاسخ و مناظرات تلویزیونی در جامعه نشان از این بود که حوزه جایگاه ارزنده خود را در مقابله با شبهات  داراست وجانانه در باره هجمه های آنها ایستاده است.
ولی متاسفانه در دوران اخیر با توجه به اینکه هجمه ها و شبهات از ناحیه فلاسفه ملحد از بین رفته و به جریانات علمی  ملحد بازگشته؛ و دانشگران غربی عملا فلسفه را مرده می دانند .


* آیا حوزه جامعیت و مرجعیت خود را چون سابق حفظ کرده است؟
خیر ،حوزه چون از علوم روز دور بوده وآن را وارد دروس خود نکرده، لذا در برابر شبهات علمی  گویا خلع سلاح شده و شبهات دینی جامعه را در می نوردد و افکار جوانان را آلوده می کند بدون اینکه جواب متقنی از سوی حوزه و مراکز دینی عنوان شود واین بزرگترین آسیبی است که حوزه از یک جانبه گرایی در دوره حاضر می خورد ،حوزه با نفهمیدن و نپرداختن به علوم جدید عملا گوی و میدان را به دست عوامل مخرب دین داده و از جامعیت علمی جامعه بیرون آمده است و این مطلب را تا حدود ضعیفی به دانشگاه و مراکز غیر دینی سپرده است، این خطر قبلها توسط بزرگانی چون شهید محمد باقر صدر احساس شده بود و بدان گوشزد شده بود ولی متاسفانه پخته و پرداخته نشد.
به هر حال اهمیت پرداختن به بزرگانی چون شیخ بهایی در دوران ما این است که یاداورجامعیت حوزه در علوم عقلی و نقلی و حتی علوم دقیقه مثل ریاضی نجوم و معماری است که شیخ بهایی دردوران خود سرآمد روزگار خود درآن علوم حداقل در بلاد اسلامی بوده است. مردی اندیشند که از گاز متان فاضلاب های اصفهان سوخت تهیه می کرده و زاینده رود را برای استفاده همه مردم اصفهان تنظیم کرده ،مردی که از هنر هندسه  و اکوستیک در معماری مسجد شاه اصفهان وعالی قاپو استفاده کرده و در عین حال استاد بسیاری از بزرگان معرفت مثل ملاصدرا در فلسفه و فقه بوده است.
آری شیخ بهایی یاداور جامعیت حوزه است یاداور مرجعیت حوزه است؛ درتمام علوم ،که متاسفانه دردوران معاصر حوزه از آن خالی شده و به جانب اخباری گری پیش می رود.


* به نظر شما برای بازگشت حوزه به مرجعیت و جامعیت باید چه کرد؟
حوزه نباید از قافله علوم مدرن دور بماند وباید علوم روز به حوزه وارد شود و از همین علوم در جهت تبیین جهانبینی توحیدی استفاده شود ،نه اینکه آن علوم اسلامی یا دینی شوند بلکه از این ابزار استفاده شوند چرا که این علوم که خاستگاهی غیر بومی و دینی دارند قابل دینی شدن و اسلامی شدن نیستند ولی می توان در جهت تبیین جهان بینی بدون مقدس کردن و تعصب استفاده شوند.
وجواب شبهات و مشکلات داده شود .

* چرا شما در مرکز نجوم تصمیم به بزرگداشت شیخ بهایی را گرفتید؟
مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام  بر طبق روش چندین ساله خود در برگزار کنفرانسی ملی و تقدیر از یکی از بزرگان پژوهش درکشور تصمیم گرفت که سال 1398  کنفرانسی فرا ملی برای بزرگداشت شیخ بهایی در روز 8 اسفند برگزار نماید ولی متاسفانه با شیوع ویروس منحوس کرونا ایمن کنفرانس به سال 99 منتقل شد ،و قرار براین شد که به صورت وبینار در روزهای 13 ،14،15 بهمن ماه سال 99 برگزار شود.

* دبیر علمی این کنفرانس با کیست؟
این کنفرانس با دبیری علمی استاد دکتر جعقرآقایانی چاوشی استاد دانشگاه صنعتی شریف و ریاست حجه الاسلام محمد تقدیری رئیس مرکز نجوم علیه السلام با عنایات خاصه حضرت سید الکریم علیه السلام فان شا الله برگزار خواهد شد.

*چند مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است؟
به این کنفرانس قریب به 50 مقاله علمی ارسال شده که از بین این مقالات 10 مقاله به عنوان سخنرانی پذیرفته و قریب به 15 مقاله در مقاله نامه این کنفرانس به چاپ خواهد رسید. در ضمن کتاب " حدیقه الهلالیه" شیخ بهایی که در شرح دعای رویت هلال امام سجاد علیه السلام است  توسط سرکار خانم لاله اسلامی راد از عربی به فارسی ترجمه و در ضمن این کنفرانس به همراه مقاله نامه رونمایی خواهد شد.

* جایزه علمی حضرت عبدالعظیم امسال به چه کسی تقدیم می شود؟
جایزه علمی و ویژه حضرت عبدالعظیم علیه السلام به پاسداشت یاد شیخ بهاء الدین عاملی به جناب حجه الاسلام والمسلمین نجف مدیر مرکز نجوم و مطالعات فلکی حضرت آیت الله سیستانی و رئیس رصدخانه امیر المومنین علیه السلام قم تقدیم خواهد شد. حجه الاسلام نجف به عنوان عالمی دینی و در عین حال فرزانه ای که که در علوم دقیقه چون نجوم مهارت و تبحر دارد و کتب فراوانی دراین زمینه را از میراث گذشته احیاء نموده است ،به نظر هیات داوران شایسته ترین فرد برای کسب جایزه حضرت عبدالعظیم (ع) می باشد.






انتهای پیام /

پاسخی بگذارید