تاریخ : 1399/11/19 22:27
شناسه : 398697

مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) از کشف و شناسایی آرامگاه محمد بن زکریای رازی کاشف الکل در محوطه گورستان قدیمی ری و امامزاده شعیب فعلی بعد از ۱۱۰۰ سال خبر داد.




به‌گزارش شاخه سبز  - مهدی دانشیار در گفتگویی با تسنیم  با اشاره به کاوش‌های 16 ساله برای کشف مقبره کاشف الکل در ری اظهار داشت: در کنگره‌ای که سال 1383 به دستور تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در مرکز نجوم این آستان برگزار شد قطعنامه‌ای مبنی بر نام‌گذاری مکانی به نام رازی و پیدا کردن آرامگاه وی صادر و کاوش و جست‌وجو در این زمینه آغاز شد.


وی  افزود: براساس پژوهش‌ها و مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی صورت گرفته به این نکته دست پیدا کردیم که بیمارستان قدیم ری در حوالی منطقه قلعه‌نو و فیروزآباد بوده و رازی به عنوان مدیر این بیمارستان در این منطقه به درمان و تدریس اشتغال داشته که در همین منطقه نیز از دنیا رفته و در قبرستان قدیمی یعنی جایی که امروز به نام امامزاده شعیب می‌شناسیم به خاک سپرده شده است.


مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در ادامه گفت: به‌دنبال بررسی‌های میدانی این منطقه مشخص است که گورستانی قدیمی در این منطقه وجود دارد و حتی سنگ قبرهایی با خط کوفی در گذشته‌ای نه چندان دور در منطقه وجود داشته است.


دانشیار تصریح کرد: آرامگاه محمد بن زکریای رازی در گورستان قدیمی ری و امامزاده شعیب فعلی قرار دارد که لازم است مسئولان و متولیان برای ساخت مقبره و رونق این منطقه اقدام کنند.


وی در پایان یادآور شد: محمد بن زکریای رازی دانشمند بزرگ قرن سوم هجری قمری کاشف الکل و بنیان‌گذار شیمی آزمایشگاهی و طب بالینی بود که سه سال بعد از وفات حضرت عبدالعظیم (ع) در شهرری متولد شد و ازجمله دانشمندان شیعه امامیه اثنی عشری محسوب می‌شد.





انتهای پیام/

پاسخی بگذارید