معاون اول رئیس جمهور :
تاریخ : 1400/01/3 23:00
شناسه : 398755

معاون اول رییس جمهور از بخش کشاورزی به عنوان یکی از اصلی‌ترین بحش‌های تولید کشور یاد کرد و گفت: بخش کشاورزی نقشی مهم و تعیین کننده در تولید محصولات و کالا‌های اساسی و راهبردی کشور ایفا می‌کند.


به گزارش شاخه سبز از شهرستان ری - دکتر اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه شنبه) در آیین افتتاح پروژه مرغ تخم گذار شرکت رها مرغ تهران اظهار داشت: بخش کشاورزی نقش تعیین کننده و پراهمیتی در صادرات و اشتغال کشور ایجاد می کند و کالاهایی که در بخش کشاورزی تولید می شود را نمی توان از سبد محصولات کشور حذف کرد، چرا که عمدتاً تولیدات این بخش نیاز غذایی جامعه را تأمین می کند و به همین دلیل یکی از جهت گیری های اقتصاد مقاومتی نیز امنیت غذایی کشور بوده است

دکتر جهانگیری در ادامه با تبریک سال نو به مشکلات و مسایل سال ۱۳۹۹ اشاره و خاطرنشان کرد: تلخی های سال ۹۹ تمام شد و امیدوارم سال ۱۴۰۰ از ابتدا سالی همراه با گشایش ها در زندگی مردم و شرایط اقتصادی و سیاسی کشور باشد و ملت ایران بتوانند در این سال میوه پایداری، مقاومت و صبوری خود را بچینند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به بازدید خود از شرکت رها مرغ تهران خاطرنشان کرد: خوشبختانه این واحد تولیدی از امکانات مدرن و پیشرفته در فرایند تولید و بسته بندی برخوردار است و امیدوارم بخش کشاورزی کشور با کنار هم قرار گرفتن تجربه و دانش بتواند به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کند.
دکتر جهانگیری در ادامه با یادآوری جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران گفت: از ابتدای فشارها و تحریم های آمریکا، دولت تلاش کرد تا کالاها و نیازهای روزانه کشور را با قیمت مناسب برای مردم تأمین کند زیرا از همان ابتدا مشخص بود که آمریکایی ها با فشار بر منابع اصلی درآمدی کشور، تلاش می کنند به درآمدهای ارزی ایران آسیب بزنند تا دولت در تأمین نیازهای جامعه ناتوان شود.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه برخی توصیه می کردند که در این شرایط باید کالاهای اساسی از طریق کالابرگ و سهمیه بندی در اختیار مردم قرار گیرد تصریح کرد: این کار تقریباً برای دولت غیرممکن بود چرا که زیرساخت های لازم و شبکه توزیع از طریق کالابرگ وجود نداشت و امکان ایجاد آن در مدت زمان کوتاه نیز میسر نبود.
دکتر جهانگیری افزود: از سوی دیگر دولت نمی خواست با توزیع کالا از طریق کوپن، این پیام به خارج از کشور منتقل شود که در ایران کمبود کالا وجود دارد. مهمترین جهت گیری دولت این بود که به دنیا نشان دهیم علی رغم تحریم ها و فشارهای آمریکا، کمبود کالا در ایران وجود ندارد و اولویت نخست دولت این بود که همه کالاها به وفور در کشور موجود باشد و پیام کمبود به دنیا مخابره نشود.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: کالاهای مورد نیاز مردم نظیر مرغ، تخم مرغ، لبنیات، نان و روغن باید با قیمت مناسب در اختیار جامعه باشد. البته در مقاطعی در برخی از این کالاها با شوک قیمت مواجه شدیم نظیر آنچه در ابتدای سال جاری برای مرغ و روغن اتفاق افتاد و مقداری نارسایی در تأمین این دو کالا به وجود آمد.
دکتر جهانگیری با ابراز امیدواری نسبت به اینکه با تلاش های وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت شاهد رفع نارسایی در تأمین مرغ و روغن باشیم افزود: حل این مشکلات راهی ندارد جز آنکه از تولیدکنندگان درخواست کنیم برای آرامش مردم ظرفیت تولید خود را افزایش دهند.
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه باید از تولیدکنندگان حمایت کنیم خاطرنشان کرد: افزایش و بالا بردن قیمت های مصوب، حمایت از تولیدکننده نیست بلکه فشار بر مصرف کننده است. دولت در تلاش است ضمن عدم تغییر قیمت کالاهای اساسی، با استفاده از ابزارهای دیگر نظیر تأمین سرمایه در گردش، کاهش نرخ سود و ارائه تسهیلات مورد نیاز، تولیدکنندگان را مورد حمایت قرار دهد.
دکتر جهانگیری با اشاره به نام گذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» گفت: سال ۹۸ و ۹۹ نیز شعار سال مربوط به تولید بود چرا که تولید پایه و اساس اقتصاد کشور است و اگر مشکلات تولید حل شود سایر مسایل نیز از بین خواهد رفت.
معاون اول رییس جمهور اظهار امیدواری کرد: با گشایش های پیش رو شاهد رسیدن نرخ ارز به قیمت تعادلی و قیمت واقعی باشیم که در این صورت قیمت بسیاری از کالاها که مرتبط با نرخ ارز است نیز کاهش پیدا خواهد کرد.



انتهای پیام /

پاسخی بگذارید