تاریخ : 1400/02/18 21:28
شناسه : 398801

اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران یک انتخاب نبود یک نقشه راه برای پیمودن مسیری درست بود که بعداً مهره چینی او بر این ماجرا صحه گذاشت.



به گزارش شاخه سبز و نقل از رصد روز ، برکسی پوشیده نیست که مطالبات ایثارگران و جانبازان در چند دهه گذشته آنطور که باید دیده و شنیده نشد. گاهاً تبلیغات منفی رسانه های معاند جمعیت ایثارگر کشور را در معرض بدترین اتهامات قرار می داد و بی مهری های موجود در سطح جامعه و مسئولین نیز به اوضاعی دامن می زد که در آن تنها چند صدایی دیده و شنیده می شد حال اینکه هیچ کس درک درستی حتی برای چند دقیقه از زندگی جمعیتی ندارد که در سخت ترین شرایط جسمانی برای تهیه بسیاری از نیازهای خود با چالش های اساسی روبرو بودند. زخمهای بجا مانده از دوران جنگ یک طرف زخمهایی که برخی ها در جبهه خودی وارد می کردند طرف دیگر که به مراتب سخت تر و سنگین تر از تیر و ترکش های دشمنان قسم خورده بود. متأسفانه باید گفت در یک دهه گذشته تغییرات مثبت که تحول در نظام سلامت ، اداری و مالی بنیاد شهید بود کمتر دیده می شود و پیوسته مفهوم ایثار با کاربردهای مندرس مورد استفاده مدیران قرار می کرفت در حالیکه تغییر نگرش جامعه به این بخش از اساسی ترین کارهای فرهنگی بود که در گوشه ای خاک خورد و محقق نشد.

با روی کار آمدن سعید اوحدی در خرداد ماه ۹۹ به عنوان رئیس بنیاد شهید انتظارات به شدت بالا رفت. بخشی از این انتظارات به واسطه درک درست اوحدی از شرایط جانبازان بود که خود او نیز افتخار این عنوان را دارد. ریاست اوحدی بر سازمان حج و زیارت و مدیریت بحران او در اتفاقات تأسف انگیز آن مقطع نشان داد که اوحدی یک انتخاب نبود بلکه یک نقشه راه بود برای سر و سامان دادن به وضعیت آشفته ای که در بنیاد شهید وجود داشت. فشارهای موجود برای تغییر هرچه سریعتر فضای بنیاد شهید اتاق فکر دولت را برای انتخابی متفاوت و کارگشا دور هم جمع کرد اما تنها یک راه حل برای برون رفت از اوضاع ناجالب بنیاد شهید وجود داشت و آن انتخاب اوحدی بود.

بنیاد شهید قبل و بعد اوحدی

بارزترین مشخصه اوحدی روحیه جهادی بود که این موضوع مورد تأئید همه سران نظام قرار داشت به اضافه اینکه به جهت آشنایی او با زندگی جانبازان و خانواده های شهدا می شد تنها انتخاب درست موجود باشد. انتخاب اوحدی در خرداد سال قبل وقتی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که بعد از فرمایشات رهبری در خصوص تحول خواهی ، تحول انگیزی و تحول آفرینی شاهد حضور او بودیم که این موضوع به شدت از اوحدی مدیری با پارامترهای بسیار تأثیرگذار ساخت.

از مهمترین برنامه های اوحدی طرف قرار داد کردن بیمه تأمین اجتماعی با بیمه دی بود که به این واسطه بسیاری از مشکلات جمعیت ایثارگر و جانباز کشور حل شد مسئله ای که مدتها چالشهای زیادی را به وجود می آورد و گرفتاریهای قابل توجهی را ایجاد می نمود. انتخاب اوحدی در ابتدا مورد قضاوت غیرمنصافانه برخی قرار گرفت اما خیلی زود و تنها سه ماه بعد از مدیریت اوحدی و تغییراتی که در بنیاد شهید ایجاد شد حتی منتقدین نیز به تحسین او نشستند. پرداخت حقوقهای معوق جانبازان و ایثارگران از سال ۹۱ ، سر و سامان دادن به مسئله مسکن این جمعیت که بعد از ۱۵ سال صورت گرفت، ارتباط مؤثر با رسانه ها جهت ایجاد شفافیت در بنیاد و پرداخت مؤثر به مسئله بیکاری در بین جمعیت ایثارگر و جانباز از دیگر مواردی است که رئیس بنیاد شهید با سرعت العمل خاص و تمرکز ویژه به آن پرداخت. از دیگر ویژگیهایی که اوحدی را از سایر مدیران قبلی بنیاد متمایز می کند شناخت درست در گزینش و مهره چینی و پرهیز از سیاستهای جناحی بود که این مسئله در انتخاب اخیر مصطفی پرکره به عنوان مدیرعامل مؤسسه ایثار بازتاب داشت.


چرا مصطفی پرکره؟

مصطفی پرکره زمانی که تنها ۱۶ سال داشت به افتخار جانبازی رسید. او ۳۹ سال با ضایعه نخاعی که یکی از وخیم ترین شرایط جسمی برای جانبازان است دست و پنجه نرم می کند و با همه مشکلات این حوزه به خوبی آشناست. جانباز ۷۰ درصد که در کارنامه خود مشاور رئیس بنیاد شهید در امور جانبازان و عضویت در هیئت مؤسس و شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی را دارد تا همین جا نشان می دهد که درک درستی از ابعاد مختلف زندگی جانبازان و ایثارگران دارد.

پرکره که از حضورش در مؤسسه ایثار تنها چند روز می گذرد در راستای اقدامات تحول آفرین مورد تأکید رهبر انقلاب اقدامات قابل تأملی انجام داد که با ادامه مسیر فعلی می توان گفت که ترکیب اوحدی و پرکره سرانجام چیزی خواهد شد که مدتها منتظر آن بودیم.

او در اولین اقدام و برخلاف رویه های گذشته دستور کاهش حقوق مدیران و تناسب افزایش حقوق کارمندان را صادر کرد. واگذار کردن مدیریت بخشهای مختلف به ایثارگران متخصص از دیگر مواردیست که در راستای اقدامات اوحدی جهت سامان دادن به وضعیت اشتغال ایثارگران انجام داد.

با دستور پرکره بنا شد روندهای مالی شفاف و قابل رؤیت باشند و از رسانه ها خواست در مباحث مربوط به مؤسسه جهت نقد و بیان نکته نظرات ورود کنند.

اهم اقدامات صورت گرفته در این مدت زمان کوتاه نشان می دهد که بوی تغییرات بیشتری در بنیاد شهید و مؤسسه ایثار به مشام می رسد و شفافیت نقطه عطف تمام این تحولات خواهد بود.






انتهای پیام /

پاسخی بگذارید