نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران:
تاریخ : 1400/04/19 14:14
شناسه : 398943

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به موجب قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات فقط از سود و اجرت طلا دریافت می‌شود و این قانون موجب رونق مجدد صنعت طلا در کشور خواهد شد.

به گزارش شاخه سبز از خانه ملت، «محمد کشتی‌آرای» روز شنبه درباره حذف مالیات از قیمت طلا، گفت: پیش از  تصویب قانون جدید، قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانونی آزمایشی بود و از سال ۸۹ در صنف طلا و جواهر اجرایی شد؛ براساس قانون قبلی، مالیات بر ارزش افزوده را از رقم نهایی فاکتور یعنی مجموع قیمت طلا، اجرت، سود و سایر هزینه‌ها دریافت می‌کردند.
نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر افزود: از آنجا که قیمت طلا، بخش اصلی فاکتور را تشکیل می‌دهد و بهای این کالا نیز بسیار بالا است طبیعتاً ۹ درصد از قیمت طلا که در حال حاضر هر گرم حدود یک میلیون و ۵۰ هزار تومان است، رقم بالایی خواهد شد، به این معنا که هزینه و قیمت تمام شده آن بالا می‌شود به همین دلیل مصرف طلا به شدت کاهش پیدا کرده و مردم به سراغ خرید طلای دست دوم، کم اجرت و ... می‌رفتند که این امر خود موجب ضرر و زیان بزرگی به صنف طلا و جواهر شده بود.
کشتی‌آرای بیان کرد:  طی دو سال گذشته قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده در مجلس بررسی و پس از تصویب در کمیسیون اقتصادی و صحن علنی مجلس و تأیید شورای نگهبان توسط دولت ابلاغ شد. براساس این قانون، مالیات بر ارزش افزوده طلا فقط از سود و اجرت طلا دریافت می‌شود بنابراین از اصل طلا که به طور مثال امروز حدود یک میلیون و ۶۰ هزار تومان است، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی‌شود.
وی درباره مذاکرات انجام گرفته توسط اتحادیه طلا و جواهر با مجلس و کمیسیون اقتصادی برای حذف این نوع مالیات از اصل طلا، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته جلسات متعددی با مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگان، کمیسیون اقتصادی و وزارت اقتصاد و دارایی در راستای این موضوع برگزار شد تا توانستیم اثبات کنیم که نباید مالیات از اصل طلا دریافت شود زیرا اصل طلا جنبه سرمایه‌ای داشته و دوباره به چرخه تولید باز می‌گردد.
نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: با دریافت مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا میل خرید و مصرف طلا در کشور کاهش می‌یابد و مردم به سراغ خرید بدلیجات می‌روند و از آنجا که این محصولات خارجی است به نوعی پول به جیب سایر کشورها می‌رود.
کشتی‌آرای با بیان اینکه این قانون موجب می‌شود که صنعت طلا مجدد در کشور رونق یابد، تصریح کرد: این قانون به مصرف‌کننده برای خرید طلا کمک می‌کند.

پاسخی بگذارید