مقصر کیست ؟
تاریخ : 1400/04/20 12:44
شناسه : 398960

زهره مهرنوروزی- خبرهای هولناک از تصادفات جاده ای در محور پردیسان به ورجان به گوش می رسد حوادث تلخی که منجر به فوت و جحر مسافران می شود. نمی شود با وجود پیشرفت های حاصل شده در بیشتر بخش های کشور ما همچنان شاهد تصادفات ناگوار دراین محور باشیم؛ اما قصه پر غصه این محور چیست؟

ساخت محورهای روستای ورجان به سال های قبل از انقلاب باز می گردد زمانی که معدن منگنز ونارج  شناسایی شد و قرار شد برای بهره برداری از این معدن جاده ای ایجاد شود.  بعد از انقلاب بدون پیش بینی و آینده نگری عرض و طول همان جاده اسفالت شد. حالا با افزایش تردد دیگر به یک قاتل تبدیل شده است و هرلحظه جان مسافرانش در خطر است.

جانباختن 5نفر در محور پردیسان کهک 

به گفته فرمانده پلیس راه استان طی سه ماه گذشته 5نفر در تصادف جاده ای در این محور جان خود را از دست داده اند.
با اشاره به افزایش تصادفات محور پردیسان کهک اظهارداشت: بیشترین تصادفات در این محور مربوط به تصادفات رخ به رخ است.
طبق اعلام کارشناسان مربوطه روزانه در این محور 13هزار تردد انجام می شود. چرا که تنها مسیر عبور ساکنان قم به منطقه ییلاقی کهک و فردو است.
جاده پردیسان تا فردو تعریض خواهد شد
از طرفی محسن بهشتی معاون عمرانی استانداری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تعریض جاده پردیسان به کهک ، اظهار داشت:  اولویت اول ما از پردیسان تا روستای ورجان است وبعد از آن باید میدان ورجان را اصلاح کنیم چرا که خود این میدان یکی از نقاط حادثه خیر است.
وی ادامه داد: دنبال این هستیم که این مسیر را تا روستای فردو ادامه دهیم چرا که در ایام زمستان به دلیل حضور مردم در برف انبار ترافیک بسیاری در این محور ایجاد می شود.
معاون عمرانی استانداری خاطرنشان کرد:  به دلیل مشکلات زیرساختی راه نمی توانیم از برف انبار که یک پدیده طبیعی و خدادادی است استفاده کنیم. باید زیرساخت ها آماده شود تا مردم بتوانند تفریحات سالم زمستانی داشته باشند نه این که به دلیل بروز ترافیک وتصادفات جاده ای مسیررا ببنیدیم.
وی تاکید کرد: به دنبال این هستیم که راه را تا روستای فردو ادامه دهیم تا قابلیت های گردشگری در آن محور تکمیل شود.
بهسازی جاده در دست انجام است
محمد رضا زید آبادی رییس اداره نگهداری راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم گفت: طرح بهسازی جاده پردیسان – ورجان با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال در راستای ارتقای سطح ایمنی و تسهیل ترافیک در مهمترین محور منطقه ییلاقی استان اجرا شد.
وی با بیان اینکه عرض متوسط طرح هفت متر می‌باشد، اضافه کرد: هزینه اجرای بهسازی محور پردیسان – ورجان از محل اعتبارات استانی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تامین شده است.
وی بازه زمانی اجرای طرح را ۶ ماهه عنوان و بیان کرد: از آنجا که محور پردیسان – ورجان مهم‌ترین محور منطقه ییلاقی استان می‌باشد و غالباً در روزهای تعطیل و پایان هفته شاهد ترافیک چشمگیری است، اجرای طرح بهسازی آن بدون اعمال انسداد ترافیکی و مطابق آیین نامه‌های ایمنی و حداکثری استانداردهای موجود در دستور کار قرار گرفت.
زیدآبادی اجرای طرح بهسازی مذکور را شامل درزگیری، لکه گیری و روکش آسفالت دانست و خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده امیدواریم طرح بهسازی در سه و نیم کیلومتر باقیمانده این محور مهم ییلاقی استان نیز اجرایی شود.
بهسازی اندکی از مشکلات را برطرف می کند اما اصل مشکل بجا مانده که باعث تصادف می شود عرض کم این محور است. دوخطه بودن مسیر رفت و برگشت محور پردیسان تا روستای ورجان، عرض کم جاده، نداشتن شانه، عبور و مرور بیش از حد وسایل نقلیه سبک و سنگین نبود علائم راهنمایی و رانندگی، چراغ راهنما ، تیر چراغ برق، دوربین  در طول هفته و بویژه در روزهای تعطیل و پایانی هفته در این جاده 15 کیلومتری موجب افزایش آمار تصادفات جرحی و فوتی شده است. البته تعریض این جاده در لایحه بودجه سال 1397 هم قرار گرفته است، اما هنوز هیچ اتفاقی برای این محور رخ نداده است.

تعریض پردیسان ورجان نیازمند 400میلیارد اعتبار

در این باره علت را از حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم جویا شدیم  وی بیان کرد: پروژه راه قم کهک با پیش بینی نخست 35میلیارد تومان آغاز شد در حالی که عدم تخصیص هر ساله و همچنین افزایش قیمت ها سبب شده تا این پروژه در حال حاضر نیاز به حدود 400میلیارد تومان اعتبار داشته باشد.
با توجه به مصوبه هیئت دولت، کهک به سمت شهرستان شدن می رود که با این اتفاق تردد در این محور چند برابر خواهد شد از همین رو این مسئله مستلزم رسیدگی هرچه سریعتر برای چند خطه کردن این محور 15کیلومتری  است.
اما اکنون چه کسی پاسخگویی جان هایی است که دراین جاده نیمه کاره از بین می‌رود؟ چرا این مسیر 15کیلیومتری فاقد علائم راهنمایی است ؟ چرا هیچ مسافری علائم هشدار دهنده سرعت مطمئنه را دراین جاده  نمی بیند ؟ چرا از چراغ راهنما و چراغ برق خبری نیست؟  مگر مسئولان استانی نمی دانند مردم قم در طول هفته و تعطیلات به خاطر شرایط کرونایی به روستاهای ییلاقی قم سفر می کنند؟ پس چرا تعریض و رسیدگی به این محور را اینگونه به تاخیر انداخته اند؟

 محورپردیسان به ورجان دستپخت چند آشپز

اتفاقات ناگواری که دراین محور رخ می دهد مانند آشی است که حاصل دست پخت چند آشپز است که هیچیک مسئولیت شوری و تلخی آن را بر عهده نمی گیرد. از استانداری گرفته تا راهنمایی و رانندگی درحوادث این محور نقش دارند.
 راه و شهرسازی مقصر است که مصوبات تخصیص بودجه را به خوبی پیگیری نکرده است بطوری که اکنون تعریض این جاده ها صدها برابر شده است، راهنمایی و رانندگی مقصر است که ایمنی جاده را که بخشی از آن با اعلام راهنمای و رانندگی برطرف می شد تامین نکرده است.
امیدواریم به خاطر جان مردم هم که شده رسیدگی به این جاده مرگ  هرچه سریعتر در دستور کار مسئولان استانی قرار گیرد تا به قصه پرغصه این محور پایان داده شود و بیش از این شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

پاسخی بگذارید