تاریخ : 1400/04/21 14:57
شناسه : 398981

زهره مهرنوروزی_چند سالی است که شهر سازی در قم با تخریب بافت و خانه های تاریخی عجین شده است. متاسفانه به علت عدم آینده نگری و در نظر گرفتن برنامه های کوتاه مدت، بافت تاریخی قم که تا سال 1399از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور که 315هکتار در نظر گرفته شده بود طی چند ماه گذشته با تلاش شهرداری و شورای شهر بخشی از بافت تاریخی قم کاسته شد.

اگر موشکافانه به اتفاقات پیش رو نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که میراث فرهنگی قم از نبود پشتوانه‌هایی مانند سمن‌ها که بتواند با تکیه بر آنها از بافت و خانه‌های تاریخی محافظت کند در رنج است.
یکی دیگر از پشتوانه‌های میراث فرهنگی رسانه‌ها هستند که در چند سال اخیر حضورشان پررنگ شده است و هرکجا لازم باشد با انتشار اخبار و رویدادهای میراث فرهنگی قم، حمایت خود را اعلام کرده اند.
در واقع  میراث فرهنگی قم از نظر حقوقی تمام  مسائل مربوط به  بافت تاریخی را پی‌گیری می‌کند، اما وقتی با موافقت مالک خانه  برای  تخریب مواجه می‌شود از میراث چه بر می‌آید، ناگفته پیداست در چنین شرایطی یک مجموعه با هر پشتوانه قانونی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.
آذر ماه سال 99وزارت میراث فرهنگی کشور  در بخشنامه ای بر نقش مشاوره ای و بازوی ناظر سمن میراث  فرهنگی تاکید کرد. وزارت خانه اراده کرد تا از این طریق  هویت تک تک شهرها را بوسیله خود مردم برای آیندگان محافظت کند. هم اکنون در 12استان کشور سمن‌های میراث فرهنگی بسیار فعال هستند و حتی دارای سمن سرا شده‌اند تا پاسدار تمدن شهر و دیار خود باشند.
اما در قم از نقش و حضور سمن‌های حامی میراث فرهنگی خبری نیست، تا در بزنگاه‌ها از میراث فرهنگی شهرشان حمایت کنند.
این مسئله‌ نشان می‌دهد که پشتوانه‌های میراث فرهنگی قم به دلایل نا معلوم بسیار ضعیف است، طی این چند سال گذشته تنها تعداد اندکی از کارشناسان قلم به دست نسبت به وضعیت بافت تاریخ قلم به دست شده اند اما حرکت قابل توجهی از آنها ندیده و نه می‌بینیم. وگرنه امکان نداشت با وجود این دید بانان و بازوی‌های میراث، بازهم شاهد تخریب بافت‌های تاریخی این شهر باشیم.
امیدواریم اگر در این شهر سمن میراثی وجود دارد وارد میدان عمل شوند چرا که میراث فرهنگی قم برای حفاظت از شناسنامه های تاریخی خود به  آنان نیاز دارد.

پاسخی بگذارید