تاریخ : 1400/04/21 14:45
شناسه : 398988

در حالی که گروه های مقاومت عراقی عزم خود را بر رویارویی مسلح با نظامیان اشغالگر آمریکا جزم کرده و هرگونه وساطت سیاسی را در داخل رد می کنند، عده ای از جریان ها و شخصیت های سیاسی همچنان با وجود همه جنایت ها و نقض حاکمیت های مکرر آمریکا در عراق، با هرگونه برخورد با واشنگتن مخالف هستند.

به گزارش شاخه سبز به نقل از دفتر ایرنا در بغداد ، از این عده، برخی به صراحت در خصوص عدم برخورد با آمریکایی ها سخن گفته و عده ای نیز در لفافه با این گونه رویارویی مخالفت کرده اند، اما چرا این افراد و گروه های عراقی با وجود اینکه شاهد جنایت ها، قانون شکنی ها، کشتار مردم، هدف قرار دادن نیروهای مسلح عراق و فتنه انگیزی و ناامنی های آمریکا هستند، از هرگونه برخورد با نظامیان تروریست آمریکا هراس دارند؟

صاحب نظران این طیف به صراحت گفته اند که آمریکا یک ابرقدرت جهانی است و اگر کار به جایی برسد که آمریکا تصمیم به برخورد بگیرد، عراق را با تحریم های یکجانبه اقتصادی از پای در خواهد آورد، خصوصا که از نگاه این ها، عراق دارای یک اقتصاد شکننده و تک محصولی است و از بحران ها و مشکلات امنیتی و اجتماعی مختلفی رنج می برد.

براساس این باور، آمریکا می تواند بار دیگر همانند سال ۲۰۱۴، عراق را درگیر بحران گروه های تروریستی امثال داعش کند، برای همین، آنها هرگونه برخورد با آمریکایی ها را به ضرر عراق و منافع این کشور می دانند و ترجیح می دهند که جنایت های مکرر آمریکایی را به سختی بلعیده و لب باز نکنند.

طیف دولت عراق نیز در این راستا، رویکرد گفت وگوی چند مرحله ای را برای رسیدن به خواسته های عراق از جمله خارج کردن نظامیان آمریکا از خاک کشور مطرح کرده است.

در مقابل، گروه های مقاومت عراقی معتقدند که تجربه ۱۸ سال گذشته تعامل با آمریکایی ها نشان می دهد که آنها فقط زبان زور را می فهمند و روند گفت وگو یا ذلت سکوت در برابر جنایت های آمریکایی ها، هرگز واشنگتن را به تمکین در برابر خواسته های مشروع مردم عراق وادار نخواهد کرد.

از این رو گروه های مقاومت و جریان های طرفدار مقاومت عراقی معتقد هستند که مردم عراق باید با پذیرش همه عواقب، به هر ترتیب ممکن از شر جنایات آمریکا رهایی پیدا کنند.

گروه های مقاومت عراقی و جریان های همسو با آن برخلاف برداشت برخی جریان های سیاسی این کشور که مدعی احتمال اعمال تحریم های آمریکا بر عراق در صورت قطع روابط این ابرقدرت با بغداد هستند، می گویند که آمریکایی ها هرگز از رابطه با کشورشان چشم پوشی نخواهند کرد.

طبق باور آنها، عراق در برنامه های واشنگتن در خاورمیانه یک نقطه اتکا است و به همین دلیل هرگونه قطع ارتباط آمریکا با عراق به معنی سوق دادن این کشور به جبهه قدرت های منطقه ای و بین المللی رقیب آمریکا مانند چین، روسیه و ایران است.

از این رو عراق صحنه رقابت دو رویکرد سیاسی شده که یکی می خواهد با اعتماد بر گفت وگو به انتظارات مردم عراق برسد و دیگری معتقد است که این گفت وگوها فقط وقت کشی و به نفع منافع آمریکا برای ماندن در عراق است و تنها راه را، استفاده از مقاومت برای پایان بخشیدن به حضور اشغالگران آمریکا می داند.

ازاین رو پاره ای اعتراضات دولت یا برخی جریان های سیاسی عراق به ضربات مقاومت نه به خاطر مخالفت با اصل این ضربات بلکه ناشی از ترس احتمال واکنش شرارت آمیز آمریکا است.

طبیعتا برخی از جریان های سیاسی عراق نیز وجود آمریکا را برای آینده سیاسی خود در این کشور تعیین کننده می دانند، برای همین، این جریان ها و شخصیت های منتسب به آن، به شدت با اصل حملات به نیروهای آمریکایی مخالف هستند.

آمریکا نیز بر این مواضع داخلی عراق در برابر حملات گروه های مقاومت حساب ویژه باز کرده تا جایی که برخی شخصیت های نزدیک به مقاومت پیش بینی کرده اند که آمریکا با تحریک جریان های وابسته به خود در عراق، به اردوکشی مجدد خیابانی برای تحت فشار گذاشتن گروه های مقاومت و جریان های سیاسی طرفدار آن روی بیاورد.

غیر از اینها، رسانه های آمریکایی نیز روز شنبه گفته اند که واشنگتن درصدد اعزام یک تیم ترور برای دست زدن به اقدامات تروریستی علیه فرماندهان مقاومت عراق و رهبران سیاسی طرفدار آنها در چارچوب تحرکی دیگر برای مهار حملات مقاومت علیه خود است.

با وجود اینها، آخرین اظهارات منتسب به «ابوآلاء الولائی» دبیرکل گروه مقاومت «کتائب سید الشهداء» حاکی است که با وجود همه وساطت های سیاسی، تاکنون گروه های مقاومت عراق با هرگونه عقب نشینی از مواضع خود در هدف قرار دادن مواضع نظامیان آمریکا مخالفت کرده اند.

جنبش عصائب اهل الحق نیز تصریح کرده که «از همه ابزارهای دیپلماتیک با نیروهای آمریکایی در عراق استفاده کرده و اکنون گزینه ای جز مقابله نظامی علیه اشغالگران آمریکایی باقی نمانده است».

«جوی هود» دستیار وزیر امور خارجه و معاون سابق سفیر آمریکا در عراق در اظهارات روز شنبه، گروه های مقاومت عراقی را به آرامش دعوت کرده و مدعی شده است که آمریکا در صدد برخورد با آنها نیست.

دستیار وزیر خارجه آمریکا، به «العربیه» گفته که «ما از آنها (نیروهای مقاومت عراق) می‌خواهیم کاری به کار ما نداشته باشند تا ما هم کاری به کار آنها نداشته باشیم، تا بتوانیم با دشمن مشترک‌مان داعش مبارزه کنیم.» البته العربیه این بخش از سخنان مقام آمریکایی را در بخش عربی خود سانسور کامل کرده و تنها در نسخه فارسی این شبکه منتشر کرده است تا اولا مخاطبان عرب و عراقی را متوجه نقش آفرینی موثر نیروهای مقاومت و استیصال آمریکایی ها در عراق نکند و ثانیا به مخاطبان ایرانی چنین القا کند که آمریکایی ها کاری به کار نیروهای مقاومت ندارند بلکه این گروه ها هستند که آمریکا را آزار می دهند و این در حالی است که تنش های اخیر از سوی گروه های مقاومت علیه اشغالگران آمریکایی با حمله جنگنده های ایالات متحده علیه نیروهای مرزبان ضد داعش حشد الشعبی در مرزهای عراق و سوریه (القائم) تشدید شد؛ جنایتی که منجر به شهادت ۴ مرزبان تیپ سیدالشهداء (ع) الحشد الشعبی شد.

پاسخ اکرم الکعبی دبیر کل جنبش النجباء عراق به این درخواست تناقض آمیز وزارت خارجه آمریکا خیلی روشن است. الکعبی در تویتر نوشت: «چگونه به حال خود رهایتان کنیم در حالی که انتقام ما از شما همچنان پابرجاست. شما سران پیروزی آفرین و آزادساز را با بزدلی و ظالمانه به قتل رساندید.»

الکعبی افزود: رهایتان نمی کنیم و مقاومت خاری در چشم شما باقی خواهد ماند تا زمانی که آخرین وجب از خاک عراق را از لگدمال تان آزاد کنیم. وقاحت وزارت خارجه شرور آمریکا به جایی رسیده که از مقاومت می خواهد به حال خود رهایش کند، اما این عبارت «به حال خودمان رهایمان کنید» (درخواست وزارت خارجه آمریکا) در منطق مقاومت به معنای خروج شما از عراق و توقف دخالت های تخریبگرتان در کشور ما است زیرا شما مسبب بیشتر مشکلات این سرزمین هستید.

پاسخی بگذارید