چرا از حوادث درس نمی گیریم ؟؟؟
تاریخ : 1400/04/23 13:48
شناسه : 399001

مرگ دختر 10 ساله قمی روی ترک موتور پدرش فضای خاصی درقم ایجاد کرد ولی اصرار قمی ها بر استفاده خود و خانواده شان از این ارابه مرگ جای تعجب دارد....


ده روز پیش بود که خبری هولناک در قم پیچید. دختری کوچک و ده ساله ترک موتور پدرش در بولوار 15 خرداد در حال حرکت بود؛ چادر دختر لای چرخ موتور گیر می کند، مسیر موتور عوض می شود و پدر به گوشه ای افتاد دخترش در خیابان. اتوبوسی که پشت سر آنها حرکت می کرد از راه رسید و شد آن چیزی که نباید می شد. بهار نوجوانی این دختر ده ساله به همین راحتی به خزان مبدل شد. به همین سادگی عمر یک دختر نوجوان با همه آرزوهای زیبایش به پایان رسید. اما آیا این اولین و یا آخرین حادثه موتورها در قم هستند؟

بسیاری از افرادی که به قم سفر می کنند، به محض ورود به این شهر با تعداد زیادی موتورسیکلت مواجه می شوند که اغلب راکبان، از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند وگاها روی یک موتور 3 تا 4 نفر می نشینند.
مسئله دیگری که جلب توجه می کند، سن پایین موتورسواران است، پسرانی که وقتی روی موتور می نشینند، پایشان به زحمت به زمین می رسد اما با این وجود راکب موتور سیکلت هستند و حتی باوجود اینکه گواهی نامه ندارند، پدر یا مادرشان را ترک موتور می نشانند.
بسیار دیده شده که افراد، کودکان زیر 10 سال را بدون هیچ نوع وسیله ایمنی پشت خود سوار می کنند که قطعا این کار با خطرات جدی همراه است زیرا موتور است و یک هزارم ثانیه اشتباه و اتفاقی که شاید همه زندگی ما و اطرافیانمان را تحت تاثیر قرار دهد.

حال این سوال مطرح می شود که چرا قمی ها این حد به این ارابه مرگ علاقه دارد؟! یکی از دلایل راکبین موتور سیکلت برای استفاده از این وسیله پر خطر، نبود محل پارک کافی و مناسب، جلو ادارات و یا مراکز خرید است، طبیعتا برای موتور سیکلت خیلی راحت تر از خودرو شخصی می توان جای پارک پیدا کرد.
گرمای هوا، عدم وجود قوانین سخت گیرانه برای استفاده از موتور سیکلت، شلوغی و استاندارد نبودن خیابان ها از دیگر دلایل مشاهده حجم بالایی از موتور سواران در خیابان های قم است.
بالا بودن قیمت خودرو و پایین بودن قدرت اقتصادی عموم مردم را می توان یکی از عوامل اقبال مردم نسبت به موتور سیکلت دانست.
متاسفانه در کشور ما قوانین و مقررات در خصوص موتورسیکلت به درستی اجرا نمی شوند، به همین دلیل بسیاری از افراد بیشتر تمایل دارند از موتورسیکلت برای سفرهای درون شهری استفاده کنند.
 البته کم نیستند افرادی که برای سفرهای برون شهری هم از این ارابه مرگ استفاده می کنند، چه بسیار افرادی که حتی مسیر قم – تهران را با موتور سیکلت طی می کنند.
طبق آخرین آمار پلیس 51درصد تصادفات موتورسیکلت در قم منجر به فوت می شود، با توجه به تعداد بالای موتورسواران در قم، اگر این آمار را به صورت عددی بیان کنیم، رقمی نجومی می شود.
سرهنگ غلامرضا صدفی در یکی از مصاحبه های خود اشاره کرده است که موتور سیکلت یک وسیله نقلیه بسیار پر مصرف در قم است، اما با این وجود فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد از قوانین مربوط به استفاده از این وسیله رعایت می شود.
وی با اشاره به اینکه در شش سال گذشته آمار تصادفات مربوط به موتورسیکلت سیر صعودی داشته است، گفت:
پس از راکبان موتورسیکلت، عابران پیاده ۳۵ درصد تصادفات را در سطح شهر قم به خود اختصاص می دهند.
 رئیس پلیس راهور استان قم ادامه داد: اگر در سطح شهر قم بتوانیم این ۲ گروه از کاربران ترافیک را کنترل کنیم و آموزش دقیق بدهیم و از آنان تقاضا کنیم که قانون و مقررات را رعایت کنند، خودبه‌خود بیش از ۸۰ درصد تصادفات منجر به فوت این شهر کنترل می‌شود.

وی با تاکید بر «فرهنگ‌سازی» در مساله استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط همه افراد جامعه گفت: تاکید ما برای اجرای قانون، به خاطر این است که افراد آسیب نبینند و خانواده هایشان دچار مشکل نشوند.

صدفی گفت: ۸۵ درصد رانندگان خودرو در قم از کمربند ایمنی استفاده می کنند، لازم است که استفاده از کلاه ایمنی همچون استفاده از کمربند ایمنی در خودروها تبدیل به یک فرهنگ شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در برخورد با تخلفِ استفاده نکردن از کلاه ایمنی، نسبت به سال قبلش ۳۲۰ درصد افزایش برخورد داشتیم.

با این حال و با همه این اخبار، هنوز هم یکی از مهمترین دلایل مرگ جوانان قمی، استفاده از موتور سیکلت است. متاسفانه بسیاری از مردم بدون توجه به مسایل ایمنی کودکان زیر دو سال را سوار می کنند که کافی است یک لحظه کوچکترین تماسی از سمت خود یا دیگران با موتور انجام شود تا عمر همین کودک نیز تمام شود.

متاسفانه استفاده از کلاه ایمنی علی رغم قوانین سخت گیرانه ای که در این زمینه وجود دارد نهادینه نشده است و بسیاری از مردم قم حوصله چنین کلاهی را ندارند. اگر هم راکب چنین کلاهی بر سر بگذارد دیگر آن را برای اعضای خانواده اش انجام نمی دهد.

حل این مشکل نیازمند یک اقدام فراگیر از سوی نهادهای حاکمیتی در کشور است تا از این گونه حوادث ناگوار جلوگیری حداکثری کنیم.
منبع: خبرگزاری ایسنا

پاسخی بگذارید