جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم
گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/04/28 12:46
شناسه : 399021

جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گفت: با توجه به اینکه در جامعه بحث حجاب اختباری و اجباری مطرح است به همین علت برای تبیین و ترویج حجاب و عفاف به کرسی های آزاد اندیشی نیاز داریم.


محمد تقی حسینی در گفتگوی ویژه خبری صداو سیمای قم افزود: حجاب و عفاف طبق ادله اربعه قران، سنت، اجماع و عقل  واجب الهی است و کسی که از آن عدول کند فعل حرامی را انجام داده است.

وی با اشاره به 31 سوره نور و 59 احزاب  در وجوب حجاب و عفاف زنان و مردان بیان کرد: خداوند در آیه 31 سوره نور عفاف را وظیفه همگانی مؤمنان دانسته چرا که طبق روایت  مومن عفیفه از ملائکه هم بالاتر است و  جایگاهش در ردیف شهدا است. اما درباره حجاب و پوشش حدو حدود آن برای زن و مرد متفاوت است.

جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گفت : با توجه به هجمه دشمنان اسلام از طرق مختلف علیه حجاب زن مسلمان  در سال 1384 در مصوبه 427 خود 26 دستگاه را در زمبنه عفاف و حجاب موظف کرد تا در این موضوع ورود کرده و از نفوذ دشمن بکاهند که در این زمینه بخشی از ارگان ها مانند حوزه علمیه وظیفه اقناع و تبیین فلسفه حجاب و عفاف در جامعه را برعهده گرفتند.

حسینی بیان کرد: طبق مصوبه وزارت کشور وظیفه نظارت بر این امور را بر عهده دارد که در استان ها این وظیفه بر عهده ادراه اجتماعی استانداری ها گذاشته شده است  اما در مصوبه 820 شورای عالی انقلاب فرهنگی 28 دستگاه را متولی حجاب و عفاف در جامعه تعیین کرد و همچنین  طبق همین  ستاد امر به معروف نیز وظیفه نظارت بر حسن اجرا را بر عهده دارد.

وی در خصوص کارهای اجرایی ارگان ها و نهادها در قبال وظایف محوله  تصریح کرد: در این مدت کارهای خوبی صورت گرفته مانند تشکیل قرارگاه 29 دی و چهار شنبه های زهرایی که توسط بسیج. قرارگاه تا الله و اداره کل فرهنگ و  ارشاد  اسلامی قم انجام گرفته است. بنیاد شهید کار زیبایی انجام داده و آن هم استفاده از وصیا ی شهدا در قالب بنر در سطح شهر است که امیدواریم به هفته عفاف و حجاب ختم نشود و در طول سال ادامه داشته باشد همچنین سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری بنرهای مناسبی را در این زمینه طراحی و اکران کرده است آمور بانوان استانداری با کمک جامعه الزهرا  چادر ارزان قیمت تهیه و بین ادارات استان توزیع کرده آست  و شمیم ریحان نیز از دیگر برنامه های حوزوی در اقناع پوشش اسلامی صورت گرفته است.

حسینی مسجد و مدارس را از مهمترین پایگاه های تاثیر گذار ر زمینه  ترویج وتبیین حجاب و عفاف دانست و افرود:  در این زمینه توسط ستاد امر به معروف استان 2000 معلم خانم آموزش های لازم را گذارنده اند از طرفی مساجد مجله نیز می توانند در این زمینه گام های خوبی بردارند تا حجاب اسلامی در این جامعه از بین نرود.

وی یکی از کارهای خوب قرارگاه ثار الله  در زمینه حجاب و عفاف را ایجاد کارخانه تولید چادر مشکی در قم دانست و افزود:  گرانی چادر یکی از بهانه برخی بانوان برای نپوشیدن چادر بود بنابراین با همگاری استاندار قم  کلنگ احداث یک کارخانه تولید چادر مشکی در شهرک شکوهیه قم بر زمین زده  شد.

جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان  با اشاره به اهمیت  مشارکت مردم  در اجرای برنامه های تبیین حجاب و عفاف  گفت: من معتقد هستم بدون حضور مردم کارها نتیجه نمی دهد، در طرح مواسات و خیلی از دیگر برنامه ها ما دانستیم که کارهایی که با مشارکت مردم انجام می شود زودتر به ثمر می نشیند به همین علت و. پایگاه های بسیج، و  مساجد با اجرای برنامه  های مختلف سعی  کردیم  حجاب را آسان‌تر بین مردم ترویج و گسترش دهیم.

حسینی اظهار کرد : هرچند که وضعیت حجاب بانوان در قم نسبت به سایر شهرها بهتر است اما باز هم  پوشش بانوان در قم طی سال های اخیر  نگران کننده است مراجع و علما از این موضوع نگران هستند چرا که قم مهد انقلاب است و طبق روایت شهر ما عش اهل بیت است بنابراین از شهر قم انتظار بیشتری می رود که در پوشش اسلامی سرآمد دیگر شهرها باشد.

وی بر گزاری مسابقه پیامکی، توسط برخی ادارات، پویش من حجابم را دوست دارم، دلنوشته درباره حجاب و خاطرات چادر  من که توسط آستان حرم مطهر بانو فاطمه معصومه در دست انجام است  و انتشار پوسترهای زیبا در خصوص حجاب  و عفاف تقدیر از بانوان محجبه ادارات و کسبه از جمله کارهای خوبی است که در هفته حجاب و عفاف در قم اجرایی شده است.

حسینی  در باره فلسفه هفته حجاب و عفاف گفت: در سال 1314 بعد از سفر رضا شاه به ترکیه  تصمیم گرفت با قانونی کردن کشف حجاب پوشش اسلامی را از سر بانوان بر دارد که با اعتراض علمای مشهد مواجه شد ودر روز 21تیرماه  سال 1314 علما و مردم متحص به ترویج بد حجابی رضا شاهد را در مسجد گوهر شاد توسط سر با آن‌ به‌ گلوله بست و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به حرمت خون شهدای مدافع حجاب اسلامی  این روز و هفته پیش رو را  هفته حجاب و عفاف نامگذاری کردند.
 

وی با بیان اینکه حجاب و عفاف زن و مرد مسلمان تضمین کننده  بنیان خانواده  و سلامت اجتماع است اطهار کرد:،  امیدواریم با مشارکت مردم و همکاری ارگان وضعت حجاب و عفاف در جامعه ما با شرایط مطلوب و ایده آل خود دست یابد  


جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم  از صدا و سیمای قم در حمایت از عملکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر در اجرای برنامه های حجاب و عفاف قدر دانی کرد و گفت: معتقد هستیم  اگر توفیقی حاصل شده است نتیجه همکاری خوب صدا و سیما با این ستاد بوده است.

پاسخی بگذارید