تاریخ : 1400/04/28 12:06
شناسه : 399029

استان قم با وجود آب و هوای کویری استعداد فراوانی در پرورش انواع آبزیان دارد که تاکنون به طور جدی شناسایی نشده است.

به گفته مدیر شیلات قم میزان تولید انواع آبزیان استان قم درسال 1391 از مرز یکهزار تن گذشته و به 1043 تن رسیده که در مقایسه با پارسال 13 درصد افزایش یافت.
سید محمدرضا طاهری با بیان اینکه قم بعد از مازندران وگیلان سومین استان تولید کننده خاویار فیل ماهی است می افزاید : در سال 1391 سی وسه کیلوگرم خاویارفیل ماهی پرورشی تولیدی مزرعه جواد الائمه (ع) قم به خارج از کشور صادرشد.
قم مستعد در پرورش ناهیان زینتی
وی می گوید: تولید ماهیان زینتی استان در سال 1391 معادل سه میلیون و 320 هزار قطعه بوده که نسبت به سال قبل 38 درصد افزایش داشته است.
در قم انواع ماهیان پرورشی مانند قزل آلای رنگین کمانی ، قزل آلای خال قرمز ، کپور ، آمور، فیتوفاگ ، بیگ هد ، ماهیان خاویاری ، ماهی سفید دریای خزر وانواع ماهی های زینتی پرورش می یابند .
در چند سال گذشته سازمان جهاد کشاورزی قم با هدف ترویج وگسترش آبزی پروری با ارائه تسهیلات بانکی و آموزش ویژه پرورش ماهی از فعالان این عرصه حمایت کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی قم می گوید: در سال 1389 ، 2 میلیارد تومان به بخش تولید آبزی پروری به پرورش دهندگان ماهی اختصاص یافت می افزاید: در این زمینه کمک های فنی واعتباری به متقاضیان ساخت و تجهیز استخرهای ذخیره آب دو منظوره پرورش ماهی تعلق گرفت.
تولید سالانه بیش ز 10تن غزل الا در قم
عباس پور میدانی در خصوص فعالیت های انجام شده در افزایش تولید آبزیان در قم می گوید: در طول سال کلاس های آموزشی، تخصصی، شیلاتی ویژه آبزی پروران برگزارمی شود وهمچنین بازدید های کارشناسی ادواری از مزارع پرورش ماهی استان و ارائه توصیه های کارشناسی به آبزی پروران و بازدیدهای علمی و آموزشی آبزی پروران از مزارع الگویی و موفق پرورش آبزیان کشور از دیگر اقدامتی است که در این جهت صورت می گیرد .
زهرا بوجاران یکی از تولید کنندگان ماهی غزل آلا درقم است بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی - ترویجی پرورش ماهی و اخذ گواهینامه پایان دوره، در سال 1382 یک استخر پرورش ماهی با هزینه ای معادل 150 میلیون ریال احداث کرد که برای احداث استخر، 75 میلیون ریال تسهیلات از بانک کشاورزی قم دریافت کرده وسپس به پرورش ماهی در این منطقه روی آورده است .
وی که هم اکنون سالانه بیش از 10تن ماهی غزل آلا تولید می کند می افزاید: 50 درصد از ماهی‌های آماده فروش تولیدی این استخر در دهستان قاهان عرضه شده و مابقی به استان قم ارسال می‌شود.
محمد تقی برخورداری یکی ازنخستین تولید کنندگان خاویار فیل ماهی درقم
است که در دهستان قمرود سال1384اقدام به تاسیس استخر پرورش ماهی خاویار کرده است.
وی که امروز در زمینه پرورش ماهی خاویار کار آفرین نمونه کشوری انتخاب شده است می گوید: هم اکنون به طور متوسط سالانه بیش از5 تا 7 تن محصول تولید می کنم.  برخورداری سال گذشته موفق به استحصال خاویاراز فیل ماهی پرورشی نیز شد. که محصولاتش را به خارج از کشور صادر کرد.این کارآفرین نمونه ملی با دعوت از سرمایه گذاران در زمینه پرورش ماهی تصریح می کند : من تمایل دارم همه تجربیاتم را در این زمینه به علاقه مندان پرورش ماهی در قم ارائه دهم .

یکی دیگراز استعداد های نهفته قم در زمینه پرورش آبزیان ، پرورش ماهی ماهیان زینتی است به گفته سید حسن طباطبایی مسئول یک کارگاه پرورش ماهیان زینتی قم , استان قم از نظر تولید وپرورش ماهیان زینتی در کنار استان های اصفهان، کرج ،محلات،مرکزی و اردبیل از رتبه ششم کشوری برخورداراست .

وی با تجربه 15ساله خود درزمینه پرورش ماهی های زینتی از بی توجهی مسئولان شیلات قم نسبت به این نوع پرورش ماهی درقم گلایه مند است و می گوید : متاسفانه پرورش این گونه ها در کشور نه به قصد تولید وبهره برداری اقتصادی بلکه به خاطر علاقه فردی انجام می گیرد بنابراین کار پرورش ماهیان زینتی به روش علمی صورت نمی گیرد واز نیازهای غذایی، شرایط نگهداری ، بیماری ها وسایر رسید گی های مورد نیاز این گونه ها اطلاع زیادی در دست نیست که این موجب تلف شدن ماهیان و از بین رفتن درآمدها می شود.
طباطبایی بابیان اینکه صرفه اقتصادی پرورش ماهیان زینتی بسیار مطلوب است می‌افزاید: نگهداری از ماهیان زینتی به شرط نداشتن تلفات و وجود بازار 50 درصد سود دهی دارد.

وجود 212استخر پرورش ماهی

مدیر شیلات قم با بیان اینکه قم می تواند تولیدات خود را به بیش  از دوهزارتن در سال برساند می افزاید : هم اکنون 212استخر پرورش ماهی
درقم وجود دارد که برای بیش از یک هزار نفر بطور مستقیم فرصت شغلی ایجاد شده است.
  طاهری تصریح می کند: فعالیت پرورش ماهی در استان هم جهت با فعالیت کشاورزی بوده و استخرهای ذخیره آب دومنظوره پرورش ماهی به نحوی طراحی و احداث میشوند که ضمن تامین هدف ذخیره آب کشاورزی ، امکان پرورش ماهی را به نحو مطلوب فراهم نماید .
وی اضافه می کند: در جهت توسعه آبزی پروری و مکانیزاسیون استخرهای
پرورش ماهی ، تسهیلات بانکی و کمکهای فنی اعتباری در اختیار آبزی پروران استان قرار داشته و نیز دوره های آموزشی تخصصی تجهیز و مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی هر ساله برگزار می شود.
 سرانه مصرف ماهی در قم به پنج و نیم کلیو افزایش یافته است که مابقی به خارج استان و کشور صادر می شود.
تولید۱۵۰۰ تن ماهی پرورشی در قم
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهی پرورشی در استخرهای استان تولید شد.
سید محمدرضا طاهری روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: تولید این آبزیان اعم از ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری، تیلاپیا و ماهی سفید در ۲۲۳ باب استخر دومنظوره ذخیره آب کشاورزی در قم صورت گرفت.
وی افزود: در این مدت ۱۲۰ کیلوگرم خاویار به ارزش هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از ماهیان خاویاری پرورشی استان استحصال شد.
وی بیان کرد: تولید سه میلیون و ۷۵۰ هزار قطعه انواع ماهی زینتی در ۳۱ واحد پرورش ماهیان زینتی استان، از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در زیرمجموعه مدیریت شیلات قم طی سال گذشته بود.
طاهری با اشاره به اینکه ارزش آبزیان پرورشی استان در سال ۹۷ بیش از ۴۸۰ میلیارد ریال بوده است، گفت: همچنین در این رابطه ۲۹۴ تن به‌صورت مستقیم و ۶۰۰ تن غیرمستقیم درزمینهٔ تکثیر و پرورش آبزیان به کار اشتغال دارند.
وی بیان کرد: طی سال گذشته ۳ فقره پروانه تأسیس شامل ۲تکثیر و نیم میلیون قطعه بچه ماهی تیلاپیا، یک هزار تن پرورش ماهی تیلاپیا،  فرآوری هشت هزار تن ماهی، یک‌میلیون قطعه زالوی طبی و ۲۵۰ هزار قطعه ماهیان زینتی در قم صادرشده است.
وی افزود: در این مدت ۶ فقره پروانه بهره‌برداری برای فعالان بخش شیلات استان شامل ۸۰۰ هزار قطعه ماهیان زینتی، ۳۰ تن گوشت و ۶۰۰ کیلو خاویار پرورشی و ۲ فقره مجوز توسعه شامل ۴۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و سه تن خاویار پرورشی صادر شد.
ارائه کمک های فنی و اعتباری برای توسعه آبزی پروری
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان قم از ادامه کمک های فنی و اعتباری برای توسعه آبزی پروری در استان خبر داد.
محمد رضا طاهری اظهار داشت: در راستای تقویت بخش آبزی پروری استان قم، سازمان جهاد کشاورزی جهت توسعه مزارع پرورش ماهی و مکانیزاسیون استخرها ، کمک های فنی و اعتباری اعطا می نماید.
وی افزود: در همین راستا بیش از 9 میلیارد ریال کمک فنی و اعتباری به 50 نفر از کشاورزان استان اختصاص یافته که حاصل آن ، یک هزار تن افزایش ظرفیت تولید انواع آبزیان در استان قم بوده است.
طاهری تصریح کرد: از اهداف این طرح ، کمک به ساخت استخرهای ذخیره آب دومنظوره پرورش ماهی در راستای بهبود مدیریت آبیاری مزارع ، رعایت ساعات و حجم برداشت آب چاه در طول شبانه روز ، بهره مندی از معافیت پرداخت هزینه برق در ساعات پیک مصرف برق ، بهبود مدیریت آبیاری مزارع و همچنین پرورش انواع آبزیان و اشتغالزایی را می توان اشاره نمود.
وی بیان داشت: این روند در سالجاری همچنان ادامه دارد و کشاوزرانی که بخواهند استخرهای خود را تجهیز و مکانیزه نمایند  می توانند با ارائه طرح به مدیریت شیلات و تصویب در کمیسیون کمک های فنی و اعتباری سازمان جهاد کشاورزی ، از این مزایا استفاده نمایند.
وی با اشاره به شرایط لازم جهت دریافت کمک های فنی و اعتباری، خاطر نشان کرد: فرد متقاضی باید مالکیت آب، زمین و چاه را داشته باشد و اگر آب و زمین مشاع باشد باید رضایت محضری شرکاء مبنی بر اینکه آب ابتدا داخل استخر شده و بعد برای کشاورزی مصرف شود را اخذ نماید.
طاهری با تاکید بر اینکه سیاست سازمان جهاد کشاورزی ، افزایش تولید در واحد حجم آب استخرهای پرورش ماهی است ، گفت: با توجه به ادامه روند کم آبی در استان ، توسعه کمی استخرهای ذخیره آب کشاورزی در اولویت کاری نبوده بلکه مهندسی مجدد و بهسازی استخرهای موجود ، توسعه مکانیزاسیون و تجهیز استخرها به انواع تجهیزات هوادهی و ادوات تولید و توزیع اکسیژن ، تجهیزات تنظیم و کنترل برداشت از آب چاه ، تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی آب استخر  و توسعه روش های نوین آبزی پروری از اهداف این طرح به شمار می رود.

توسعه آبزی‌پروری با هدف ارتقا سلامت غذایی در قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: درقالب برنامه راهبردی، آبزی‌پروری را به منظور ارتقا سطح سلامت مواد غذایی مورد استفاده مردم در قم گسترش خواهیم داد.
به گزارش خبرنگار شاخه سبز، عباس پورمیدانی بیان کرد: پرورش انواع شیلات به عنوان غذای سالم، طی سال‌های اخیر در قم رونق یافته که این روند با شتاب بیشتری در سال‌آینده دنبال می‌شود.
وی افزود: ساخت استخرهای تخصصی پرورش شیلات درکنار مزارع کشاورزی از جمله راهکارهایی است که به همین منظور در مناطق مختلف استان ایجاد شده‌است. علاوه بر پرورش انواع ماهی قزل آلا، سرمایه‌گذاری لازم برای پرورش ماهی تیلاپیا نیز درسطح استان انجام شده‌است.
پورمیدانی گفت: تلاش داریم با افزایش سطح تولید شیلات درقم، دسترسی مردم به این محصولات سالم را گسترش دهیم و نقش مهمی در ارتقا سلامت غذایی همشهریان داشته باشیم.
وی بیان کرد: انجام فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی برای تشویق مردم قم به سمت استفاده بیشتر از آبزیان، از دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی برای بالا بردن سطح مصرف شیلات دراستان است. همچنین توسعه آبزی پروری درقم علاوه برآنکه نقش مهمی درتامین امنیت و سلامت غذایی مردم دارد، ‌ موجب رونق اقتصادی و درآمدزایی بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی استان به خصوص در مناطق روستایی می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم ادامه داد: سالانه به طور میانگین یکهزار و ۵۰۰ تن انواع آبزیان در قم تولید می‌شود و به دنبال ایجاد صنایع فرآوری در کنار مراکز تولید شیلات استان هستیم تا ارزش‌افزوده بیشتری در این بخش برای قم حاصل شود.

پاسخی بگذارید