معاون شهردارقم :
معاون شهردار قم گفت: تیم مدیریت شهرداری برنامهمحور بوده و شخص محور نیست.
محسن رنجبر در نشست خبری تشریح عملکرد ۶ ساله شهرداری قم، با اشاره به تدوین چشمانداز شهر قم اظهار کرد: این چشمانداز با اخذ نظرات نخبگان و علما و متخصصین شهر تدوین شد و جایگاه متعالی شهر قم در تدوین آن در نظر گرفته شد.
وی با تاکید بر تدوین برنامه قم ۱۴۰۰ به عنوان برنامه پنج ساله شهرداری تصریح کرد: این برنامه براساس چشمانداز شهر قم با ۱۱ هدف تدوین شد. ۳۸ استراتژی ۱۱۸ سیاست اجرایی و بیش از ۵۰۰ طرح در شهر قم در نظر گرفته شد.
معاون شهردار قم با اذعان به اینکه بر همین اساس نیز بودجه شهرداری تدوین شد افزود: باید براساس برنامه ساختار سازمانی متحول میشد تا بتوانیم اهداف و برنامهها را به سرانجام برسانیم و تشکیل سازمان فناوری اطلاعات، ستاد شهر هوشمند و... از جمله همین ساختارها بود.
وی با تاکید بر اینکه در تدوین برنامه دوم قم به سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توجه شده است گفت: مدل شهر همگرا به عنوان تکنیک ما بوده که ۱۹ محور موضوعی را برای شهر مشخص کرده است.
رنجبر تصریح کرد: با آسیب شناسی برنامه اول، وضع موجود شهر در پایان برنامه اول، نظر نخبگان شهر، روند آینده پژوهشی و اهداف مد نظر برای شهر و لحاظ خروجی های اسناد بالادستی، برنامه راهبردی دوم قم با هشت هدف آماده شده و آخر سال ۹۹ تحویل شورای شهر شده است.
معاون شهردار قم تصریح کرد: ۲۹ استراتژی، ۸۱ سیاست و ۲۷۰ طرح در این برنامه قم در نظر گرفته شده که چابک تر از قبل شده است. تلاش داریم بودجه اصلاحی سال ۱۴۰۰ را براساس برنامه قم ۱۴۰۴ ارائه کنیم.
وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه تیم مدیریت شهرداری برنامهمحور بوده و شخص محور نیست تصریح کرد: سیستم های متفاوتی در شهرداری فعال شده که اقدامات بخشهای مختلف را براساس بودجه و برنامه مصوب را رصد کرده و براساس آن هم جبران خدمت انجام میشود.
ثبت الکترونیکی تمام درخواستهای شهرسازی
درادامه مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم گفت: از نیمه دوم سال 99 تمام درخواستهای حوزه شهرسازی روی سامانه قمیار ثبت میشود.
کوروش محمدحسینی اظهار کرد: مجموعه سازمان از ابتدای سال ۹۷ وارد بحثهای کاری و اجرایی خود شد و ضمن نگهداشت وضع موجود سامانههای شهرداری به تدوین دستورالعملهایی پرداختیم که مورد نیاز خدمات شهروندی بود.
وی با بیان اینکه با کمک بخشهای مختلف شهرداری و به محوریت ستاد شهر هوشمند دستورالعملها و استانداردهای نوین شهرداری تدوین شد که ملاک عملکرد سامانههای مختلف شهرداری قرار گرفت افزود: در سال ۹۷ بیشتر به تقویت زیرساختهای ارائه خدمات الکترونیک پرداختیم که سه زیرساخت جامع فراهم شده است.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم جزو معدود شهرداریهایی هستیم که مجهز به سامانههای ویژه سرویسساز هستیم تصریح کرد: در سال سال 97 سامانه احراز هویت با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان استان راهاندازی شد.
وی یکی از رویکردهای اساسی مدیریت شهری را ارائه خدمات الکترونیک عنوان و بیان کرد: سال ۹۸ موفق شدیم که میز خدمت الکترونیکی شهرداری را با نام اختصاری قمیار راهاندازی کردیم و در دوره تخفیفات شهرسازی توانستیم این سامانه را زیر بار برده و بخشی از ثبت درخواستها را انجام دهیم.
محمدحسینی با تاکید بر توسعه قابل توجه سامانه قمیار تصریح کرد: از نیمه دوم سال 99 تمام درخواستهای حوزه شهرسازی روی سامانه قمیار ثبت میشود و نسخه جدید آن نیز به تازگی منتشر شده و قابل دانلود است.
وی با اشاره به پیادهسازی کارت هوشمند شهروندی با نام قمکارت تصریح کرد: با توجه به تکنولوژیهای روز سامانه جدید کارت شهروندی شده و در تمام اتوبوسهای شهر قابل استفاده است. در سامانههای تاکسیرانی نیز به صورت آزمایشی این کارت فعال شده و به مرور توسعه آن صورت خواهد گرفت.
محمدحسینی با تاکید بر سامانه پارک حاشیهای شهر بیان کرد: امکان پرداخت هزینه این خدمات با استفاده از قمکارت فراهم شده است.
وی بیان کرد: در اماکن مختلف خدمات شهری در حال فعالسازی این سامانه هستیم و به مرور آن را توسعه خواهیم داد و فعلا باغ پرندگان اولین مرکز قابل استفاده این خدمت است. به زودی کارت یکپارچه رفاهی، پرسنلی و شهروندی نیز در مجموعه شهرداری فعال خواهد شد.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم گفت: امکان با نام کردن قمکارت در سامانه قمیار فراهم شده و با این ظرفیت تمام تراکنشهای قمکارت روی قمیار قابل مدیریت خواهد بود.
وی با اشاره به فعالسازی حساب شهروندی در سامانه قم یار بیان کرد: جزو اولین کاربردهای این سرویس امکان پرداخت کرایه تاکسی بود که از سال گذشته فعال شده و قابل استفاده است و ۳ هزار و ۵۰۰ تاکسی تجهیز به بارکد شده و امکان پرداخت کرایه فراهم شده است و سوابق پرداختها قابل مشاهده خواهد بود.
محمدحسینی گفت: سرویس خودروهای من نیز در قمیار در حال توسعه است؛ سرویسهای ملک و ساختمان، خودرو، حمل و نقل و... در این سامانه قابل دسترسی برای شهروندان است. سرویسهای عمومی چون سیمای استانی، وضعیت آب و هوا و... و ۵۲۰ خدمت دستگاههای مختلف استان هم در این سامانه در اختیار شهروندان قرار گرفته است. سامانه شاخه، دادهنمای شهر و... نیز در شهرداری فعال شده که امکانات مختلفی را ارائه میکند.
وی با تاکید بر اینکه به عنوان دستگاه خدمات الکترونیک شهروندی امکانهای مختلف را برای شهروندان فراهم کردهایم تصریح کرد: اینکه شهروندان تمایل به استفاده از آنها داشته باشند نقطه موفقیت سرویسها خواهد بود و اینکه ما چقدر نقش داریم قاعدتا تلاش داریم رسالت خود را انجام دهیم.
محمدحسینی با تاکید بر اینکه شهرداری به تنهایی نمیتواند شهروند هوشمند و الکترونیک تولید کند تصریح کرد: این مساله حاصل عملکرد دستگاههای متعدد متولی حوزه شهروند هوشمند است. رسانه ها و مطبوعات نقش عمدهای در این زمینه دارند و نهادهای اثرگذار فرهنگ شهروندی کمک زیادی در این زمینه میتوانند انجام دهند و به تنهایی قادر نیستیم این مشکل را حل کنیم.
تدوین شناسنامه شغلی مشاغل زیرمجموعه شهرداری
در ادامه مدیرکل سرمایه انسانی شهرداری قم از تدوین شناسنامه شغلی مشاغل زیرمجموعه شهرداری در قالب 250 مورد خبر داد.
سیدعلی بیگدلی اظهار کرد: این مهم برای شهرداریها که در پیشانی خدمت در کشور فعال هستند به عنوان اولویت اصلی حوزههای عملکردی مورد توجه قرار نگرفته است و شاهد این امر هم این است که آخرین آییننامه استخدامی شهرداریها مصوب سال 81 است که در همان زمان هم ناکارآمد بوده است.
وی با تاکید بر اینکه سال گذشته همین آییننامه منابع انسانی ناقص نیز باطل شد گفت: هم اینک ما براساس قانون منابع انسانی که قبل از انقلاب تصویب شده کار میکنیم که براساس خدمات همان زمان بوده و پاسخگوی نیازهای امروز شهرداری ها نیست.
مدیرکل سرمایه انسانی شهرداری قم با تاکید بر اینکه طی سالهای اخیر به دنبال به حداقل رساندن مشکلات نیروی انسانی بودیم گفت: امروز در شهرداری قم از نظر کمی و کیفی بهرهورترین شهرداری کشور در حوزه منابع انسانی هستیم.
وی بیان کرد: نسبت جمعیت شهر قم و نیروهای شهرداری در مقایسه با دیگر شهرهای کشور بسیار پایینتر است و در واقع خدمات شهرداری با حداقل هزینه جاری رقم میخورد.
بیگدلی خاطرنشان کرد: از رویکرد تصدیگری اداری به سمت رویکرد بهرهوری نیروی انسانی رفتهایم و شایستهسالاری تا حد امکان و تمرکززدایی و واگذاری موارد حوزه منابع انسانی به قسمتهای اجرایی مد نظر بوده است.
وی تصریح کرد: در 6 سال گذشته ساختار سازمانی مناسب شهرداری به جمعبندی لازم رسیده و ساختار در سال 95 به تصویب وزارت کشور رسید. حدود 200 جلسه کارشناسی در سطوح مختلف برگزار شد و توانستیم ساختار سازمانی را به تصویب برسانیم و ظرف 6 ماه این ساختار اجرایی شد.
مدیرکل سرمایه انسانی شهرداری قم با اشاره به تدوین شناسنامه شغلی مشاغل زیرمجموعه شهرداری در قالب 250 مورد گفت: در قالب این شناسنامهها زیرسیستمهای مختلف جبران خدمت و... طراحی شد.
وی با اشاره به برگزاری دو مرحله آزمون استخدامی آتشنشانی گفت: قم اولین استانی است که تمام نیروها به صورت یک دست از چارت سازمانی پست گرفتند و همه کارمند شهرداری هستند.
بیگدلی از برگزاری 50 دوره آموزشی الکترونیک در شهرداری خبر داد و افزود: در پی شیوع کرونا تمام آموزشهای کارکنان به صورت الکترونیکی انجام میشود؛ سرانه آموزشی کارکنان از 30 نفر ساعت به 120 نفرساعت رسیده است.
وی گفت: برای اولین بار در شهرداری قم اجرای المپیاد آموزشی کارکنان را داشتیم که با این المپیاد توانستیم بهترین رتبهها را در المپیاد کشوری کسب کنیم.