تحولات افغانستان
تاریخ : 1400/05/2 12:13
شناسه : 399041

رییس جمهوری سابق افغانستان گفت: حضور نظامی آمریکا در افغانستان نتایجی معکوس به بار آورد و کار مبارزه با تروریسم به گونه‌ای پیش رفت که مغایر با شعارها بود و باعث تقویت تروریسم شد.


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حامد کرزای روز دوشنبه در همایش مجازی افغانستان صلح و امنیت پایدار، گفت: موقعیت استراتژیک افغانستان باعث شده کشورهای قدرتمند از این جغرافیا استفاده کنند اما تاریخ پرافتخار حماسی مردمان این سرزمین نگذاشته است که افغانستان به مستعمره تبدیل شود. سلسله تجاوزها آسیب‌های به کشور ما وارد کرده و ما را از پیشرفت‌های صنعتی جهان دور کرده است.

رییس جمهوری سابق افغانستان ادامه داد: آمریکا سال ۲۰۰۱ به بهانه حادثه ۱۱ سپتامبر وارد کشور ما شد و جامعه جهانی حضور بیگانگان را در کشور ما پذیرفتند. هرچند آمریکا در قسمت‌هایی پیشرفت داشت اما در عرصه نظامی و مبارزه با تروریسم نتایجی معکوس به بار آورد و کار مبارزه با تروریسم به گونه‌ای پیش رفت که مغایر با شعارها بود  و باعث تقویت تروریسم شد.  هم اکنون خروج آمریکایی‌ها بعد از ۲۰ سال به گونه ای صورت می‌گیرد که گروههای تروریستی جدیدی سر برافراشته اند و مردم کشور ما مظلوم واقع شده‌اند.

کرزای در ادامه خواستار صلح فوری در افغانستان شد و آنرا برای منطقه خوب دانست و گفت: نشستی که در تهران برگزار شد گام مهمی در این راستا است.  از برادران ایرانی تشکر فراوان می‌کنیم و امیدواریم مذاکرات  که در قطر جریان دارد نتیجه دلخواه برای مردم افغانستان داشته باشد.

وی افزود: بهترین و کوتاه ترین راه برای آوردن صلح به افغانستان کوشش همسایه‌های مشترک  و منطقه است.  یکی از مکانیسم‌های مهم در این راستا تروییکا است که  در آن روسیه، چین، پاکستان و آمریکا در آن مشترک کار می کنند و پیوستن و همراهی ایران به این سازوکار می‌تواند روند صلح افغانستان را سرعت بخشد و امیدواریم ایران با کشورهای اثر گذار منطقه همکاری کند و افغانستان را صاحب صلح دلخواه مردمش کند. ایران به عنوان کشور برادر ما،  برای صلح در افغانستان کوشش همه جانبه خود را ادامه می‌دهد.

پاسخی بگذارید