مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی شهرداری قم:
گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/05/2 12:05
شناسه : 399048

مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی و تاکسیرانی شهرداری قم گفت: سهم ۱۶ درصدی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرداری قم در حمل مسافر در دهه ۸۰ به کمتر از ۸ درصد در انتهای سال ۹۹ رسیده است.


علی نیک روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: در دهه ۸۰ صد درصد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر قم به بخش خصوصی واگذار شد اما به دلیل احساس خطری که در ابتدای دهه ۹۰ به وجود آمد ۱۱۰ دستگاه جدید توسط شهرداری قم خریداری و وارد ناوگان شد.
وی ادامه داد: از ابتدای دهه ۹۰ به دلیل تحریم های خارجی شهرداری قم به سمت اورهال کردن اتوبوس های فرسوده رفت و تاکنون ۴۰ دستگاه به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده است.

به گفته وی، به زودی ۵۲ دستگاه اتوبوس جدید از شرکت ایران دیزل با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری قم می شود.

نیک یادآور شد: مخاطرات زیست محیطی و ترافیک شهری صرفا با توجه به حمل و نقل عمومی قابل کنترل است و باید به سمت کاهش استفاده از خودروهای شخصی برای سفرهای شهری حرکت کنیم.

مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی و تاکسیرانی شهرداری قم تاکید کرد: اغلب خطوط قطری اتوبوس رانی قم جز خط نیروگاه-پردیسان و شاه ابراهیم-پردیسان، بقیه خطوط قطری به خطوط شعاعی برای وصل کردن شهروندان به سرحلقه های اصلی معابر شهری تغییر کرده است.

۵۰ درصد تاکسی‌های قم فرسوده است

وی خاطرنشان کرد: کلیه امور مربوط به صدور پروانه در رابطه با ناوگان تاکسی رانی، وانت بار و کامیونت به دفاتر پیشخوان دولت واگذار شده است.
مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی و تاکسیرانی شهرداری قم گفت: هم اکنون ۳ هزار و ۸۰۰ تاکسی درون شهری قم به پرداخت الکترونیکی مجهز شده است.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۸۰۰ تاکسی فرسوده در شهر قم فعال است، تاکید کرد: بیش از ۵۰ درصد از ناوگان تاکسی رانی قم فرسوده است که در طول تاریخ شهرداری قم بی سابقه بوده است.

به گفته وی، ۱۱۲ هزار قم کارت قدیمی قم کارت از شهروندان جمع آوری و بروزرسانی های جدید در قالب آنها به اجرا در آمده است.

منتفی شدن احداث پایانه جنوبی شهر قم
مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری قم نیز در بخشی از این نشست، بیان کرد: با توجه به مخالفت مسوولان استانی در واگذاری زمین، احداث پایانه جنوبی شهر در نزدیکی بیمارستان امام رضا(ع)منتفی شده است.
رضا پوربافر گفت: در راستای توسعه خدمات الکترونیک سامانه آنلاین پایانه های مسافری به یک دیگر متصل شده است.

وی با اشاره به ساماندهی پایانه های موجود گفت: سامانه مرکزی شهر قم طی چند سال گذشته به وضعیت مطلوبی رسیده است و ساماندهی میدان ۷۲ تن نیز پس از سالها کشمکش به سرانجام رسیده و نصب دوربین، جلوگیری از ورود اتوبوس ها به حریم میدان و ایجاد سکوهای مسافرگیری عملیاتی شده است.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری قم خاطرنشان کرد: پایانه فدک به دلیل حجم بالای مسافر به استانهای جنوبی از ظرفیت های مهم شهر قم است و با طرح های اجرا شده به یکی از پایانه های مسافرگیر شهر تبدیل شده است.

پورباقر عنوان کرد: پایانه خرمشهری نیز طی سالهای گذشته از وضعیت نامطلوب خود خارج و زیرساخت های اولیه در آن ایجاد شده و مسیر اختصاصی نیز به اتوبوس های بین راهی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: ساماندهی پارکسوار شمالی نیز در راستای توسعه پایانه های غیرمتمرکز با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان در بستر بلوار شهید سلیمانی در دستور کار شهرداری قم قرار گرفته است.
وی ابراز داشت: ساماندهی پایانه های غیرمتمرکز در شهرک پردیسان، مسجد جمکران و میدان نبوت نیز به موازات ساماندهی پایانه های مرکزی در حال انجام است.

 ۵۲ پل عابر پیاده در قم فعال است

سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم نیز در ادامه این نشست، بیان کرد: از ابتدای سال ۹۶ طراحی آلبوم معابر شهری مطابق با استاندارد حمل و نقل و ترافیک شهری صورت گرفته و تمام خط کشی های شهری بر مبنای اصول منطقی انجام گرفته است.

قاسم طالبی ابراز داشت: سالانه ۴۰۰ هزار متر خط کشی محوری و ۱۰ هزار متر مربع خط کشی عابر پیاده در سطح شهر قم ترسیم می شود.
وی یادآور شد: سالانه حدود ۵ هزار تابلوی انتظامی به همراه ۱۵ هزار تجیهزات ترافیکی برای آشکارسازی معابر در سطح معابر شهر قم نصب و جانمایی می شود.

طالبی ابراز داشت: در ۶ سال گذشته ۹ هزار متر مربع تغییر در تابلوهای راهنمای مسیر توسط شهرداری قم انجام گرفته است.
وی بیان کرد: کمبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر قم آشکار است و طی چند سال اخیر پارکینگ های موقت بیشتری در سطح شهر قم احداث شده است.
طالبی یادآور شد: سال ۹۴ حدود ۳ هزار جای پارکینگ خودرو در هسته مرکزی شهر وجود داشت که در پایان سال ۹۹ به ۶ هزار و ۵۰۰ جای پارک افزایش یافته است.

به گفته وی، با افزایش ۱۲ درصدی جای پارکینگ موتورسیکلت نیز ظرفیت پارک موتورسیکلت در هسته مرکزی شهر به ۲ هزار و ۵۰۰ جای پارک رسیده است.
سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم ابراز داشت: تعداد پل های عابر پیاده از ۲۵ عدد در سال ۹۴ به ۵۲ پل در سال ۹۹ افزایش یافته است.

به باور وی، در ۵ سال گذشته تمام چراغ های رشته ای راهنمایی و رانندگی حذف و چراغ های ال ای دی جایگزین آن ها شده است./


 





پاسخی بگذارید