تاریخ : 1400/05/2 12:24
شناسه : 399071

در یادداشت روزنامه ایران می خوانیم: در کشور ما هنگامی که مناسبتی فرا می‌رسد برخی گمان می‌کنند که باید آن را به بهترین شکل انجام دهند و متأسفانه به عوارض و پیامدهای آن توجهی نمی‌کنند.

روزنامه ایران شنبه دوم مرداد در یادداشتی به قلم اردشیر گراوند جامعه شناس، آورده است: موضوعی که در روزهای اخیر به مناسبت‌های مختلف تقویمی و غیرتقویمی با آن مواجه بوده‌ایم که در افزایش تعداد مبتلایان بی‌تأثیر نبوده است. البته به هر تقدیر زندگی جریان دارد و مردم باید بتوانند نیازهای معیشتی خود را تأمین کنند. این درحالی است که افسردگی و فشار عصبی و موضوعات مختلف ناشی از در خانه ماندن، تاب و توان آنها را گرفته است.
بنابراین طبیعی است که مردم بی‌توجه به محدودیت‌ها از خانه خارج می‌شوند. اما خارج از خانه هم به‌دلیل گرمای هوا تحمل ماسک دشوار شده است و به این ترتیب با عدم رعایت پروتکل‌ها مواجه می‌شویم. متأسفانه برخلاف بسیاری از کشورهای جهان در کشور ما مسأله و مشکل مردم تنها کرونا نیست. تورم و گرانی ناشی از تحریم‌های سنگین و شدید تحمیل شده شرایط سختی را برای مردم رقم زده و حالا کرونا نیز به‌عنوان معضلی جدی به این موارد اضافه شده است.
در حقیقت درکشور ما کرونا مسأله آخر است و مشکلات اقتصادی بر همه مشکلات حتی کرونا سایه انداخته است. به‌عنوان مثال یک خانواده ۴ نفره با درآمد ماهانه حدود ۵ میلیون تومان چگونه می‌توانند ماهانه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتومان را به خرید ماسک و ... اختصاص دهند. از این‌رو می‌توان گفت که مسائل مختلف با هم بر سر مردم آوار شده و مجموع این مشکلات باعث شده گروهی از مردم هم نه اینکه نخواهند بلکه نتوانند پروتکل‌های بهداشتی را بدرستی رعایت کنند.
نکته جدی‌تر این است که مردم برای زندگی تنها به خود اتکا می‌کنند و در این شرایط است که گاهی منافع فردی را به منافع جمعی ترجیح می‌دهند و اعمال محدودیت‌های وضع شده و حقوق شهروندی را زیرپا می‌گذارند. نتیجه این رفتار افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از دلتا کرونا که قدرت سرایت بسیار زیادی دارد خواهد بود. این درحالی است که اگر محدودیت‌ها با کمک‌های دولتی برای گذران این دوران دشوار همراه می‌شد شاید با شرایطی به مراتب بهتر مواجه می‌شدیم. اما متأسفانه شرایط اقتصادی حاکم بر کشور به‌دلیل تحریم‌های غیرمنصفانه این امکان را از دولت گرفته است.
کاهش اعتماد اجتماعی یکی دیگر از دلایلی است که کمرنگ شدن توجه به پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را درپی داشته است. به این معنا که برخی تناقضات در رفتار و گفتار مسئولان بهداشتی کشور سبب شده اعتماد اجتماعی بشدت کاهش یابد و شهروندان دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت محدودیت‌ها را جدی نگیرند.
در نهایت موضوع دیگری که به نظر می‌رسد در زیرپای گذاشتن حقوق شهروندی و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اهمیت بالایی دارد اما کمتر مورد توجه قرار گرفته این است که به مردم گفته نشده که هریک نفری که براثر بیماری از دنیا می‌رود بیش از ۲۵ خانوار را درگیر می‌کند.
به این معنا که مرگ ۲۰۰ نفر در روز یعنی حدود ۵۰۰۰ خانوارایرانی در روز درگیر عوارض مرگ ناشی ازبیماری کرونا می‌شوند و هزینه‌ای که خانوار ایرانی برای این موضوع می‌پردازد هزینه‌ای بسیار زیاد است. از این‌رو در شرایط فعلی ضروری است دستگاه‌های حاکمیتی بیش از پیش وارد میدان شوند تا بتوانیم با آسیب و عوارض کمتری از این بحران خطرناک عبور کنیم.

پاسخی بگذارید