معاون تحقیقات موسسه رازی پیش بینی کرد:
تاریخ : 1400/05/5 11:37
شناسه : 399100

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: پیش بینی می‌شود از شهریور ماه امسال ماهانه حداقل یک میلیون دز واکسن رازی کوو پارس تولید شود.

دکتر محمدحسن فلاح مهرآبادی اظهار داشت: بخش عمده ای از شرایط تولید این واکسن فراهم شده و مابقی هم به زودی فراهم می شود.
وی ادامه داد: در کنار سایر تولیدکنندگان داخلی در تلاش هستیم تا بخش عمده ای از نیاز کسور را برطرف کنیم.

اتمام مرحله دوم تست انسانی تا آخر این هفته

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی توضیح داد: تا آخر هفته آینده با اتمام تزریق مرحله دز دوم به تمام داوطلبان، این مرحله کارآزمایی بالینی به پایان می رسد.
فلاح مهرآبادی تعداد داوطلبان مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس را ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: همه داوطلبان این مرحله دز اول واکسن را دریافت کرده اند و ۳۸۰ نفر هم تا ۳۰ تیرماه دز دوم واکسن را دریافت کردند.
وی اضافه کرد: گزارش اولیه مرحله دوم کارآزمایی بالینی تا آخر هفته به سازمان غذا و دارو ارسال خواهد شد.
معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: پیش بینی می شود هفته سوم یا چهارم مرداد ماه امسال مرحله سوم کارآزمایی این واکسن آغاز خواهد شد.
وی اظهار داشت: ۲ سناریو برای انجام مرحله سوم این واکسن مشخص شده است که امیدواریم با مجوز مسئولان این مرحله هم با موفقیت پشت سر گذاشته شود.
واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید می شود.
موسسه رازی از اسفند سال ۱۳۹۸ کار ساخت واکسن را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است برای تولید آن استفاده کرد.
این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، اردیبهشت سال گذشته دُزسنجی و فرمولاسیون انجام شد و از خرداد ماه ۹۹، آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان صورت گرفت.
کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس موسسه رازی هم با تزریق مرحله اول تست انسانی به ۲ داوطلب مرد دهم اسفند ماه ۹۹ در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد.  
مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس هم از ششم خرداد ماه  با ۵۰۰ داوطلب در ۲ گروه ۲۵۰ نفره آغاز شد. یک گروه ۲۵۰ نفره واکسن با دوز ۱۰ میکرولیتر و گروه دیگر با عنوان گروه کنترل واکسن‌نما دریافت کردند.
در مرحله دوم مطالعه انسانی واکسن رازی کووپارس، گروه سنی ۱۸ تا ۷۰ سال قرار دارند و در فاز سوم نیز تمام افراد بالای ۱۸ سال در مطالعه قرار می گیرند.
مطالعه فاز دوم این واکسن به حدود ۲ ماه زمان (تا مرداد ۱۴۰۰) نیاز دارد و پس از گذشت این مدت، نتایج این طرح مطالعاتی برای سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود تا در صورت رضایت بخش بودن نتایج، فاز سوم مطالعات آغاز شود.

پاسخی بگذارید