حاجی میرزایی:
تاریخ : 1400/05/5 19:01
شناسه : 399111

وزیر آموزش و پرورش گفت: واکسیناسیون معلمان از عید غدیر خم با همکاری وزارت بهداشت آغاز می شود.

محسن حاجی میرزایی روز سه شنبه در سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر افزود: اصل بر بازگشایی مدارس است و بی شک واکسیناسیون معلمان از نگرانی های خانواده‌ها برای شیوع کرونا می کاهد.

وی تصریح کرد: برای بازگشایی مدارس باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

حاجی میرزایی با بیان اینکه بازگشایی مدارس رکن اساسی نظام تعلیم و تربیت است، گفت: باید به هر کیفیتی که می‌توان به بازگشایی مدارس فکر کرد. این بازگشایی نیازمند طراحی‌های ویژه است. اگر در شروع سال تحصیلی به الزام فاصله‌های اجتماعی تاکید شود، باز هم بر برگزاری حضوری توجه می شود، اما باید نگرانی‌های جامعه را برطرف و محیط را برای برگزاری آموزش حضوری فراهم کنیم. این نیز مهم است.

وزیر آموزش و پرورش گفت:  در آستانه تغییر دولت هستیم این نگرانی وجود دارد که جابجایی افراد در هنگامه شروع سال تحصیلی باعث غفلت شود.

حاجی میرزایی خاطر نشان کرد: باید آمادگی‌های لازم کسب شود تا شرایط برای بازگشایی با شور و نشاط مدرسه آماده شود. موظف هستیم حداکثر مراقبت را داشته باشیم تا این انتقال کوچکترین آسیبی به سال تحصیلی وارد نکند.

وی  گفت: قصد داریم مجموعه برداشت‌ها را دسته بندی و منظم کنیم. نقاط ضعف و قوت را دائم باید ارزیابی کرد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: سال دشواری را پشت سر گذاشتیم؛ سالی سخت و پرماجرا، سال پدیده‌های نوظهور همراه با نگرانی و اضطراب عمومی، سال به مخاطره افتادن تعلیم و تربیت و ورود به عرصه‌های نو که تعهد ما را محکم کرد، سالی که قبل مورد آزمایش قرار نگرفته بود، سال کسب توانایی‌های نو و قابلیت‌های روز.

حاجی میرزایی افزود: این سال با کوله باری از تجربیات ارزشمند به پایان رسید وظیفه مشترک تمام سطوح آموزش و پرورش از سطح وزارتخانه تا سطح مدرسه و کلاس درس فهم دقیق از تجربه و مستندسازی این تجربه به همراه استخراج یافته‌های کلیدی این تجربه و کسب آمادگی است.

وی ادامه داد: شبکه ارتباطی و روش انتقال مفاهیم در نظام آموزشی، کیفیت ارزشیابی و سنجش دوره‌های تحصیلی و توانمندی برای فعالیت در این عرصه، ویژگی‌های که باید یک خانواده داشته باشد، کار کردن در فضای مجازی و تمام مسائل پیرامون آن، رابطه بین معلم و دانش‌آموز، رابطه بین معلم و مدرسه، رابطه بین معلم و خانواده و کارکردهای تربیتی مدرسه، عرصه‌های متنوعی است که برای عموم مردم فراهم است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: امید است به ازای هر معلم، مدرسه، منطقه و استان جمع بندی‌های روشنی از سال گذشته داشته باشیم. این بهای فرصت است که در اختیار ما قرار گرفته است.

جایگزینی برای مدرسه وجود ندارد

حاجی میرزایی با بیان اینکه این اجلاس با دو هدف برگزار می‌شود، گفت: کسب آمادگی برای حضور در سال تحصیلی و اجرای پروژه مهر یکی از این اهداف است. پروژه مهر، پروژه بسیار بزرگی است. توصیه‌های مهم دنیا این است که مدارس باز شوند؛ چرا که برای مدرسه جایگزینی وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از فلسفه‌هایی که در شبانه روز باید پنج بار روبه قبله باشیم این است که پنج بار تجدید عهد کنیم. هر مدیرکل آموزش و پرورش استان، رییس آموزش و پرورش هر استان باید هرروز از خود بپرسد چقدر به اهدافش نزدیک شده است.

حاجی میرزایی افزود: این موضوع جزو اموری است که کمترین توجه به آن شده است‌. وقتی سند تحول بنیادین را بررسی می‌کنیم مهم ترین عامل پیشرفت یعنی انتقال، بسط و اعتلای جامعه در آن تبیین شده است.

وی ادامه داد: در قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش آموزش عمومی و تخصصی تبیین شده که در آموزش عمومی مهارت کافی برای خواندن و نوشتن و مبانی دینی، اجتماعی و اخلاقی باید در این نظام حاصل شود. برای تحقق این اهداف برنامه درسی تولید و معلم تربیت و نیرو جذب شده است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این مسئولیت مشترک تمام افرادی است که در نظام تعلیم و تربیت کار می‌کنند؛ هرروز باید ماموریت‌ها پایش شود؛ زیرا ماموریت بزرگی داریم.

حاجی میرزایی گفت: تردیدی نیست که به اجرای سند تحول موظف هستیم. این ماموریت بزرگ آموزش و پرورش است؛ زیرا مطالبه مقام معظم رهبری و نهادهای قانونی است. ضرورت ماموریت ما اجرای این سند است آنچه سند گفته ضرورت تحقق ماموریت‌های آموزش و پرورش است.

وی عنوان کرد: مامور هستیم آدم‌های باکیفیتی تربیت کنیم. این مهم ترین کارکرد تعلیم و تربیت است. آدم‌ها و جامعه شرایط متفاوتی دارند؛ برای جلوگیری از استیصال و افسردگی این افراد باید دائما قابلیت‌های نظام تعلیم و تربیت همراه با تحولات توسعه پیدا کند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه روش‌های متفاوتی برای اجرای سند تبیین شده است، افزود: این سند ۶ زیرنظام دارد و هشت هدف مهم برای تحقق سند لازم است و تلاش کردیم به این اهداف در این نشست اهتمام کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: تربیت انسانی با ویژگی‌های سند، مشخص شدن نقش نظام تعلیم و تربیت و خانواده در رشد و پیشرف جامعه و پیوندهای تعلیم و تربیت با این رشد، گسترش عدالت، نظام کارامد مدیریت منابع انسانی، افزایش مشارکت اثربخش همگانی به ویژه خانواده، تحول در برنامه آموزشی، درسی و اداری، افزایش کارایی نظام تعلیم و تربیت، موقعیت برجسته در منطقه این هشت هدف است.

حاجی میرزایی گفت: غافله بزرگی را به ما سپرده اند که در هشت سال به یک نقطه ای رسیده است. حرکت کرده ایم و راهی را پیموده ایم و حالا این غافله را به دست دیگری می دهیم.

وی ادامه داد: حال باید بگوییم چه راهی پیموده ایم، این موضوعات  باید بیان شود تا تجربیات در اختیار نسل آینده قرار گیرد. این جمع بندی، تحلیل و ارزیابی برای پیشبرد بهتر امور باید در اختیار سایرین قرار گیرد. این حقی است که آیندگان به گردن ما دارند یعنی وظیفه داریم این ارزیابی در اختیار دیگران قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: ممکن است این سوال مطرح شود که این تکلیف را خود مشخص کرده اید یا از شما خواسته شده است؟، از ما خواسته شده یعنی در ملاقاتی که با حجت الاسلام و المسلمین رییسی ریاست جمهوری منتخب داشتم، می خواست بداند چه کارهایی تاکنون صورت گرفته و قرار است در آینده انجام شود.

حاجی میرزایی تصریح کرد: اینکه چه کاری انجام داده ایم بیشتر آشکار است، اما اینکه چرا و  چگونه کارها صورت گرفته، بخش نهفته دانش است که در تیم مدیریتی است. در مدیریت دانش بر استخراج دانش نهفته در اذهان انسان و به اشتراک گذاشتن آن با عموم تاکید می شود.

وی یادآور شد: جامعه ای که نتواند دارایی خود را به درستی مدیریت کند، توان پیشرفت کردن هم ندارد. یکی از مهم ترین دارایی های جامعه  فهم مدیران، تجربیات و دانش کسب شده در انجام امور است،  البته منظور این نیست که همه  کارها درست بوده است؛ امور درست و نادرست هر دو آموختنی است و اتفاقا گاهی امور نادرست آموختنی تر است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امور نادرست می تواند از تکرار تجربیات جلوگیری کند، گفت: حضرت علی(ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه خطاب به امام حسن مجتبی (ع) می فرماید که به اندازه پیشینیان عمر نکرده ام، اما به کردار آنها نظر کرده ام تا آنجا که گویی یکی از آنها شدم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: می خواهیم مجموعه فهم، درک و تشخیص خود را درباره مهم ترین مسائل مطرح کنیم، در اختیار دیگران قرار دهیم و به یک جمع بندی روشن برسیم. تجربیات تکرار می شود، از این رو باید خوب فهم شود. علم وقتی ارزش پیدا می کند که تعبیر مشترک داشته باشد.

وی عنوان کرد: آرزو می کنیم در پایان اجلاس به پاسخ های مشترک به طور مثال در مورد نیروی انسانی برسیم. هدف دوم این نشست انتخاب ۶ محور اصلی و صحبت درباره آن است. ورود به این مباحث مقدماتی نیاز دارد، فرض کنید ماموریت می دهند درباره مجموعه ای ارزیابی و نتیجه گزارش شود، سوال مهم این است که از کجا باید آغاز کرد.

حاجی میرزایی افزود: از مهم ترین نقاط  این است که مجموعه برای چه بوجود آمده و قرار است کدام زخم را درمان کند. آیا چیزی برای آن ایجاد شده یا خیر. به کدام سمت می رود و در چه وضعیتی است. خدمات ارائه شده در این زمان اهمیت ندارد، اگر به مقصد نرسد اینکه چقدر خدمات وجود دارد مهم نیست. اولین سوال در حوزه آموزش و پرورش این است که این غافله بزرگ راه به کجا می برد و آیا به مقصد می رسد.

برای تحول در نظام ‌آموزشی برنامه درسی از دانش محوری به تربیت محوری پیش رود

وزیر آموزش و پرورش همچنین اظهار داشت: روی سند تحول اندیشیده شده و به یک جمع بندی رسیدیم که تحول در نظام آموزشی و اجرای سند میسر نخواهد بود، مگر اینکه برنامه درسی از دانش محوری به سمت تربیت محوری پیش رود.

حاجی میرزایی افزود: گام دوم برای تحقق اهداف سند تحول نیروی انسانی است . باید معلم با کیفیت‌تر ، شایسته و کارآمدتر از گذشته تربیت شود. مهم ترین رکن نظام تعلیم و تربیت معلم است. اگر معلمان امروز شایسته و با کیفیت تر از گذشته نباشند، نمی توان گفت سند تحقق یافته است.

وی گفت: مجموعه هدف دار باید دائم موقعیت خود را ارزیابی کند که در جهت اهداف خود پیش می رود یا خیر. هدف‌ها باید دائم سنجیده و ارزیابی شود. بدون نظام ارزشیابی کارآمد، تحقق سند تحول حرف گزافی است. به میزانی که توانستیم نظام سنجش  کارآمد و توانمندی را محقق کنیم، به سند نزدیک تر شده ایم.

حاجی میرزایی گفت: نسیب آموزشی مورد چهارم در تحقق اهداف سند تحول بنیادین است. نسیب آموزشی حق همه مردم است و باید این حق را در دسترس همه افراد قرار دهیم. اینکه چقدر همه به آموزش دسترسی دارند و کیفیت آموزشی چقدر نوسان دارد از موضوعاتی است در این اجلاس مورد بحث قرار می گیرد. حق آموزش باید بدون تبعیض در اختیار همگان در شهر و روستا قرار گیرد.

وی درباره موضوع سلامت جسمی دانش آموزان نیز اظهار داشت: این موضوع  اهمیت بسیاری دارد. باید  بتوانیم بگوییم دانش آموزان امروز ما سالم‌تر از دانش آموزان گذشته هستند و دیگر اینکه سلامت روانی اهمیت دانش آموزان اهمیت دارد. دانش آموزانی که از نظر سلامت روان و ذهن سالم هستند، با نشاط، سرزنده و فعال تر هستند، بنابراین اگر نتوان گفت دانش آموزان امروز سالم‌تر از گذشته هستند در واقع طرح سلامت دانش آموزان محقق نشده است.

تحول عمیق و پایدار در جامعه نیازمند نظام یادگیری کارآمد

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما بخش کارکردی نظام فرهنگی و اجتماعی هستیم، بخشی از این ترکیب هستیم که نسبت ما با کل جریان پیشرفت و تحول قطع است. برای پیشرفت منحصرا هیچ راهی جز تحول در آموزش وجود ندارد؛ برای یک اقتصاد باشکوه و بهره وری بالاتر، اخلاق نیکو و سلامت روانی باید بر تحول نظام یادگیری تاکید شود.

وی با بیان اینکه نقطه آغاز تمام تحولات نظام یادگیری است، گفت: این ارتباط باید در میان نظام ها برقرار شود که تاکنون نتوانستیم برقرار کنیم. در واقع همه مستقل از هم می چرخند.
حلقه مفقوده ما نظام یادگیری است.

وزیر دولت تدبیر و امید افزود: هیچ تحول عمیق و پایداری در جامعه به وجود نمی آید؛ مگر نظام یادگیری کارآمد شود، اگر نظام یادگیری در مسیر درست قرار گیرد و این ماموریت مورد توجه باشد؛ به سند تحول نزدیک تر می شویم. حوزه های سند تحول نیازمند گام های جدی است، در این راه تکاپو کردیم، امید است افراد سکاندار پس از ما توفیق تحقق اهداف را داشته باشند.

سی و پنجمین اجلاس دوروزه روسا و مدیران آموزش‌وپرورش سراسر کشور صبح امروز با حضور محسن حاجی میرزایی و اعضای شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش، در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر تهران آغاز شد.

تحول و منابع انسانی، تحول در برنامه‌های درسی کتاب و مواد آموزشی، نوآوری در روش های سنجش و ارزشیابی و تضمین کیفیت، چگونگی صیانت از امنیت و سلامت جسمی و روانی دانش آموزان معلم و خانواده، مرور دستاوردها و تجارب نظام‌های آموزشی کشورهای مختلف در دوران کرونا، تحول و برقراری عدالت در فرصت‌های یادگیری، تمهیدات ایجادشده برای شروع سال تحصیلی جدید از سوی وزارت بهداشت، پروژه مهر و جهت‌گیری‌های شورای عالی آموزش‌وپرورش در تحقق سند تحول بنیادین، از جمله موضوعاتی است که در اجلاس دو روزه به آن پرداخته می‌شود.

 
 

پاسخی بگذارید