گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/05/19 12:02
شناسه : 399247

استاندار قم با اشاره به‌در پیش بودن ایام محرم و صفر گفت: هیات‌های مذهبی استان باید در زمینه رعایت مسائل بهداشتی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند، برگزاری عزاداری‌ها با رعایت پروتکل‌ها اصل مهمی است که در تمام تصمیم‌های ما جاری و ساری است.

بهرام سرمست روز شنبه در پایان جلسه ستاد ملی کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت کرونایی ۳۳۶ شهر کشور قرمز، ۸۴ شهر نارنجی و ۲۸ شهر نیز زرد است.

وی با اشاره به‌اینکه تعداد بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی در کشور رو به‌افزایش است افزود: در برخی از استان‌ها تخت‌های بیمارستانی تکمیل شده، از این رو نیازمند تشدید نظارت‌ها هستیم، در قم نیز وضعیت همچنان قرمز است و نگاه ما بر توسعه امر واکسیناسیون می‌باشد.

وی ادامه داد: با توجه به‌اینکه در آستانه محرم و صفر هستیم، هیات‌های مذهبی مسائل بهداشتی را بیشتر رعایت کنند، و با محوریت سازمان تبلیغات اسلامی و حضور ماموران بهداشتی نظارت‌ها افزایش پیدا کند، تا عزاداری‌ها را با رعایت پروتکل‌ها داشته باشیم، این اصل مهمی است که در تمام تصمیم‌های ما جاری و ساری است.

استاندار قم تصریح کرد: گسترش واکسیناسیون با توسعه مراکز تزریق واکسن در دستور کار قرار دارد، چون نیاز به‌استقبال بیشتری داریم، سن واکسیناسیون را نیز ۱۰ سال پایین آوردیم.

وی افزود: خوشبختانه در روزهای گذشته این امر به‌سرعت پیش می‌رود، و تاکید ما به‌دانشگاه علوم پزشکی این است که تعداد تزریق‌ها به‌روزانه به ۲۰ هزار دُز برسد، قطعا به‌این هدف‌گذاری نیز خواهیم رسید.

استاندار قم همچنین یادآور شد: در جلسه ستاد ملی کرونا ضمن مرور وضعیت استان‌های مختلف درنهایت رئیس جمهوری یک درخواستی را از استانداران سراسر کشور مبنی بر اینکه ظرف سه روز آینده پیشنهادهای خود را راجع به آخرین وضعیت این بیماری و راه‌های فعال کردن ستادهای کرونا ارائه کنند، این کار را خواهبم کرد و همین هفته این جمع‌بندی‌ها در وزارت کشور صورت می گیرد و گزارش آن نیز ارائه خواهد شد.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.  

پاسخی بگذارید