مخالفت الجزایره با عضویت رژیم صهیونستی در اتحادیه آفریقا
تاریخ : 1400/05/19 12:47
شناسه : 399259

وزیر خارجه الجزایر گفت: اصرار برای عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا موجب تجزیه این اتحادیه خواهد شد و الجزایر دیپلماسی فشرده ای را برای مقابله با آن در پیش خواهد گرفت.

 «رمطان لعمامره» وزیر خارجه الجزایر در سخنانی درباره پیامدهای اصرار «موسی فقی» رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا برای پیوستن رژیم صهیونیستی به این اتحادیه به عنوان عضو ناظر هشدار داد.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: «موسی فقی» از پیامدهای این قبیل رفتارها خبر ندارد و نمی داند که چنین مواضعی ممکن است به تجزیه اتحادیه آفریقا منجر شود.

گفتنی است، فقی روز گذشته در حمایت از موافقت با عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه اروپا مدعی شده بود که این اقدام کاملاً در حیطه صلاحیت‌های اوست و این تصمیم در سایه به رسمیت شناختن این رژیم از سوی بسیاری از کشورهای آفریقایی اتخاذ شده است.

پیشتر رأی الیوم اعلام کرده بود: مقامات الجزایر روند تشکیل یک گروه آفریقایی برای رد پذیرش تل‌آویو در اتحادیه آفریقا را رسماً آغاز کرده‌اند و هدف از این گام، حفظ اصول اتحادیه آفریقا و حمایت از کشور عربی فلسطین است.

یکی دیگر از اهدافی که موجب شده است تا صهیونیست‌ها برای نفوذ در قاره سیاه تمام تلاش خود را به کار بندد، استفاده و بهره برداری از منابع این قاره از جمله نفت آن است
رأی الیوم همچنین نوشت: آفریقای جنوبی، تونس، اریتره، سنگال، تانزانیا، نیجر، مجمع الجزایر قمر، گابون، نیجریه، زیمباوه، لیبریا و سیشل موافقت خود را با تصمیم الجزایر اعلام کرده‌اند. «رمطان لعمامره» وزیر خارجه الجزایر نیز در این خصوص تأکید کرده است: الجزایر در برابر مسأله عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا دست روی دست نخواهد گذاشت و دیپلماسی فشرده‌ای را برای مقابله با آن در پیش خواهد گرفت.

وزیر خارجه الجزایر در ادامه گفت: این تحرکات دیپلماتیک در واقع واکنشی به عضویت تل‌آویو در اتحادیه آفریقا است. گفتنی است، رژیم صهیونیستی اخیراً به عنوان «ناظر» به عضویت اتحادیه آفریقا درآمده است. عضویت صهیونیست‌ها در اتحادیه آفریقا واکنش‌های گروه‌های مختلف فلسطینی را طی روزهای گذشته به دنبال داشته است.

درهمین ارتباط، جنبش مقاومت اسلامی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا موجب مشروعیت بخشی به اشغالگری در سرزمین فلسطین خواهد شد و زمینه را برای ادامه طرح‌های دشمن صهیونیستی برای پایمال کردن حقوق ملت فلسطین و ارتکاب جنایات وحشیانه علیه آن فراهم می‌کند.

این جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در ادامه بیانیه خود اتخاذ چنین تصمیمی از سوی کشورهای آفریقایی را که در طول قرن‌ها استعمار و نژادپرستی گریبان‌گیرشان بوده و هست، مایه تأسف خواند.

در این بیانیه آمده است: ما کشورهای آفریقایی را همچون همیشه حامی و پشتیبان خود در مبارزات عادلانه برای رسیدن به آزادی و استقلال می‌دانیم و امیدوار به حمایت قدرتمند و مستمر این کشورها هستیم.

واقعیت این است که صهیونیست‌ها از همان ابتدا نیم نگاهی به قاره سیاه داشتند و برای بسط نفوذ خود در این قاره تلاش می‌کردند. بنابراین، مسأله اهتمام اسرائیل به قاره آفریقا به دیروز و امروز بازنمی‌گردد و ریشه در تاریخ دارد. صهیونیست‌ها از همان ابتدا تلاش کردند تا قاره آفریقا حیات خلوتشان باشد. یکی از علل و عوامل اصلی پیوستن رژیم صهیونیستی به اتحادیه آفریقا نیز حفظ این حیات خلوت است.

یکی از علل و عوامل اصلی تلاش رژیم صهیونیستی برای بسط هیمنه خود در قاره آفریقا این است که این رژیم احساس می‌کند جمهوری اسلامی ایران در این قاره دارای نفوذ ایدئولوژیک است.

در واقع، تاریخ پُر از درد و رنج قاره آفریقا که نشأت گرفته از اقدامات خصمانه استعمارگران در این قاره است، موجب شد تا کشورهای آفریقایی بیش از پیش به گفتمان ایران گرایش پیدا کرده و به سمت آن سوق یابند.

همین گرایش به جمهوری اسلامی ایران توسط کشورهای قاره آفریقا زمینه‌های گسترش نفوذ تهران در این قاره را فراهم آورد. صهیونیست‌ها معتقدند که این نفوذ می‌تواند تبعات و پیامدهای اقتصادی مناسبی برای تهران داشته باشد. از همین روی، مقامات تل آویو به این فکر افتادند تا نفوذ تهران در قاره سیاه را محدود سازند تا از این رهگذر مانع از گسترش روابط و مناسبات ایران با کشورهای آفریقایی شوند.

یکی دیگر از اهدافی که موجب شده است تا صهیونیست‌ها برای نفوذ در قاره سیاه تمام تلاش خود را به کار بندد، استفاده و بهره برداری از منابع این قاره از جمله نفت آن است. طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده ذخایر نفت موجود در آفریقا ۱۲۵ میلیارد بشکه برآورد شده است. افزون بر این، ۱۰ کشور از قاره آفریقا از صادرکنندگان نفت به سایر نقاط جهان هستند.

پاسخی بگذارید