بعد از چند ماه مناقشه
تاریخ : 1400/05/19 12:59
شناسه : 399261

دولت پراگ بعد از آنکه ۱۸ دیپلمات روس را به ظن دخالت در یک ماجرای بمب گذاری اخراج کرد و با پاسخ متقابل مسکو مواجه شد؛ اکنون به دنبال احیای رابطه با روسیه است.

«جیکوب کولانک» وزیر خارجه جمهوری چک در مصاحبه با روزنامه «پراوو» از لزوم بازسازی روابط سیاسی با روسیه سخن گفت.

وی در این باره افزود: ما نیازمند بازسازی روابط هستیم و در این باره هیچ شکی وجود ندارد. من خواستار برگزاری جلسه غیر علنی احزاب پارلمانی شدم تا دیدگاه هایمان درباره رابطه با روسیه را به بحث و تبادل نظر بگذاریم. خوب است که در باب این موضوع در سطح کشور از حمایت حداکثری برخوردار باشیم.

به گفته این دیپلمات جمهوری چک، تصمیم گیری درباره نوع رابطه با روسیه به دولت آتی پراگ واگذار خواهد شد که بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی اکتبر روی کار خواهد آمد.

البته وی مدعی شد که بهبود روابط با مسکو در صورتی امکان پذیر است که روسیه، جمهوری چک را از لیست کشورهای غیر دوست خارج کند.

کولانک در این باره مدعی شد: به این ترتیب، توپ در زمین روسیه است. این مشکل می تواند ظرف چند ماه یا شاید هم ظرف چند سال برطرف شود.

بحران در روابط پراگ-مسکو از آنجا آغاز شد که در فروردین ماه، جمهوری چک ۱۸ دیپلمات روس را به ظن دست داشتن در انفجار یک انبار مهمات در سال ۲۰۱۴، اخراج کرد. در مقابل، روسیه هم با رد این اتهام، ۲۰ دیپلمات جمهوری چک را اخراج کرد.

پاسخی بگذارید