گزارشی از جلسه ستاد مدیریت بحران قم؛
گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/05/20 13:46
شناسه : 399290

در جلسه ستاد مدیریت بحران استان قم که روز چهارشنبه با حضور استاندار ترتیب یافت بر ضرورت دریافت دست‌کم ۲ دوز واکسن توسط ۹۶۰ هزار تن از جمعیت قم برای مهار و کنترل نسبی کرونا تاکید شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، در ابتدای این جلسه اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی قم روزانه به حدود یک هزار و ۸۰۰ بیمار کرونایی بستری و موقت خدمات درمانی ارائه می دهد و تاکنون بیماری در پشت درهای بیمارستان معطل نمانده است.

محمدرضا قدیر ادامه داد: اگر مداخله جدی برای محدودیت های کرونایی اعمال نشود به زودی تراژدی غمگین هند و برزیل در قم و سایر استانهای کشور تکرار خواهد شد.

قم هنوز به نوک قله کرونا نرسیده است

وی اضافه کرد: ۹۶۰ هزار نفر در قم مشمول دریافت واکسن هستند و برای ایمنی جمعی باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن از جمعیت این استان دو دوز واکسن کرونا دریافت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد: در حالی ظرفیت مراکز درمانی قم در مقابله با کرونا در حال اشباع شدن می باشد که هنوز قم به قله این بیماری نرسیده است.

وی یادآور شد: تاکنون ۲۰۳ هزار دوز واکسن کرونا در قم تزریق شده و روزانه بین ۱۳ تا ۱۵ هزار تن در قم واکسینه می شوند.

به گفته وی، چیزی به اسم سرماخوردگی در رابطه با بیماری کرونا وجود ندارد و علائمی مانند تب، آبریزش بینی، سر درد و غیره نشانه قطعی ابتلا به کروناست.

قدیر یادآور شد: ۹۰ درصد بیماران بدحال قم از کسانی هستند که هنوز واکسن دریافت نکرده اند و در گروه سنی بالای ۶۰ سال درصد واکسینه شدن نامطلوب است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه ابراز کرد: با هماهنگی هیات های مذهبی نباید اجازه هیچگونه دسته روی در خیابان های شهر داده شود.

وی افزود: از صداوسیمای مرکز قم انتظار داریم از پخش تصاویر محافل عزاداری که در آن پروتکل های بهداشتی مورد بی مهری قرار می گیرد خودداری کند.

تخت‌های درمانی در آستانه تکمیل شدن است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم نیز ابراز داشت: با روند کنونی بیماری طی چند روز آینده تخت های بیمارستانی بصورت کامل تکمیل خواهد شد.

سیامک محبی تاکید کرد: یک هزار و ۹۲ تن در هفته اخیر در قم بستری شدند و تاب آوری نظام سلامت در قم مانند اغلب شهرهای کشور به مرحله اشباع رسیده و کادر درمان بشدت فرسوده شده است.
محبی گفت: بیش از ۲۰ هزار تست کرونا طی هفته اخیر در قم انجام شده و رکورد تست گیری در این استان از ابتدای شیوع این بیماری شکسته شده و از این بین ۵ هزار و ۷۰۰ بیمار جدید شناسایی شده است.

پیش بینی افزایش فوتی‌های کرونایی

رییس مرکز بهداشت قم ابراز کرد: با افزایش تعداد بیماران بدحال کرونایی طی دو هفته آینده تعداد فوتی های کرونایی در این استان با روند صعودی همراه خواهد شد.

به باور وی، قم در حال نزدیک شدن به نوک قله ابتلا به کرونا است اما پیش بینی می شود دامنه استمرار قم در نوک قله طولانی مدت باشد.
محبی افزود: با روند فعلی قم در فاصله زمانی ۵ تا ۱۲ شهریورماه احتمالا به نوک قله ابتلا به کرونا خواهد رسید اما اگر شرایط بی توجهی به پروتکلهای بهداشتی استمرار یابد زمان رسیدن به نوک قله و فوتی های کرونایی بیشتر خواهد بود.

 محبی عنوان کرد: پنهان کردن بیماری پدیده ای است که طی روزهای اخیر بشدت در قم افزایش یافته و بسیاری از مبتلایان تمایلی برای حضور در مراکز درمانی نشان نمی دهند.

رییس مرکز بهداشت قم با اشاره به روند نامطلوب واکسیناسیون گروه سنی سالمندان گفت: این افراد برغم اینکه در معرض اصلی خطر قرار دارند اما تمایلی زیادی برای دریافت واکسن از خود نشان نداده اند.

به گفته محبی، هفته گذشته شاهد مراجعه مردم سایر استانها برای دریافت واکسن به قم بودیم که این مساله طی روزهای گذشته مدیریت شده است.

محبی گفت: درصد واکسیناسیون دانشگاه علوم پزشکی قم، کردستان و آذربایجان غربی پایین تر از میانگین کشوری است اما طی روزهای اخیر روند دریافت واکسن در قم سرعت بیشتری گرفته است.

وضعیت نگران کننده عادی انگاری کرونا

رییس مرکز بهداشت قم ادامه داد: درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در قم نزدیک ۵۰ درصد است و تجربه نشان داده هر موقع که شیوه نامه های بهداشتی با بی توجهی همراه می شود درصد مبتلایان افزایش می یابد.

وی یادآور شد: رعایت پروتکل های بهداشتی در قم وضعیت بشدت نگران کننده ای دارد و با استمرار وضعیت کنونی گروه های سنی کودکان و نوجوانان نیز درگیر این بیماری مرگبار خواهند شد.

اقامه عزای حسینی براساس رعایت پروتکل های بهداشتی باشد

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز در این جلسه ابراز داشت: هم اکنون قم از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی با چالش اساسی روبه رو است.

بیژن سلیمانپور ادامه داد: اقامه عزای حسینی(ع) باید بر اساس رعایت پروتکل های بهداشتی باشد و اولویت استان در این رابطه در مرتبه اول اقدامات فرهنگی و توصیه است.

به گفته وی، تمام دستگاه های اجرایی قم باید امکانات خود را در صورت نیاز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی برای پیشبرد روند واکسیناسیون قرار دهند.

سلیمانپور اضافه کرد: فرسایش کادر درمان، مشکلات معیشتی، عادی انگاری و طولانی شدن زمان مقابله و غیرقابل پیش بینی بودن ویروس، روند مبارزه با کرونا را دشوار نموده است.

عملکرد رضایت بخش هیات مذهبی

یونس عالی پور معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم نیز در بخشی از این جلسه، گفت: طی دو روز اول ماه محرم وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در هیات مذهبی، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران رضایت بخش بوده است.

حمید خرمی رییس اتاق اصناف قم نیز در این جلسه، بیان کرد: برای واکسینه کردن افراد شاغل در ۸۰۰ نانوایی قم حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دوز واکسن نیاز است.

رییس مجمع خیرین سلامت قم نیز در ادامه گفت: روز گذشته برای تامین اقلام سرمایه ای و مصرفی واکسیناسیون کرونا جلسه ای با نماینده آیت الله سیستانی از مراجع تقلید در ایران با حضور جمعی از خیرین سلامت استان برگزار شد.

سید محمد جواد آل احمد افزود: هدف مجمع خیرین سلامت قم کمک به نظام درمان استان برای تزریق روزانه دست کم ۳۰ هزار دوز واکسن به گروه های هدف است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

پاسخی بگذارید