تاریخ : 1400/07/10 14:34
شناسه : 399492

فاطمه نظری - پدیده سقط غیر قانونی فرزندان مشروع موضوعی است که امروزه برخی والدین بدون توجه به پیامدهای فردی و اجتماعی آن و با مراجعه به مراکز نامعتبر سقط دست به آن زده و جان خود را به خطر می اندازند.

تقریباً تا چندین سال پیش کلمه «سقط جنین» برای بسیاری از زوجین لفظی ناملموس و در گوشی محسوب می شد اما امروزه به لطف فضای مجازی و هزاران ناهنجار موجود در جامعه، تقریباً همه با این لفظ آشنا هستند. کلمه ای که به رغم ظاهر ساده اش هزاران تهدید اجتماعی و اخلاقی در پشت خود پنهان کرده است. هرچند که این تهدیدها شامل حال سقط های قانونی نمی شود و داستان این موارد روشن و متفاوت است.
حرف ما از سقط های غیر قانونی و زیر زمینی است که در ناکجا آباد ها انجام می شود و در آن نه خبری از وجود نقص در جنین است و نه تولد آن خطری برای مادر دارد. تحصیل، اشتغال مادر و «الان زود است» هم بهانه های تکراری و کلیشه ای مادران و پدرانی است که در یک لحظه نفس فرزند خود را می گیرند. شاید در سال های اخیر هم این پدیده بیش از پیش به گوشمان خورده باشد و زوجین زیادی که این تصمیم را گرفته اند، دیده باشیم. زوج هایی که بارداری ناخواسته را دستاویزی قانع کننده برای خود می دانند و با این جمله که «الان آمادگی بچه دار شدن نداریم» انسانی بیگناه را به قتل می رسانند.
با هر دیدگاه و نظری که به موضوع سقط جنین نگاه کنیم، قطعاً آمار عجیب این پدیده در کشور نگران کننده خواهد بود چراکه از رقم کلی سقط های کشور تنها بخش بسیار کوچکی شامل سقط های قانونی می شود و باقی جنین ها یا همان بزرگسالانی که می توانند در آینده جمعیت کشور را تشکیل دهند، به صورت غیر قانونی و بدون دلیل توجیه کننده ای به دست نابودی سپرده می شوند.
آمار سقط در ایران چقدر است؟
آمارهای غیر رسمی و متناقض زیادی از رقم بالای سقط جنین در کشور وجود دارد و گاه بدون سند و مدرک هم نیست اما به دلیل غیر رسمی بودن، قابل بیان نیست؛ اما بر اساس مکتوبات و گزارشات رسمی وزارت بهداشت، سالانه ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار سقط در کشور انجام می شود و از این تعداد تنها حدود ۱۰ هزار مورد قانونی است.
در واقع تنها ۱۰ هزار مورد از سقط ها مطابق قانون سقط درمانی مصوب سال ۱۳۸۴ و با وجود شرایطی از جمله بیماری و عقب افتادگی جنین که موجب سختی مادر می شود، بیمار بودن مادر و تهدید جان وی در صورت زایمان، رضایت مادر و انجام سقط پیش از دمیدن روح در جنین (پیش از ۴ ماهگی) قانونی هستند. این سقطها نیز همراه با تایید پزشکان مخصوص وزارت بهداشت، مجوز قانونی و شرعی است که اغلب به دلیل مصلحت جنین و مادر انجام می شود.
کشتن فرزند خود را به ما بسپارید!
با این وجود تنها یک شمارش سر انگشتی برای شمار سقط های غیر قانونی و آمار نگران کننده آن کافی است. این در حالی است که اغلب این موارد نیز فرزندان مشروع بوده و تنها تعدادی کمی از آنها را فرزندان نامشروع تشکیل می دهند. اما متاسفانه وزارت بهداشت به عنوان یکی از نهادهای متولی سقط، نه آمار دقیقی از میزان سقط های غیر قانونی منتشر کرده و نه اقدام به مقابله با این مراکز غیر مجاز می کند.
با وجود نبودن ساز و کاری جدی برای شناسایی و جمع آوری مراکز سقط غیر قانونی، طبیعی است که شمار آنها به صورت قارچ گونه افزایش می یابد. نظارت های دستگاه های متولی این پدیده، به حدی پایین است که این مراکز بدون هیچ گونه محدودیتی در فضای مجازی به راحتی در دسترس بوده و فعالیت می کنند. اما فاجعه نگران کننده درخصوص فعالیت مراکز سقط غیرقانونی، انجام سقط آن هم بدون محدودیت در سن جنین است. طبق قانون تنها سقط جنین هایی که کم تر از ۴ ماه داشته باشند آن هم با وجود شرایط خاص، شرعی و ممکن است. این در حالی است که مراکز سقط زیر زمینی تنها برای حصول منفعت، به زمان تشکیل جنین اهمیتی نداده و این موجود را در هر سنی که باشد، سقط می کنند.
حتی سقط جنین های بالای ۶ ماه نیز توسط این افراد غیر متخصص انجام می شود. سقط هایی که علاوه بر غیر اخلاقی و غیر شرعی بودن، تا سال ها وجدان والدین را اسیر این گناه خواهد کرد و به دلیل خطر بالای این اقدام، احتمال ابتلا به بیماری های زیادی را پیش روی مادران می گذارد. به طوریکه از دست رفتن فرصت دوباره بارداری و تجربه حس مادری را می توان گران ترین بهای سقط در مراکز غیر قانونی دانست.
اما از سوی دیگر این افزایش تمایل زوجین به سقط جنین موضوعی نگران کننده است و فارغ از لزوم اقدام دستگاه ها نیازمند حرکتی فرهنگی و اجتماعی برای آگاهی والدین از عواقب سقط و منصرف کردن آنها از این تصمیم است.
برای کاهش سقط جنین چه باید کرد؟
در این خصوص علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس ، درباره علل سقط جنین از بعد جامعه شناسی گفت: امروزه زوجین از ازدواج انتظارات متفاوت تری نسبت به نسل های گذشته دارند و اغلب ادامه تحصیل، اشتغال، تفریح و پیشرفت خود را اولویت دیگر اهداف اصلی ازدواج قرار می دهند. متاسفانه جوانان امروز تصور می کنند فرزند آوری مانع این پیشرفت ها می شود. برخی نیز مسائل اقتصادی را بهانه ای برای عدم تولد فرزند یا بسنده کردن به یک فرزند و در نتیجه تمایل به سقط می دانند.
وی ادامه داد: هرچند این موارد غلط نیست اما به عنوان مثال در خصوص مسائل اقتصادی، اگر خانواده ها توقعات مالی خود را کمی متعادل تر کنند، قطعاً شرایط فرزندآوری چندان دشوار نخواهد بود به علاوه اینکه تولد فرزند به حدی مزایا و نتایج مثبت مادی و معنوی برای خانواده دارد، که نسبت به فشار های اقتصادی اولویت دارد. از سوی دیگر لازم است تا با اقدام فرهنگی رسانه ها، صداو سیما و جلسات مشاوره برای تغییر نگرش «دست و پا گیر بودن فرزند» که میان زوجین شایع است، تلاش کنیم. به عنوان یک جامعه شناس معتقدم که این نگرش و اصلاح الگوی فرزند آوری با مشاوره و کار فرهنگی قابل تغییر است.
این جامعه شناس تشدید مجازات سقط های غیر قانونی را راه دیگر کاهش این پدیده خواند و تصریح کرد: ابتدا باید برخورد قانونی، مجازات والدین و افرادی که سقط های غیر قانونی انجام می دهند، بازدارنده باشد و حتی تشدید شود. از سوی دیگر مراجع قانونی باید نسبت به شناسایی و برخورد با این مراکز به صورت جدی وارد عمل شوند. شاید تسهیل برخی سقط های قانونی نیز بتواند مقداری از شمار موارد غیر قانونی را کاهش داده و در این زمینه موثر باشد.
سقط جنین و تهدیدی به نام کاهش جمعیت کشور
اما سقط جنین فارغ از اهمیت آن به عنوان قتل نفس و کشتن انسانی که می تواند در آینده یکی از اعضای خانواده یا جامعه تشکیل دهد، نه تنها به خانواده آسیب زده و جای یک فرد را از این کانون حذف می کند، آسیب های اجتماعی نیز دارد. گرفتن فرصت زندگی از موجودی که می تواند بخشی از آینده کشور را رقم بزند یا نیرویی مفید برای کشور خود باشد، منجر به کاهش هرم جمعیت خواهد شد. در حال حاضر نیز باتوجه به اینکه کشور در شیب کاهش جمعیت و همچنین خطر کاهش نسل جوان تا چند دهه آینده قرار دارد، سقط جنین و عدم فرزندآوری بر شدت این شیب می افزاید و موجب در خطر قرار دادن آینده جمعیتی کشور می شود.
در این خصوص سید مریم ظهوریان روانشناس خانواده با بیان اینکه با تغییر سبک زندگی می توان الگوی فرزندآوری را اصلاح و از شمار زیادی از سقط ها جلوگیری کرد، گفت: متاسفانه الگوی زندگی تجمل گرایانه موجب کم فرزند آوری یا حتی نیاوردن فرزند میان زوجین شده و به همین دلیل برخی جوانان در صورت بارداری تصمیم به سقط جنین می گیرند. این در حالی است که اگر خانواده ها قبول کنند که نیازی به تامین ۱۰۰ درصدی خواسته های فرزندان نیست و می توان به جای فراهم کردن شرایط لوکس، با شرایط معمولی تر هم فرزندان را بزرگ کرد، نگرش آنها به مسائل اقتصادی و تولد فرزند تغییر خواهد کرد.
ظهوریان با اشاره بر آسیب های مترتب سقط جنین بر فرد و جامعه، اظهار داشت: متاسفانه زوجین تنها چند سال اولیه زندگی را مدنظر قرار داده و تصمیم به کم فرزندی یا سقط می گیرند و دلیل آن این است که هنوز والدین جوان کشور به سن کهن سالی نرسیده و نسل کودکان و نوجوانان نیز هنوز به سن میانسالی یا جوانی که نیاز به حامی داشته باشند نرسیده اند. اما چندین دهه آینده والدین در سن پیری قرار خواهند گرفت و آن زمان یا فرزندی ندارند و یا یک فرزند که درگیر مسائل زندگی خود است دارند و با یک کهن سالی بدون حمایت روبرو خواهند شد.
خانه های سالمندانی که جای مهدکودک ها را می گیرند
وی افزود: متاسفانه برخی زوجین که چندین سال از ازدواج آنها گذشته و یک فرزند نیز دارند، با وقوع دوباره حاملگی دست به سقط می زنند و علت آن را نیز سن بالای مادر یا فرزند حاضر در خانواده را علت این اقدام مطرح می کنند. امااین والدین باید بدانند که در صورت شیوع کم فرزندی، نسل بعدی افرادی خواهند بود که هیچ خواهر یا برادری به عنوان حامی نخواهد داشت. در واقع اگر زوجین به عواقب آینده سقط جنین یا کم فرزندی به خود و دیگر فرزندان خانواده توجه کنند قطعاً این تصمیم را نخواهند گرفت.
این روانشناس ظهور خانواده هایی کم تحرک و بی روح در دهه های آتی را دیگر پیامد عدم تولد فرزند یا سقط خواند و عنوان کرد: با پیروی از الگوی عدم تولد فرزند، در چندین دهه آینده به دلیل کاهش جمیعت جوان با خانواده ها و جمع های فامیلی بدون تحرک و نشاط روبرو خواهیم بود. به علاوه اگر نهادهای اجتماعی و دولتی نیز برنامه ای برای رفع این مشکل نداشته باشند، به جای تامین زیر ساخت مهدکودک ها باید به دنبال ساخت خانه های سالمندان باشیم.
به خاطر حفظ جان خودتان، سقط نکنید
اما موضوع سقط جنین و به ویژه سقط غیر قانونی جدای از آسیب های اجتماعی و خانوادگی آن، سلامت مادر را به شدت به خطر انداخته و کوله باری از بیماری های جسمی را در پی دارد. بیماری هایی که گاه بلافاصله بعد از این اقدام خود را نشان نداده و در دراز مدت مادر را از این تصمیم پشیمان خواهد کرد.
در همین خصوص طاهره افتخار متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار مهر، درخصوص حاملگی های ناخواسته که به سقط ختم می شوند، گفت: هر خانومی که در رده سنی ۱۵ تا حدود ۵۰ سال باشد، در صورت وجود رابطه جنسی احتمال بارداری در هر سیکل ماهانه را دارد. حال اگر افراد تمایلی به بارداری نداشته باشند باید از روش های صحیح پیشگیری استفاده کنند که متاسفانه عدم آگاهی برخی زوجین نسبت به روش های پیشگیری موجب بارداری ناخواسته و در برخی موارد سقط غیر قانونی می شود.
افتخار با بیان اینکه اغلب این سقط های غیر قانونی در مراکز غیر مجاز و توسط افراد غیر معتبر انجام می شود، تصریح کرد: متاسفانه زوجین برای رهایی از یک فرزند، به بیماری ها و آسیب های بی شماری که در انتظار آنها است تن می دهند و با مراجعه به چنین مراکزی جان خود را به خطر می اندازند. این سقط ها به وسیله قرص های خطرناک، کورتاژ یا ساکشن که بسیار خطرناک است، انجام می شود.
وی با اشاره برعوارض شیوه های سقط غیر قانونی بیان کرد: کورتاژ در این مراکز غیر معتبر توسط امکانات غیر استریل انجام می شود و احتمال بروز عفونت های شدید در رحم، لگن، سقط ناقص جنین و باقی ماندن بخشی از جنین یا جفت در درون بدن مادر وجود دارد که خطرات جانی شدیدی برای مادر دارد. به علاوه پارگی رحم و روده و آسیب به ضمائم درونی بدن نیز از دیگر عوارض این امر است و گاه مادر برای ترمیم پارگی رحم یا روده نیاز به عمل جراحی خواهد داشت.
سقط غیر قانونی و خداحافظی با تجربه مادر شدن
این متخصص زنان و زایمان درخصوص عوارض خطرناک سقط به وسیله قرص نیز تصریح کرد: حاملگی ممکن است در ابتدا داخل یا خارج رحم باشد و با مصرف خودسرانه قرص های سقط جنین آسیب های شدیدی به مادر وارد می شود. در صورتی که حاملگی خارج از رحم و لوله ای باشد، مصرف این قرص ها می تواند موجب پارگی لوله ها و خونریزی های شکمی یا داخلی شود. به علاوه این مواد برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی، کبدی و بیماران خاص بسیار خطرناک و حتی کشنده است.
افتخار خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ممکن است مصرف این نوع قرص ها موثر نبوده و همیشه موجب سقط نشود که در این صورت موجب باقی ماندن جنین در رحم و ناقص شدن وی می شود.
وی با بیان اینکه سقط های غیر قانونی می تواند شانس بارداری مجدد را از مادر بگیرد، تصریح کرد: در صورت عفونت یا پارگی رحم بر اثر راه‌های سقط غیر قانونی و چسبندگی رحم، مادر نیاز به جراحی خواهد داشت و در این مواقع شانس حاملگی دوباره مادر به خطر می‌افتد. به همین منظور به تمام مادران و بانوان کشور توصیه می‌کنیم برای پیش گیری از عواقب خطرناک این امر و برای از دست ندادن فرصت دوباره مادری از انجام سقط به ویژه سقط های غیر قانونی خودداری کنند.
با وجود پیامدهای بیش شمار فردی و اجتماعی سقط جنین و به ویژه به خطر افتادن جان مادران، ای کاش زوجین با آگاهی از روش های پیشگیری مناسب از بارداری های ناخواسته پیشگیری کرده و دست به گناه سقط فرزند مشروع خود نزنند. از سوی دیگر تنها قدری توجه به مسائل اخلاقی، شرعی و قانونی برای منصرف شدن از کشتن موجودی الهی کافی است تا زوجین سال ها با عذاب وجدان دست و پنجه نرم نکنند.
استاد میرزا احسان زاهری کاشانی از اساتید حوزه علمیه قم گفت: بحث در رابطه با نسل کشی و سقط جنین است و لازم است در این باره به تاریخ رجوع کنیم؛ در اهمیت تاریخ باید دانست که شاید بیش از یک سوم قرآن در رابطه با تاریخ است.
وی در ادامه بیان کرد: اگر در مکه فقط دختران را زنده به گور می کردند و می کشتند، در زمان حاضر، قتل نفس مدرن به گونه ای است که هم دختران و هم پسران را با هم می کشند.
استاد زاهری کاشانی افزود: با رجوع به آیات 151 تا 153 سوره انعام خداوند متعال به پیامبرش می فرماید: بگو مردم بیایند، تلاوت کنم آنچه را که مربّی شما بر شما حرام کرده است؛ اینکه شرک به خدا نورزید و نسبت به پدر و مادر نیکی کنید؛ فرزندانتان را نکشید به خاطر «املاق» و روزی و کمبودهایی که شما در مسائل اقتصادی می بینید.
 (بگو: بياييد تا آنچه را پروردگارتان بر شما حرام كرده، بخوانم: اينكه چيزى را شريك او قرار مدهيد و به پدر و مادر نيكى كنيد و فرزندانتان را از [ترسِ‏ تنگدستى نكشيد، ما شما و آنان را روزى مى ‏دهيم و به كارهاى زشت چه آشكار و چه پنهانش نزديك نشويد و انسانى را كه خدا محترم شمرده جز به حق نكشيد؛ خدا اين [گونه‏ به شما سفارش كرده تا بينديشيد. (151) و به مال يتيم جز به روشى كه نيكوتر است، نزديك نشويد تا به حدّ بلوغِ [بدنى و عقلىِ‏ خود برسد، و پيمانه و ترازو را بر اساس عدالت و انصاف كامل و تمام بدهيد هيچ كس را جز به اندازه توانش تكليف نمى‏ كنيم و هنگامى كه سخن گوييد، عدالت ورزيد هر چند درباره خويشان باشد، و به پيمان خدا وفا كنيد خدا اين [گونه‏ به شما سفارش كرده تا پند گيريد. (152) و مسلماً اين [برنامه‏ هاى محكم و استوار و قوانين و مقرّرات حكيمانه‏ راه راست من است بنابراين از آن پيروى كنيد و از راه‏ هاى ديگر پيروى مكنيد كه شما را از راه او پراكنده مى ‏كند خدا اين [گونه‏ به شما سفارش كرده تا پرهيزكار شويد. (153)
استاد میرزا احسان کاشانی خاطرنشان کرد: وقتی می بینیم که خداوند علیّ اعلی اینچنین نهی می کند، می دانیم که نهی ظهور در حرمت دارد؛ از این رو کشتن فرزند توسط پدر و مادر حرام است؛
وی افزود: ممکن است که افراد بگویند: پول نداریم و اگر بچه ها زیاد بشوند، اقتصاد را چکار کنیم؛ خداوند جواب می دهند که روزی خودتان هم دست ما است و روزی اولاد و فرزندان شما هم دست ما است؛ شما خودتان هم امنیت ندارید؛ مگر اینکه وابسته به خدا هستید. سر تا پا وابسته به خداوند هستید.
این استاد حوزه علمیه قم اضافه نمود: در این آیه بعد از اینکه چند مورد از محرمات را بیان می کند، مجددا در پنجمین مورد بیان می کند: «... وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ..» انسان ها را نکشید، انسان هایی را که خداوند کشتن آنها را حرام اعلام کرده است؛ یا نه!ً خدا آنها را محترم شمرده است؛ نفس محترمه را چرا می کشید؟ چرا که پیش خدا احترام دارد.
بعد می فرماید: «ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» بحث عقلانی را مطرح می کند. یعنی قباحت این کار جزو مستقلات عقلیه است. اگر شارع هم حکمی نداشته باشد، خودِ عقل انسان هم به قباحت این کار دلالت دارد. این خلاف عقل و وجدان است.
وی در ادامه افزود: شبیه این آیه در سوره اسراء هم آمده است؛ در آن سوره هم خداوند علیّ اعلی بیان می دارند که چرا شما فرزندانتان را می کشید؟
«إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّهُ كانَ بِعِبادِهِ خَبِيراً بَصِيراً (30) وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كانَ خِطْأً كَبِيراً (31)»
روزی دست خداوند است؛ آنها که به خاطر مسائل اقتصادی نسل را کنترل می کنند و ترس این را دارند، در بحث رزق، شرک به خدا دارند و شرک از مهمترین گناهان و محرمات است.و باز در اینجا نهی الهی آمده است که نباید به خاطر ترس از نرسیدن روزی و معاش، فرزندانتان را بکشید؛ ماییم که فرزندان شما را روزی می دهیم و روزی خود شما هم به دست ما است؛ کشتن فرزندان خطای کبیره است.
استاد میرزا احسان زاهری کاشانی خاطرنشان کرد: حال اگر بخواهیم محکومیت این کار را با ادله اربعه بیان کنیم: عقل که قبیح بودن این کار را بیان می کند. از این رو اگر پدر و مادر اگر دارای وجدان سلیم باشند، دست به چنین کاری بزنند.
کتاب و آیات الهی که نهی شدیده بر این کار دارد و دلالت بر حرمت این عمل می کند. اجماع علماء هم دلالت بر حرمت این عمل دارد. سنت هم که روایات بر نهی و حرمت این عمل دارد و باید گفت: چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است.
این استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: زمانی که قرار شد تا انگلیس، رژیم منحوس اسرائیل را در منطقه غرب آسیا روی کار بیاورد، بعد از آنکه مسلمان ها را کشتند و کشورهای عربی را شکست دادند، اینها از همان 60 سال قبل در پروتکل های خودشان این مسأله جلوگیری از کثرت اولاد را آوردند و امروز هم استکبار همان روش را دنبال می کند تا زمانی که نسل یهود زیاد بشوند و تعداد مسلمان ها کم شده و تبعید بشوند:
الف: در کشورهای اسلامی داروهای ضد بارداری انتشار پیدا کند.
ب: ابزار عقیم کردن در کشورهای اسلامی توسعه پیدا می کند.
ج:  هر چه که موجب عقیم شدن زنان و مردان مسلمان می شود، مجانی در اختیار آنها قرار داده شود.
د: از جهت سقط، کورتاژ، تولید دارو، انجام عملیات ها و .... امکانات فراهم شود.
وی تأکید کرد: این امر جزو سیاست صهیونیست ها است که نسل مسلمان ها کم و تعداد یهودیان زیاد بشود.
وی افزود: در زمان رژیم منحوس پهلوی این عمل را انجام دادند و بر این امر تأکید داشتند که هر پدر و مادری 2 بچه داشته باشند و فرزند بیشتر نداشته باشند؛ چرا که «فرزند کمتر، زندگی بهتر»
استاد زاهری اضافه نمود: انقلاب که شد، در دهه اول بعد از آن، با رشد چشمگیر جمعیت روبرو شدیم و سیاستمداران می گفتند که فردا حریف مسکن و اشتغال آنها نمی شویم. از این رو فرهنگ کم فرزندی را باب کردند و حتی بر دیوارهای شهر قم هم نوشتند: بیش از یک فرزند، ظلمی به دیگران است؛ جمله ای که بر خلاف نصّ صریح آیات قرآن و روایات و اجماع و عقل بوده است.
وی خاطرنشان کرد: بعد از 20 سال می  خواهند جلوی این جمله را بگیرند. خیلی زحمت دارد؛ تخریب آسان است؛ اما بازسازی بسیار دشوار است.
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: من همان زمانی که کنترل جمعیت شروع شد، در دانشگاه های پزشکی، در هیئت های کنترل جمعیت و جاهای دیگر صحبت کردم؛ گفتم که این امر، شرک در رزّاقیت و خلاف نصّ صریح آیات و روایات و عقل است.
وی افزود: به بهانه مشکلات اقتصادی نباید به این امر قبیح روی بیاوریم؛ خداوندی که عقل در اختیار ما قرار داده است؛ خورشید و آسمان و زمین و امکانات بی نهایت را در اختیار بشر گذاشته است و این ما هستیم که باید روزی خود را کسب کنیم.
استاد زاهری کاشانی خاطرنشان کرد: لازم است تا فرهنگ صحیح به نحو صحیح انتشار داده شود و در این راه با فعالیت در شبکه های مجازی و صدا و سیما این استدلال ها مطرح بشود و دست از این عمل قبیح بردارند.
استاد میرزا احسان زاهری کاشانی در ادامه به این سؤال پرداخت که آیا در زمینه مسأله سقط جنین مسئولیت متوجه مردم است یا متوجه نظام؟
وی افزود: نصّ صریح قرآن را که می بینیم، می فرماید: «قل تعالوا...» «باید بگویید به همه مردم ....» مخاطب مردم است و نظام هم متشکل از خانواده و مردم است. اگر خانواده ها خوب باشند، نظام خوب می شود. اگر رهبر نظام امیرالمؤمنین (ع) هم باشد و مردم خوب نباشند، کار به جایی نمی رسد. وقتی می فرماید: «قل هو الله احد»، خطاب به همه است؛  نظام به تنهایی نمی تواند کار را پیش ببرد و تا مردم همراهی نکنند، نظام موفق نمی شود؛ از این رو می فرماید: بگو برای همه که این موارد را بر شما حرام کردیم؛ یکی از آنها قتل نفس است.
این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برای رسیدن به یک هدف، چندین برنامه لازم داریم؛ برنامه نظام حاکم هم باید باشد، برنامه مردم هم باید باشد. اگر نظام طاغوتی و ظالم شد، من باز هم نسبت به واجبات و ترک محرمات وظیفه دارم.
وی در ادامه بیان کرد: خانواده هایی هستند که یازده فرزند دارند و در مقابل خانواده هایی هستند که دو فرزند دارند، اما مشکلات آن خانواده پرجمعیت بیشتر از خانوده گروه دوم نیست؛ چه بسا در خانواده اول، همه اهل ایمان و نماز باشند و در مقابل تربیت فرزندان گروه دوم با مشکلات همراه باشد.
استاد زاهری افزود: توکل انسان ها هم در میان است که به قدر کافی نیست با اعتقاد کامل این آیه را نمی خوانند که «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین».
وی در ادامه گفتگو افزود: دوباره برگردیم به آیه شریفه «نحن نرزقکم و ایاهم» نمی توانیم بگوییم که صرفا مردم مخاطب هستند یا صرفا نظام مخاطب هستند؛ بلکه همه مخاطب اند. مسئولیت نظام حاکم، علما و کسانی که کار فرهنگی می کنند، یک رساهه ملی، یک نویسنده ... همه و همه مسئول هستند.
این استاد حوزه علمیه قم بعد از بیان عوامل: اقتصادی، به عنوان یکی از عوامل انجام سقط جنین، به عوامل فرهنگی پرداخت و در این زمینه خاطرنشان کرد: چرا فرهنگ دینی را بر سرِ کار نمی آوریم؛ چرا نمی گوییم: فرزند خوب یکی از صدقه های جاریه است. ممکن است کسی بگوید معلوم نیست که بتوانم صدقه فرزند خوبی به عنوان صدقه جاریه داشته باشم. شما در آن راه تلاش کن، اگر به هدفت نرسیدی عیبی ندارد و تو به صدقه جاریه می رسی؛ تو ثوابت را داری، اما گناهی از باب اینکه فرزندت شایسته نبود، نداری. از این رو به حضرت نوح علیه السلام می فرماید: «لیس من اهلک» که نشان دهنده اهلیت اعتقادی و اهلیت دینی است. البته والدین نباید این امر را مستمسک خود قرار بدهند و در تربیت فرزند کم کاری کنند.
 استاد میرزا احسان زاهری کاشانی در بخش پایانی گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید خاطرنشان کرد: پیام من به همه جهان اسلام و جهان تشیع و دوستداران محمد و آل محمد علیم السلام این است که در این مورد هیچ کنترل نکنید؛ روایاتی که در مورد ثواب های عجیب و شگفت انگیز نگهداری فرزند است، نشان دهنده اهمیت این امر از دیدگاه شارع است.
ایام بارداری چه ثواب های عجیبی دارد.
شیر دادن به فرزند چه ثواب های عجیبی دارد.
اگر مرد در راه نگاه داری خانواده تلاش کند، ثوابی همانند مجاهد در راه خدا را دارد.
اگر زن، خوب زندگی را اداره می کند، مجاهد در راه خدا است.
وی اضافه نمود: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: در روز قیامت به جمعیت فراوان مسلمان ها مباهات می کنم.
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: چگونه ممکن است که مادری سقط جنین انجام دهد که حتی حکم قتل را می توان بر آن گذاشت! عاطفه ضعیف شده است. من مادرانی را سراغ دارم که حاضر به این کار نمی شدند؛ می گفتند فرزندم است.
وی افزود: با گناه، قساوت قلب پیش می آید. با قساوت قلب، غرائز قلدرتر می شوند. با قلدری غرائر، انجام این اعمال شنیع و قبیح ممکن می شود. کشتن جنین، جنایت خاموش است.
فاطمه نظری.

پاسخی بگذارید