در گفت‌وگو با رئيس بهداشت كار صنعتي مطرح شد:
تاریخ : 1400/06/14 12:05
شناسه : 399526



به گزارش شاخه سبز و نقل از روابط عمومی شرکت پالایش نفت تهران - در روزهايي كه ویروس کرونا بر گلوی مردمان جهان چنگ انداخته و مردم سرزمین مان را بیش از پیش گرفتار کرده و بیش از همه‌وقت بر طبل مرگ مي کوبد، شركت پالايش نفت تهران با هدف صيانت از سلامت كاركنان خود در راستاي استمرار توليد و تلاش مديران و ادارات ذي ربط توانست مرحله اول طرح سراسري واكسيناسيون كاركنان خود را به عنوان يكي از شركت هاي نفتي پيشتاز در اين زمينه با موفيقت اجرا نمايد. با توجه به اهميت موضوع گفت وگويي با زهرا چراغي رئيس بهداشت كار صنعتي شركت ترتيب داده ايم كه در ادامه از نگاه گرامي تان مي گذرد:

1-جهت واكسيناسيون عموم كاركنان شركت چه اقداماتي از جانب اداره بهداشت كار صنعتي صورت گرفت؟

 بهداشت صنعتي اداره HSE با توجه به شرايط استراتژيك پالايشگاه تهران و لزوم توليد مستمر با حمايت مدير عامل محترم و مديران ارشد سازمان و همراهي مركز سلامت كار شركت از ابتداي پاندمي ويروس كويد 19 با برگزاري جلسات ستاد مقابله با كرونا كليه دستورالعمل هاي ابلاغي ستاد مركزي پيشگيري و مقابله با ويروس كوويد 19 در صنعت نفت را مورد بررسي قرار داده و راهكارهاي اجرايي آن‌ها را در راستاي پيشگيري، حفظ سلامت و درمان همكاران تنظيم نموده است. اهم برنامه هاي بهداشتي محيط كار در راستاي پيشگيري، قطع زنجيره انتقال و درمان تا كنون شامل بر ترياژ كاركنان مشكوك در بدو ورود به شركت و اجراي دستورالعمل بازگشت بكار شاغلين، تدوين و اجراي پروتكل اعزام يا ارجاع بيماران كرونا از محل كار به درمانگاه و از درمانگاه به بيمارستان، پيگيري تهيه اقلام بهداشتي و تجهيزات مورد نياز در شرايط كرونا، تجهيز اتاق ترياژ اختصاصي در ورودي ساختمان مركز سلامت كار به‌منظور بررسي موارد مشكوك احتمالي، هماهنگي با اورژانس و بيمارستان هاي منطقه جنوب تهران جهت مديريت اعزام و تسريع درمان كاركنان پيمانكاري و بررسی پرونده پزشكي كاركنان داراي ريسك فاكتورهاي سلامتي و بيماري زمينه اي بر اساس پروتكل وزارت بهداشت جهت اعمال كنترل هاي پيشگيرانه و حضور حداقلي ايشان, اعمال توصيه هاي تغذيه اي كوويد 19 در غذاي رستوران، توزيع ماهانه يك قرص ويتامين دي 50 هزار واحدي به‌تمامی كاركنان از اسفند ماه 98، بخشي از اين اقدامات مي باشد. علاوه بر آن ثبت اطلاعات كاركنان مشكوك، محتمل و مبتلا و پيگيري تكميل درمان، بازگشت بكار، بررسي و تائید استعلاجي ايشان، عقد تفاهم نامه با آزمايشگاه مجاز جهت انجام تست كروناي كاركنان پيمانكاري و كاهش هزينه هاي تحميلي به آنان، غربالگري كليه كارآموزان و مهمانان به شركت و پايش سلامت ايشان در بدو ورود، كاركنان آتش نشان جهت رعايت الزامات بهداشتي و مراقبتي به‌منظور اعزام هاي داخل شركت از ديگر اقدامات صورت گرفته جهت مديريت پاندمي در شركت پالايش نفت تهران مي باشد. ذكر اين نكته ضروری است كه با همراهي و تلاش كادر محترم مركز سلامت كار, شركت پالايش نفت تهران به‌عنوان اولين شركت پالايشي در خرداد و تير ماه 99 موفق به انجام تعميرات اساسي گرديد. كه در مجموع با تعميرات اساسي خرداد و تير ماه 1400, ترياژ كرونا و غربالگري كليه كاركنان در تعميرات اساسي بالغ بر 2 هزار و 500 نفر در اين مركز درماني صورت پذيرفته است كه اين عملكرد توسط چندين شركت نفتي مورد الگوبرداري قرار گرفته است.

اين اداره پيش از شروع تعميرات اساسي پيگير دريافت سهميه واكسن جهت كاركنان خدوم شركت بود كه متأسفانه محقق نگرديد. از ابتداي شروع واكسيناسيون در سطح كشور پيگير دريافت سهميه واكسيناسيون كاركنان شركت بوده و مكاتبات متعددي با وزارت بهداشت، ستاد كرونا و بهداشت و درمان نفت نموده و همواره اهميت موضوع را به دلیل شرايط عملياتي پالايشگاه تهران مطرح كرده ايم كه خوشبختانه با تلاش و مساعدت مدير عامل محترم موفق به دريافت سهميه 2 هزار دوز به عنوان اولين شركت پالايشي و اولين صنعت در مجموعه جنوب تهران و منطقه شهر ري خارج از سهميه هاي وزارت بهداشت شديم تا همكاران عزيزمان با آرامش بيشتر و اطمينان خاطر در محل كار حضور يافته و چرخ توليد با امواج متلاطم بيماري كرونا متوقف نگردد.

2-واكسيناسيون كاركنان را چطور ارزيابي مي كنيد. آيا از نحوه اجراي آن رضايت داريد؟
حضور مستمر كاركنان در واحد هاي عملياتي و توليدي امكان كاهش مواجهات و كاهش ريسك ابتلا به بيماري را جهت همكاران فراهم نياورده وليكن تمام تلاش ما بر اين بوده كه حداقل عوارض و لطمات ناشي از بيماري متوجه همكاران محترم گردد؛ و خدا را شاكريم كه شركت ما هيچ همكار عزيزي را ناشي از اين بيماري از دست نداده است. انجام واكسيناسيون كلي در سطح شركت آرامش و اطمينان همكاران را افزايش داده و به كنترل موج بيماري در شركت كمك خواهد نمود. واكسيناسيون طي 4 روز كاري به‌صورت فشرده و طاقت فرسا توسط نفرات داخل شركت و پرستاران محترم مركز سلامت كار انجام و به عنوان اولين تجربه با تلاش همكاران دخيل در اين فرايند خوشبختانه به خوبي صورت گرفت كه همين جا مراتب سپاس و قدرداني خود را از همراهي ادارات مختلف در آماده سازي محل مسجد و ايجاد زير ساخت اينترنتي در اين مجموعه اعلام مي دارم. جهت ثبت اطلاعات متقاضي واكسن تعداد 10 نفر از همكاران اداره HSE‌ و مديريت توسعه سرمايه هاي انساني از ابتداي روزكاري اقدام به ثبت اطلاعات در سامانه وزارت بهداشت نموده اند. همچنين 11 نفر از پرستاران به عنوان واكسيناتور حضور داشته اند. كه اغلب كاركنان تحت پوشش واكسيناسيون قرار گرفته و مكاتبات و هماهنگي لازم جهت لکه‌گیری ساير همكاران جا مانده با شبكه بهداشت و درمان شهرستان ري صورت پذيرفته است.

3-ارزيابي شما از نحوه اجراي پروتكل هاي بهداشتي توسط كاركنان شركت چگونه است؟
با حساسيت هاي موجود در واحد ها و به ويژه در واحد هاي عملياتي بمنظور جلوگيري از كمبود نيروي انساني و كنترل شيوع بيماري، تلاش بر اين است كه استاندارد هاي سخت‌گیرانه‌تری رعايت گردد تا احتمال سرايت بيماري به حداقل برسد. بيماريابي فعال در واحدها به كمك نماينده و مسئول واحد مربوطه انجام مي شود. همه اين فرايند ها تدوين و اطلاع رساني گرديده است تا به محض مشاهده افراد داراي علامت فرد را به مركز سلامت كار شركت ارجاع داده و در واحد ترياژ تنفسي بررسي باليني صورت گرفته و در صورت تائید علائم اوليه بيماري توسط پزشك بلافاصله فرد جهت انجام تست PCR توسط واحد نقليه و سرويس هاي اختصاصي اعزام گردد. پس از تشخيص مثبت شدن بيماري يكي از كاركنان بمنظور جلوگيري از شيوع بيماري، واحد مربوطه اقدام به
گند زدايي و ضد عفوني نموده و كليه افراد داراي تماس نزديك با بيمار (هم اتاق و همكار نزديك) در صورت نياز غربالگري و رديابي مي گردند. اين سياست گذاري سبب شده احتمال مخفي كردن بيماري توسط پرسنل به حداقل رسيده و از طرفي احتمال غيبت بي مورد از كار را به حداقل برساند. لذا در شرايط موج پنجم بيماري مستلزم توجه هر چه بيشتر همكاران به پروتكل هاي بهداشتي و اقدامات پيشگيرانه بوده و با دريافت دوز اول واكسن مي بايست همكاران همچنان توصيه هاي بهداشتي و الزامات گذشته جدي گرفته و به ما در كنترل وضعيت شيوع بيماري به دلیل ساده انگاري كمك نمايند. همكاري ها در خصوص رعايت شيوه نامه هاي بهداشتي به خوبي صورت گرفته و واحد بهداشت صنعتي به صورت مستمر با دريافت پيام هاي كاركنان و يا شكايات تلفني در اين زمينه پيگير تخلفات بهداشتي مي باشد.
 
4-با توجه به فرهنگ سازي و اصول آموزشي در شركت تا چه ميزان در قطع زنجيره كرونا موفق بوده ايم؟

قطعاً توجه به شيوه نامه هاي بهداشتي بسيار در كاهش ابتلا اثرگذار است. كما اينكه ما افرادي را با دفعات دوم و سوم ابتلا داريم. در حال حاضر ميزان رعايت توصيه هاي بهداشتي نسبت به قبل خيلي بهتر شده و از همكارانم بابت اين مهم تشكر می‌کنم. وليكن هنوز هم نقصان هايي وجود دارد. عليرغم اينكه مطابق مصوبات صورت جلسات كميته سلامت و بهداشت كاركنان در صورت تخطي كاركنان از دستورالعمل هاي بهداشتي در پرونده ايمني ثبت‌شده و در صورت تكرار با هماهنگي روساي مربوطه با ايشان برخورد مي شود. ولي موارد خيلي محدود بوده است. واحد بهداشت صنعتي به صورت مستمر با دريافت پيام هاي كاركنان و يا شكايات تلفني در اين زمينه پيگير تخلفات بهداشتي مي باشد. با ظهور كروناي دلتا متأسفانه در شش ماه اول سال 1400 ما ركورد ابتلا در سال 99 را زده ايم.

5-از آغاز شيوع كرونا شركت پالايش نفت تهران به جد پيگير موضوع واكسيناسيون كاركنان شركت بود. اين مهم با كمك اداره شما به ثمر نشست و اين شركت به عنوان يكي از شرکت‌های پيشتاز نفتي در زمينه واكسيناسيون كاركنان خود مطرح شد. در اين خصوص توضيح بفرمائيد.

اين اداره پيش از شروع تعميرات اساسي پيگير دريافت سهميه واكسن جهت كاركنان خدوم شركت بود كه متأسفانه محقق نگرديد. از ابتداي شروع واكسيناسيون در سطح كشور پيگير دريافت سهميه واكسيناسيون كاركنان شركت بوده و مكاتبات متعددي با وزارت بهداشت، ستاد كرونا و بهداشت و درمان نفت نموده و همواره اهميت موضوع را به دلیل شرايط عملياتي پالايشگاه تهران مطرح نموديم كه خوشبختانه به عنوان اولين شركت در مجموعه جنوب تهران و منطقه شهر ري موفق به دريافت 2 هزار دوز سهميه واكسن شديم تا ضمن صيانت از سلامت همكارانمان در قطع زنجيره كرونا گام برداريم.

6-در پايان اگر صحبت ناگفته اي باقي مانده بفرمائيد...
براي همه همكارانم كه درگير بيماري هستند آرزوي سلامتي دارم و با توجه به ريسك بالاي ابتلا به بيماري در سطح شركت و جامعه و بروز سوش هاي جديد ويروس خواهشمندم مواردي از جمله استفاده از ماسك حفاظتي، فاصله گذاري اجتماعي و عدم حضور در محل هاي پر ازدحام در مواقع غير ضروری و هر گونه علائم ازجمله شروع ناگهاني تب و سرفه، شروع ناگهاني حداقل 3 مورد از علائم تب؛ سرفه؛ ضعف عمومي، خستگي مفرط؛ سردرد؛ درد عضلاني؛ گلودرد؛ آبريزش بيني؛ تنگي نفس؛ بي اشتهايي، تهوع، استفراغ؛ اسهال؛ كاهش سطح هوشياري و هرگونه علائم پوستي و يا عفونت چشمي را جدي بگيرند تا خود و عزيزانمان را از شر اين بيماري مصون بداريم. در پايان ضمن قدرداني از كليه كاركنان مركز سلامت كار شركت كه با اقدامات بجا و شايسته تلاش داشته اند كه رضايتمندي همكاران ارجمند شركت را حاصل نمايند و در اين راه با تلاش شبانه روزي از هيچ كوششي فروگذار نبوده اند، سعادت خود و خانواده محترمشان را از درگاه احديت مسئلت مي نمايم.


انتهای پیام /

پاسخی بگذارید