موسوی در جمع خبرنگاران:
گروه: سیاسی / مجلس
تاریخ : 1400/07/4 11:10
شناسه : 399556

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها بر افغان‌ها فشار آوردند و مانع از ابتکار عمل ایران و ادامه مذاکرات بین الافغانی شدند.

سیدنظام الدین موسوی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به تحولات افغانستان و خروج آمریکا بعد از ۲۰ سال از این کشور، هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت جلسه‌ای غیرعلنی با حضور فرمانده نیروی سپاه قدس برگزار کند.

وی بیان کرد: در این جلسه مباحث مختلفی مطرح شد و سردار قاآنی مطالب بسیار دقیق و مستندی از تحولات افغانستان مطرح کرد و تعدادی از نمایندگان هم نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره این موضوع مطرح کردند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از آنجایی که ما با مردم افغانستان پیوندهای نزدیکی داریم تحولات این کشور را با دقت رصد می‌کنیم و در درجه اول تصمیم مردم افغانستان برای ما حائز اهمیت است و هر تصمیمی که آنان برای آینده کشورشان بگیرند، مورد احترام مردم ما و جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

موسوی ادامه داد: با توجه به اظهارات سردار قاآنی و همچنین گزارش‌هایی که ما از نهادهای ذیربط دریافت کردیم، ایران در خصوص تحولات افغانستان اشراف کامل دارد و این گونه نیست که دستگاه‌های امنیتی دفاعی و سیاست خارجی ایران نسبت به تحولات افغانستان غافلگیر شده باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: تحولات افغانستان یک دفعه رخ نداده است و مدت هاست شاهد کشمکش‌های نظامی و سیاسی در این کشور هستیم و بر این اساس نهادهای سیاسی و امنیتی ما در این باره دچار غافلگیری نشدند و سردار قاآنی هم تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران اشراف کاملی نسبت به تحولات افغانستان دارد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از منظر دفاعی و دیپلماتیک آمادگی کامل برای مواجه شدن با این تحولات را داشته است و در حال حاضر هم تلاش جدی می‌کنیم که منافع مردم ایران و افغانستان در این تحولات لحاظ شود.

موسوی یادآور شد: آمریکایی‌ها دچار شکست‌های پی در پی در افغانستان شدند و علاوه بر این از مدت‌ها قبل طالبان اقداماتی را برای تصرف افغانستان آغاز کرده بود. البته ایران پیش از آغاز این تحولات، مذاکرات بین الافغانی را برگزار کرد و خود آنان هم از ابتکار عمل ایران استقبال کردند و اگر این جلسات ادامه پیدا می‌کرد شاهد بسیاری از مشکلات موجود در افغانستان نبودیم.

وی گفت: آمریکایی‌ها بر افغان‌ها فشار آوردند و مانع از ابتکار عمل ایران و ادامه مذاکرات بین الافغانی شدند. در حال حاضر ثبات و امنیت افغانستان و منافع ملت ایران و مرزهای کشورمان مورد توجه ماست و تاکنون هم هیچ تعرضی در مرزهای ما اتفاق نیفتاده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی دغدغه‌های خود را در این جلسه مطرح کردند و فرمانده نیروی قدس سپاه گفت نسبت به این دغدغه‌ها اشراف داریم و پیگیر بودیم و مجدداً این مسائل را دنبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در این بین نباید نقش مخرب آمریکا در مساله افغانستان نادیده گرفته شود چرا که آمریکایی‌ها به اسم مبارزه با تروریسم بیست سال افغانستان را اشغال کردند اما فرار مفتضحانه و غیرمسئولانه‌ای داشتند و در حالی که زیرساخت‌های سیاسی و اقتصادی افغانستان را بر هم ریختند از این کشور خارج شدند.

موسوی تصریح کرد: برای جمهوری اسلامی ایران نظر و رای مردم افغانستان حائز اهمیت است و هر چه آنان بپذیرند، مورد دفاع ایران خواهد بود. / خبرگزاری مهر

پاسخی بگذارید