در نشست خبری با خبرنگاران؛
تاریخ : 1400/06/28 10:35
شناسه : 399618

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه دسترسی آژانس به حافظه دوربین‌ها زمانی ممکن است که توافقی حاصل شود، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون دسترسی به فیلم‌ها و کارت‌های حافظه، اقداماتش را انجام می‌دهد.

 «سعید خطیب‌زاده» صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: خوشحالم وضعیت کرونایی کمی آرام‌تر شده و برخی شهرها در شرایط بهتری هستند. این مسئله می‌تواند نوید کنترل بیماری را بدهد.

وی با تبریک روز سینما به هنرمندان، سینماگران و کسانی که دل در گرو هنر دارند، اظهار داشت: ایران یکی از پرچمداران سینمای جهان بوده است و سینما برای ما اهمیت داشته و دارد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره افزایش سهمیه اربعین ایران پیرو سفر نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: سفر الکاظمی به تهران در راستای روابط نزدیک ایران و عراق است. نخست‌وزیر عراق به عنوان نخستین مقام ارشد خارجی پس از تحلیف به ایران سفر کرد. هیات عالی‌رتبه‌ای همراه ایشان بود و گفت‌وگوهای خوبی درباره همکاری‌های دو کشور و پروژه‌های در دست اجرا انجام شد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه در این سفر درباره تسهیل روادید دو کشور و زوار اربعین صحبت شد، از تلاش دو طرف برای بالا بردن سهیمه اربعین خبر داد و گفت: توافق اولیه، ۳۰ هزار زائر ایرانی بود. پیش از این سفر، درباره عدد ۶۰ هزار نفر توافق شد و در این سفر هم قرار شد مقامات دو طرف این عدد را بررسی کنند و چند هزار نفر به آن اضافه شود.

وی با بیان اینکه ایران لغو روادید برای اتباع عراقی را تصویب کرده بود ولی منوط به اقدام طرف عراقی بود، ابراز داشت: قرار شد این کار برای مسافرت‌های هوایی از سوی طرف عراقی انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار منتشر شده درباره سفر امیرعبداللهیان به هند ابراز داشت: سفری در دستورکار به هند بود که به خاطر چندین موضوع مرتبط با یکدیگر از جمله نشست شانگهای، سفر رییس‌جمهوری به تاجیکستان و چندین جلسه مهم در حوزه سیاست خارجی، امکان این سفر نبود و قرار است این سفر در زمان‌بندی جدیدی انجام شود.

 در نشست‌های رسمی با مقامات عراق بارها درباره سوء استفاده گروهک‌ها تذکر دادیم

خطیب‌زاده درباره مورد هدف قرار دادن مقر تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق گفت: این اقدام در پاسخ به حملات مکرری است که از سوی این گروهک‌ها در نزدیکی مرز ایران و علیه جمهوری اسلامی عملیات انجام داده و چندین نفر از مرزبانان به شهادت رسیدند. ایران تحمل نمی‌کند مرزهایش توسط گروهک‌های تروریستی مورد خدشه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در نشست‌های رسمی با مقامات عراقی بارها متذکر شدیم که خاک عراق مورد سوءاستفاده این گروهک‌های تروریستی قرار نگیرد، یادآور شد: ایران آغوشش برای کسانی که توبه کنند و به دامن جمهوری اسلامی برگردند، باز است. توصیه ما به کسانی که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند، این است که مام میهن محل امن‌تری برای آنها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایرنا درباره توافق دیروز ایران و آژانس عنوان کرد: مراودات ایران و آژانس معمول و فنی است و مادامی که جنبه‌های غیرسیاسی و غیرتبعیض‌آمیز آژانس با ایران حفظ شود، ایران در پرتو آن، روابط خود را با جدیت پیگیری می‌کند.

خطیب‌زاده ادامه داد: سفر گروسی به ایران پیش از برگزاری نشست شورای حکام در چارچوب برخی از مسائل فیمابین بود که با تفوق رویکرد فنی آژانس صورت گرفت و رایزنی‌های خوبی انجام شد. این موضوعات، مسائل جدیدی نبوده و نیست و در بستر همکاری‌های فیمابین در حال انجام بود و این گفت و گوها به خاطر نشست شورای حکام انجام شد.

وی سفر گروسی به تهران را موفق ارزیابی کرد و گفت: قرار شد همکاری‌های ایران و آژانس در چارچوب همکاری‌های فنی و بدون مداخله دیگران ادامه یابد.

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه محمد اسلامی در آینده در راس هیاتی برای حضور در اجلاس عمومی آژانس به وین سفر می‌کند، اظهار داشت: همچنین توافق شد گروسی سفرهایش به تهران را به صورت منظم‌تری انجام دهد.

وی اضافه کرد: قرار شد گروسی بعد از نشست شورای حکام به تهران سفر کند تا موضوعات دیگر که در دستورکار است، مورد بررسی قرار گیرد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه مفاهمه میان طرفین وجود دارد و دو طرف با حسن نیت این کار را جلو می‌برند، تصریح کرد: اگر کسانی بخواهند همکاری مبتنی بر فهم فنی را با اغراض سیاسی آلوده کنند، پاسخ ایران، پاسخ درخوری خواهد بود. برخی شاید به دنبال قطعنامه بودند ولی این چیزی نیست که در چارچوب فنی بین ایران و آژانس انجام شده است.

آژانس بدون دسترسی به فیلم‌ها و کارت‌های حافظه اقدامات خود را انجام می‌دهد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بیانیه مشترک میان ایران و آژانس به اندازه کافی گویا بود، خاطرنشان کرد: آژانس بدون آنکه پروتکل الحاقی دسترسی داشته باشد و بدون دسترسی به فیلم‌ها و کارت‌های حافظه، اقداماتش را انجام می‌دهد. کارت‌های حافظه به دلیل پر شدن حافظه نیاز به جایگزینی دارد، بدون دسترسی به آژانس تعویض خواهند شد. یکسری تعمیرات دوربین‌ها لازم دارند که باید براساس زمانبندی انجام شود.

به گفته رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، ایران با دقت و از نزدیک نشست شورای حکام را دنبال می‌کند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قرار است رییس جدید سازمان انرژی اتمی عضوی از تیم مذاکره‌کننده باشد و در سفر وی به وین، مذاکرات احیای برجام انجام می‌شود، ابراز داشت: تاریخ قطعی سفر اسلامی به وین را ندارم ولی سازمان انرژی اتمی عضوی از تیم‌ مذاکره‌کننده بوده و در سطح مدنظر آنها افرادشان در مذاکرات حضور داشتند.

 وی تصریح کرد:کارگروه‌های فنی و هسته‌ای مذاکرات، به صورت مستقیم توسط سازمان انرژی اتمی هدایت می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره گمانه‌زنی‌ها درخصوص تغییر معاون سیاسی وزارت امور خارجه بیان کرد: گردش مدیران موضوع شناخته شده‌ای در وزارت امور خارجه است. وزارت امور خارجه یک نهاد حاکمیتی است و یک وزارتخانه سیاسی و جناحی نیست. و دیپلمات‌های ایران در چارچوب اصول حاکمیتی حرکت می‌کنند.

 تغییرات در وزارت امور خارجه طی هفته‌های‌ آینده اعلام می‌شود

خطیب زاده تغییرات مدیریتی در وزارت امور خارجه را متحمل دانست و یادآور شد: هر وقت ضروری و لازم باشد، گردش مدیران در وزارت امور خارجه انجام می‌شود. این تغییرات محتمل است و احتمالا طی روزهای آینده اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سفر رییس‌جمهور به دوشنبه، عضویت ایران در سازمان شانگهای قطعی می‌شود، عنوان کرد: این اولین سفر خارجی رییس‌جمهور است. این سفر دوجنبه دارد؛ یک جنبه شرکت در اجلاس شانگهای و دیگری ظرفیت دوجانبه سفر است. در هر دو جنبه، برنامه‌های گسترده‌ای توسط نهاد ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه در دست پیگیری است. پیگیری‌های ضروری هم در دوشنبه و سفارت ایران در تاجیکستان انجام شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: اینکه درخواست ایران در نشست شانگهای بررسی می‌شود، امیدواریم این بررسی به نتیجه‌ای که انتظار داریم، ختم شود.

 درباره واردات واکسن هیچ خط قرمزی نداریم

این دیپلمات ارشد درباره واردات واکسن‌های فایزر و مدرنا نیز گفت: ما در خصوص واردات واکسن هیچ خط قرمزی نداشتیم و نداریم. مرجعیت صلاحیت‌دار و یگانه اینکه کدام واکسن وارد شود، وزارت بهداشت است. وزارت بهداشت در مقاطعی مصحلت ندانسته و تصور این بوده که این منابع، قابل اعتماد نیستند و شرکت‌های وارداتی دارای ویژگی‌های واردات نبودند.

به گفته خطیب‌زاده، در یکی، دو ماه اخیر درخواست‌ها به صورت حداکثری و از مسیرهای مختلف در حال تایید شدن است که این امر باعث تسریع در واردات واکسن شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآورشد: واردات و تامین واکسن از مسیر کوواکس و همکاری با کشورهایی چون چین در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص تامین نیازهای مردم مسیر برجامی و غیربرجامی نمی‌شناسیم و هیچ خط قرمزی نداریم، اظهار داشت: دولتی در جهان است که می‌خواهد خود را به عنوان پلیس دنیا معرفی کند و بدون توجه به قوانین بین‌المللی، خودش قاضی و زندانبان می‌شود. دنیا بیدار شده و می‌داند که آمریکا نمی‌تواند قوانین خود را به عنوان قوانین بین‌المللی تحمیل کند. به رغم تمامی تحریم‌ها و فشارها وظیفه قطعی و اصلی حاکمیت تامین نیازهای مردم است.

خطیب زاده با اشاره به واردات واکسن در هفته‌های گذشته تصریح کرد: ادامه واردات واکسن در مسیر عادی خود ادامه خواهد یافت که این مسیر، همراه با تولید پرافتخار داخلی تشدید خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره به رسمیت شناختن طالبان خاطرنشان کرد: ایران جزو معدود کنشگرانی است که با همه طرف‌ها در افغانستان روابط خود را دارد؛ با برخی گفت‌وگوهای فراگیرتر و با برخی محدودتر، همواره سعی کردیم با این گروه‌ها گفت‌وگو کنیم. همانطور که می‌دانید دور اول گفت‌وگوهای فراگیر بین‌الافغانی در تهران برگزار شد و سعی کردیم همه گروه‌ها و نه فقط دولت و طالبان را در این گفت و گوها مشارکت دهیم.

 هیچ دولت اقلیتی نمی‌تواند در بلند مدت صلح و ثبات ایجاد کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بارها تاکید کردیم مسیری که به برادرکشی در افغانستان منجر شود، مسیر درستی نیست، ابراز داشت: جنگ و خشونت راه حل نیست و کسی نمی‌تواند جنگ و  خشونت را جای گفت‌وگو قرار دهد. موکدا گفته‌ایم دولت فراگیر می‌تواند صلح و  اثبات ایجاد کند. هیچ دولت اقلیتی نمی‌تواند در بلند مدت مشارکت حداکثری، صلح و ثبات و آرامش ایجاد کند.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه بر خواست مردم افغانستان و عدم مداخله خارجی در این کشور است، بیان کرد: مردم افغانستان حضور نیروهای خارجی در خاک‌شان را نمی‌پذیرند و طرف‌های مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باید گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را تسهیل کنند.

وی با بیان اینکه در وزارت امور خارجه بعد از این بحران تلاش کردیم به صورت جدی و متمرکز کارها را جلو ببریم، یادآور شد: اخیرا ستاد عالی افغانستان در وزارت امور خارجه ذیل نماینده ویژه شکل گرفته است. تلاش کردیم مردم افغانستان از دسترسی‌های ضروری و مراودات کنسولی ما محروم نشوند.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: آنچه اراده قطعی ماست، تقویت روابط با مردم افغانستان و کمک به تحقق خواست و اراده مردم مظلوم اما سربلند و غیور افغانستان است.

 بر اساس عملکرد طالبان درباره درخواست آنها تصمیم گیری می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره دعوت از ایران توسط طالبان برای مراسم آغاز به کار دولت‌شان و احتمال به رسمیت شناختن طالبان عنوان کرد: زود است در این زمینه صحبت کنیم. باید تشکیل دولت آینده افغانستان را ببینیم و بعد در مورد موضوعات دیگر تصمیم می‌گیریم. براساس عملکرد طالبان، در خصوص درخواست و دعوت آنها تصمیم می‌گیریم.

خبرنگاری پرسید که آیا در سفر مصطفی الکاظمی به تهران، پیامی از سوی عربستان سعودی به ایران آورده شد که رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه پاسخ داد: چند دور گفت‌وگوهای ایران و عربستان را در بغداد داشتیم. دولت عراق نقش بسیار موثری داشته است و از این به بعد، اگر این فرصت وجود داشته باشد، این نقش را تقدیر می‌کنیم.

توافق کشورهای ساحلی دریای خزر عدم حضور نظامی کشورهای دیگر است

خطیب‌زاده درباره مانور نظامی مشترک در دریای خزر توسط ترکیه و جمهوری آذربایجان گفت: کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر این موضوع را کاملا روشن کرده است. توافقات پنج کشور ساحلی مبتنی بر عدم قانونی بودن حضور نظامی کشورهای غیر از این پنج کشور است. این موضوع در وزارت امور خارجه در دست بررسی است.

پاسخی بگذارید