یک عضو کمیسیون کشاورزی:
گروه: سیاسی / مجلس
تاریخ : 1400/06/28 10:35
شناسه : 399651

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: ما نیازمند مدیریت یکپارچه با همکاری وزارت جهاد و وزارت نیرو دولت سیزدهم هستیم. ما باید با استفاده از ظرفیت آب‌های شیرین در کشور، بتوانیم کل کشور را پوشش دهیم.

علیرضا نظری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به رأی اعتماد مجلس یازدهم به سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی دولت جدید اظهار کرد: سید جواد ساداتی نژاد پیش از تصدی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بودند. ایشان در یک سال گذشته مسائل مختلف حوزه کشاورزی را تحلیل و بررسی کردند. می‌توان گفت ایشان اشراف کاملی به این حوزه دارند. ما در آخرین نشستی که در خدمت ایشان بود، اولویت‌ها را به ایشان یادآوری کردیم. اولویت‌ها چیزی نیست جز مصوبات برنامه ششم توسعه.

 

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت:‌ سامان دهی اراضی کشاورزی، کشت قرادادی و مدیریت آب در شرایط فعلی کشور از جمله این اولویت‌ها است. مباحث حوزه کشاورزی از تولید گرفته تا تجارت باید اولویت‌های مشخصی داشته باشد.

وی با اشاره به بازگشت قانون انتزاع اختیارات وزارت جهاد کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ رئیس جمهور سابق در جلسه سران سه قوا اجازه تمرکز دو ساله اختیارات بازرگانی در وزارت صمت را مطرح کردند. با پایان یافتن این مهلت امیدواریم شاهد انتزاع اختیارات و بازگشت اختیارات بازرگانی محصولات کشاورزی به وزارت خانه جهاد کشاورزی باشیم.

نماینده مردم خمین در مجلس در مورد مسائل بودجه وزارت جهاد کشاورزی گفت:‌ ما پس از انقلاب در حوزه صنعت، هزاران میلیارد دلار و تومان در حوزه صنعت سرمایه گذاری کردیم و عنایت ویژه‌ای به این بخش داشتیم اما در حوزه کشاورزی در سالهای بعد از انقلاب توجه چندانی به بخش کشاورزی نداشتیم. از آنجا که امنیت غذایی یکی از مسائل مهم است، انتظار می‌رود در تأمین بعضی کالاها کاملا خودکفا باشیم. امید داریم که دولت جدید در این دوره به زیرساخت‌های بخش کشاورزی مثل صنایع تبدیلی، صادرات محصولات، معافیت مالیاتی کارگاه‌های زیر ده نفر در روستاها، تأمین حق بیمه دولت و... توجه ویژه‌ای داشته باشد. همه این مسائل نیازمند تعامل ساداتی نژاد با رئیس سازمان برنامه و بودجه است.

نظری در پایان در خصوص تنش‌های آبی اخیر کشور اظهار کرد:‌ آب، جزء منابع ملی کشور است. بنابراین نباید با ملاحظات شهری و محلی ارزیابی و سیاست گذاری شود. منابع آبی ما در همه جای کشور یکسان نیست. ما نیازمند مدیریت یکپارچه با همکاری وزارت جهاد و وزارت نیرو دولت سیزدهم هستیم. ما باید با استفاده از ظرفیت آب‌های شیرین در کشور، بتوانیم کل کشور را پوشش دهیم. البته بحث انتقال آب از دریای خزر، دریا عمان و خلیج فارس برای بخش کشاورزی می‌تواند مفید باشد.

پاسخی بگذارید