تاریخ : 1400/06/28 10:01
شناسه : 399659

عبدالباری عطوان تحلیل گر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب با اشاره به رسیدن اولین محموله مازوت ایران به خاک لبنان از آن به عنوان " پیروزی بزرگ سیاسی و معنوی محور مقاومت" نام برد.

عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم چاپ لندن در سرمقاله امروز (شنبه) خود همچنین این رویداد را به مثابه "شکست بزرگ سیاسی و انسانی" آمریکا برشمرد.

وی با اشاره به عبور تانکرهای حامل مازوت ایرانی از مرزهای سوریه به منطقه بقاع لبنان و تخلیه محموله آنها در مخازن شرکت متعلق به حزب الله گفت: بخش عمده این محموله به طور مجانی در اختیار بیمارستان های دولتی و خانه های سالمندان و مراکز نگهداری کودکان یتیم توزیع خواهد شد و باقیمانده نیز با قیمت کم و بدون هیچ گونه تبعیض طائفه ای یا نژادی به بیمارستان های خصوصی و نانوایی ها فروخته خواهد شد.  

عطوان افزود: سید حسن نصرالله از هواداران خود خواست تا این رویداد را جشن نگیرند تا بدین ترتیب طرف مقابل شکست خورده یعنی همپیمانان داخلی آمریکا و رژیم صهیونیستی در لبنان در تنگنا قرار نگرفته و تحریک نشوند.

سردبیر رای الیوم با اشاره به اینکه گروه هایی از مردم لبنان با در دست داشتن گل و ابراز شادمانی به استقبال کاروان های سوخت رفتند، ابراز داشت: مردمانی که بیش از شش ماه گذشته به دلیل از کار افتادن موتورهای برق بخاطر نبود سوخت و زندگی در تاریکی مطلب و نبود دارو و نان به دلیل تعطیل شدن نانوایی ها و ساعات ها توقف در صفوف طولانی خودروها در پمپ بنزین ها جهت دریافت چند لیتر بنزین کاملا حق دارند با مشاهده تانکرهای سوخت به ابراز شادمانی بپردازند.

وی ادامه داد: بسیاری از همپیمانان آمریکا در لبنان نسبت به رسیدن نفتکش ایران به بندر بانیاس سوریه ابراز شک و تردید کردند و شرط می بستند که آمریکا و اسراییل به آن در دریا و یا بندر بانیاس سوریه حمله خواهند کرد و یا آنکه تانکرها را در هنگام حمل و نقل سوخت به منطقه بقاع لبنان بمباران خواهند کرد و شب و روز بی تاب شنیدن خبر چنین حمله ای بودند اما امیدشان بر باد رفت و در تمامی شرط بندی های خود شکست خوردند.

عطوان از این رخداد به عنوان شکست همزمان سه تحریم آمریکایی اعمال شده علیه نفت ایران و بنادر سوریه و ملت لبنان یاد کرده و گفت: قانون مجازات کشور سوریه اعمال شده از سوی آمریکا و همپیمانانش موسوم به "قیصر" نفس های آخر خود را می کشد.

این کارشناس برجسته جهان عرب از « تضعیف حزب الله » و « خلع سلاح آن » و « تحریک لبنانی ها جهت قیام بر علیه آن » و « شعله ور کردن جنگ داخلی طی چند دهه به منظور به فرسایش درآوردن توان نظامی و انسانی حزب الله » به عنوان اهداف آمریکا از به محاصره درآوردن لبنان نام برد و تاکید کرد: اما در نهایت حزب الله پیروز بزرگ میدان بود .

به گفته سردبیر رای الیوم این رویداد دو نکته بسیار حائز اهمیت را به اثبات رساند: نخست آنکه سید حسن نصرالله به عنوان رهبر مقاومت لبنان توان بالای خود را در مقابله و رویارویی با دشمنان و به چالش کشیدن آنها و همچنین قدرت فوق العاده خود را در اداره این رویداد بزرگ و انجام اقدامات لجستیکی لازم از جمله تامین تانکرها و امکانات موردنیاز جهت ذخیره و توزیع سوخت به اثبات رساند.

دوم : ارزیابی اشتباه دولت آمریکا از اوضاع و توان طرف مقابل و دامنه رنج و محرومیت ملت لبنان و واکنش خشمگینانه اش و تصمیم گیری های اشتباه و دیرهنگام واشنگتن به منظور کاهش این رنج و محرومیت به اثبات رسید و نشان داد که ادعای کاخ سفید مبنی بر اینکه هدفش از اعمال مجازات ها آزار رساندن به ملت ها نیست بلکه هدفش نظام های حاکم بر کشوها است، کاملا بی پایه و اساس است.

عبدالباری عطوان در پایان،شکست های پیاپی اخیر آمریکا را این گونه برشمرد : ایالات متحده پس از شکست بزرگی که در افغانستان خورد، امیدش جهت دستیابی به توافق هسته ای با ایران ناامید شد و قبل از آن نیز فروپاشی نظامی همپیمانش یعنی اسراییل در نبرد اخیر غزه را باید یادآور شد و چهارمین شکست آمریکا آن است که نتوانست مانع از رسیدن نفتکش حامل ماوزت ایران به بندر بانیاس سوریه شود و این نفتکش در کمال امنیت به سر منزل مقصود رسید.

سردبیر رای الیوم تاکید کرد: دست و پای آمریکا در منطقه خاورمیانه سوخت و تمامی طرح ها و نقشه هایش شکست خورد و چاره ای ندارد جز آنکه به دنبال یافتن راه امنی برای خروج از منطقه به منظور کاهش میزان تلفات و ضرر و زیان های خود باشد.

پاسخی بگذارید