معاون نظام مهندسی کشاورزی قم:
گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/06/28 10:18
شناسه : 399669

معاون آموزشی و فنی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم گفت: طرح آموزش‌های ترویجی و کسب‌وکار روستایی با همکاری مدیریت ترویج سازمان جهادکشاورزی در مناطق روستایی و محروم استان، اجرا می‌شود.

مجید پهلوانی بیان کرد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم طرح آموزش‌های ترویجی و کسب‌وکار روستایی را با همکاری مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی و به کمک مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی و مراکز مهارت آموزی به نام طرح آموزش‌های مهارتی شهید سلیمانی در مناطق روستایی و محروم استان آغاز اجرا می‌کند.

وی افزود: این آموزش‌ها که از مهرماه سال‌جاری آغاز می‌شود شامل رشته‌های کشاورزی از جمله گیاهان دارویی، پرورش زنبور عسل، گلخانه و مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای روستایی بوده و کاملا رایگان برای روستائیان و ساکنین مناطق محرم استان برگزار خواهد شد.

پهلوانی توسعه اشتغال روستایی، کاهش مهاجرت از روستاها، بکارگیری جوانان روستایی در واحدهای کشاورزی از جمله گلخانه، دامداری و صنایع تبدیلی را از جمله اهداف طرح شهید سلیمانی برشمرد و گفت: گروه‌های هدف با همکاری مراکز جهاد کشاورزی و مراکز خدمات غیردولتی استان شناسایی شده و پس از ارائه آموزش، گواهینامه آموزشی به کارآموزان ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به این که بخش‌های کهک و دستجرد به عنوان مناطق هدف اجرای این طرح انتخاب شده‌اند، ادامه داد: با اجرای از طرح‌های مورد نظر، زمینه شکل‌گیری فرصت‌های متعدد شغلی در بخش‌کشاورزی قم به وجود خواهد آمد و تعداد قابل توجهی از افراد جویای کار در این حوزه، خواهند توانست در زمینه‌های مرتبط با مهارت خود فعالیت کنند.

وی با تاکید بر این که در مناطق روستایی قم یک شبکه منسجم و فعال را در قالب مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی در اختیارداریم، بیان داشت: مناطق روستایی کانون حضور کشاورزان استان است و در همین رابطه از ظرفیت کارشناسان حاضر در مراکز کشاورزی غیردولتی برای انتقال هرچه بیشتر جدیدترین یافته‌های علمی این حوزه به بهره‌بردارن استفاده خواهیم کرد.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی بیش از ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است. میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال حدود یک میلیون تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

پاسخی بگذارید