با جابران اربعین
گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/07/4 11:12
شناسه : 399714

زهره مهرنوروزی -قم پایگاه آیین های مذهبی محرم و صفراست از تشکیل دسته های زنجیر زنی گرفته تا مجالس روضه زنانه تا برگزاری تعزیه، هرکدام در قم طرفداران خودش را دارد. دسته گردانی از آیین های دائمی قم است و ما قمی ها در تمام طول دوماه صفر و محرم شاهد دستجات هستیم که برای عرض ارادت به حرم حضرت معصومه مشرف می شوند

.اما از سال 93ایین راهپیمایی جاماندگان اربعین درقم به راه افتاد در تهران مسیری انتخاب شد که به حرم عبدالعظیم حسنی ختم می شد و از قم به مسجد مقدس جمکران .


در واقع شبیه پیاده روی اربعین است و با همان سبک سیاق با این تفاوت که مسیر کوتاه تراست، موکب ها از مردم پذیرایی می کنند. اجتماعی ست از عاشقان ثارالله .عده ای از نزدیک پیاده روی اربعین را تجربه کرده بودند وبرای تکرار تجربه آمده بودند و عده ای دلشان با راهپیمایان اربعین کربلا بود و آروزی شرکت دراین مراسم را داشتند درهرصورت همه عاشق بودند . مسیر تعیین شده 7کیلومتر بود که از سمت پارکینگ شرقی حرم مطهرآغاز و به مسجد جمکران ختم می شد همان مسیر حرم تا حرم بود که نامش را به بلوار پیامبر اعظم تغییر داده شد. سال 93بود که این حرکت با حضور انبوه عاشقان امام حسین (ع) در قم شروع شد از نوزاد گرفته تا پدر بزرگها و مادر بزرگ ها همه در این پیاده روی شرکت داشتند اینجا نمونه ای بود از همایش چند میلیونی شیعیان و عاشقان اباعبدالله، در کربلای معلی . حالا هرسال به صورت خود خوش از سوی مردم انجام می شود.

 

خدمت به امام شهید
دراینجا هرکس به شیوای می خواهد با خدمت به راهپیمایان به زائران امامش خدمت کرد خطاطی با گلی که با گلاب خمیر شده بشت لباس جوان ها لبیک یا حسین می نویسید ، یکی نذری توزیع می کند، یکی نذر کرده ویلچری های مسیر را کمک کند.
پهنای 150متری بلوارپبامبر اعظم جمعیت موج می زند. پشت سر گنبد طلایی حرم حضرت فاطمه معصومه می درخشد و روبرو گنبد فیروزه ای مسجد مقدس جمکران پیداست که چشمانت را می نوازد مقصد همه یکجاست قدمگاه امام زمان مسجد مقدس جمکران. درواقع امروز تکرار یک زیارت تاریخی است تکرار زیارت جابر عبدالله انصاری از یاران ابا عبدالله است که با پای پیاده از مدینه به کربلا می آید و بر مزار امام حسین علیه سلام سوگواری می کند

طبق روایت حضرت زینب علیها سلام وهمراهانش نیز در همین روز در مسیر بازگشت به مدینه در اربعین شهادت سیدالشهدا و یارانش به آنجا می رسند.

 

با جابران امروز

نوجوانان که مشق عشق می کنند آمده اند تا در کنار بزرگ ترها عاشقی بر امام مظلوم را بیاموزند، اما بزرگ ترها خوب می دانند دراین مصافت به دنبال درک آمده اند ، گویی هریک جابری هستند که مشتاقانه برای زیارت امام خود پیاده گام می زنند.در بین جمعیت چهار دختر نوجوان توجهم را جلب می کنند. یکی از آنها پرچمی را با خود حمل می کند برخلاف هم سن و سال های خود خیلی ساکت هستند و ارام ارام قدم بر می دارند.

 

نوجوانانی در این مسیر قد کشیدند

امسال هفتمین سال است که این مسیر را طی می کنند انها در این پیاده روی قد کشیده و بزرگ شده اند نامشان را می پرسم ستایش و پرستش دو قلو هستند نگین و عارفه هم خواهرند بیشتر که می پرسم متوجه می شوم با هم نسبت دارند و دختر خاله هم هستند. دوقلوهای حلفی تا سال 93ساکن عراق بودند ودر راهپیمایی اربعین عراق شرکت کرده بودند آنها مسیر 80کیلومتری نجف تا کربلا را در کنار پدر و مادر خود درسن نوجوانی طی کرده بودند. از حرف های آنها پیدا بود که دلتنگ پیاده روی اربعین عراق هستند امروز در قم مصافت حرم حضرت معصومه تا جمکران را پیاده طی می کنند. هشت سال است که در روز اربعین نمی شود مردم قم را در خانه نگهداشت دلشان آرام و قرار ندارد. عارفه و نگین ولایی پیرایش که مثل دخترخاله هایشان تجربه پیاده روی اربعین عراق را ندارند حضور در این پیاده روی را توقیق می دانند و آرزو دارند سالی را در پیاده روی اربعین شرکت کنند. برای دانستن انگیزه این جمعیت فقط کافی بود اندکی ساکت می شدی و به صدا ها گوش می سپردی. بیان دلتنگی برخی از جاماندگان تو را هم دلتنگ می کرد. هرچند که چندسالی است تشخیص خانم های عراقی از ایرانی به علت پوشیدن جادر عربی مشکل شده است اما به تعداد بانوان قمی دراین پیاده روی زنان و دختران عرب دیده می شوند.

 

فلسفه اربعین


بعد از جابر پیاده روی اربعین در بین شیعیان عراق به یک آیین تبدیل می شود اما در برهه ای از تاریخ به دلایل نامعلوم این پیاده روی به فراموشی سپرده می شود. توسط عالم بزرگوار شیخ میرزا حسین نوری بار دیگر این حرکت احیا می شود این عالم بزرگ اخرین بار در سال 1319هجری قمری مسیر نجف تا حرم امام حسین علیه سلام را پای پیاده طی می کند .
دسته ای از جوانان را می بینی چفیه به گردن دارند، اما پابرهنه شده اند، دسته ای دیگر مداحی میثم مطیعی را همنوا با هم می خوانند.


کنار قدم های جابر سوی نینوا ره سپاریم
ستون های این جاده را ما را به شوق حرم می شماریم
شبیه رباب و سکینه برای شما بیقراریم

 از این سختی و دوری راه به شوق تو باکی نداریم

فدایی زینب پر از شور و عشقیم ....

 

خیلی‌ها به اتفاق خانواده خود آمده اند. رقص پرچم ها شور خاصی به راهپیمایی می دهد. غالب پسر بچه ها سربند یاحسین بسته اند.  دربین جمعیت جوانان عراقی ، پاکستانی و افغانستانی دیده می شود. خانم ملیحه محمدی مادری حدود 53ساله که درسال 94به اتفاق همسرش در اربعین عراق حضور داشته  گفتگو می کنم آرزویش شرکت دوباره در اربعین است می گوید این راهپیمایی این پیاده روی برای منی که در اربعین عراق شرکت کرده ام قابل مقایسه نیست دلیلش را به زبان نمی آورد ولی خوب  پیدا بود که  دلتنگ آن روزهاست

 

 جوانان هیاتی


جوانان و نوجوانان هرکدام دسته جدایی تشکیل داده اند. چند نفر پرچمدار هستند پیش پیش می روند . دسته ای از جوانان که گویی اهل یک هیت هستند درطول مسیر نوحه های مختلفی را می خوانند.

راهپیمان برای رسیدن به مسجد مقدس جمکران باید از بلوار و میدان بقیه الله عبور کنند و سپس وارد مسجد شوند تقریبا نزدیک اذان مغرب به قدمگاه امام زمان می رسند. هرچند از حرم امام حسین علیه سلام خبری نیست اما دلشان اندکی آرام می شود چون می دانند که اهل بیت از نیت آنان آگاه است و شاید در گردش ایام یک اربعین توفیق شود و بتوانند مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی کنند.

 

آیین جا ماندگان

طبق روایت های متواتر از ائمه  یکی از نشانه های مومن زیارت اربعین است حالا شاید عده ای برای جمع کردن ثواب در پیاده روی جاماندگان اربعین شرکت کرده باشند؛ اما اصل این حرکت نشانه عشق و ارادت است. در قم هرسال بر تعداد راهپپمایان افزوده می‌شود استقبال بی نظیر مردم قم از این آیین  می رود تا به عنوان یک آیین همیشگی ثبت  شود می رود تا همانند راهپیمایی اربعین به یک آیین ماندگار بین قمی ها تبدیل شود. همانند پیاده روی شب نیمه شعبان در خیابان چهار مردان قم همانند اجتماع مردم در روز وشب نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران .

پاسخی بگذارید