رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس:
تاریخ : 1400/07/4 11:39
شناسه : 399722

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: این مرکز توانست تاریخ شفاهی ۱۳۰ نفر از فرماندهان ارشد سپاه را با ۲۶۱۷ جلسه و ۴۰۰۰ ساعت گفت وگوهای حرفه‌ای و ضبط تصویری به سرانجام رساند.

علی‌محمد نایینی در سومین مراسم «یادها و نام‌ها» که با حضور فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس در سالن خلیج‌فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران برگزار شد، با گرامیداشت ایام اربعین حسینی (ع) گفت: اربعین، حقیقت دفاع مقدس را در مقابل جنگ شناختی و تبلیغی دشمن زنده نگه داشت.

مشاور فرماندهی کل سپاه ادامه داد: مراسم «یادها و نام‌ها» در هفته دفاع مقدس، فرصت و بهانه‌ای برای مرور یادها و تکریم نام‌ها است، یادهایی که سند شرافت و بزرگی ملّت عزیز ایران هستند و نام‌هایی که یادها را برایمان ساخته‌اند.

سرتیپ نایینی افزود: هر سال در این مراسم از تعدادی از فرماندهان عزیزی که با اهتمام به اجرای تاریخ شفاهی، به افزودن سرمایه خاطرات معنوی جنگ و تکمیل گنجینه­ مرکز اسناد کمک کرده ­اند، با تدبیر سردار فرمانده محترم کل سپاه، قدردانی می‌شود.

وی به گزارش عملکرد مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس طی یک سال گذشته پرداخت و عنوان کرد: این مرکز توانسته، تاریخ شفاهی ۱۳۰ نفر از فرماندهان ارشد سپاه را با ۲۶۱۷ جلسه و ۴۰۰۰ ساعت گفت وگوهای حرفه‌ای و ضبط تصویری به سرانجام رساند.

مشاور فرماندهی کل سپاه افزود: همچنین در یک سال اخیر، تاریخ شفاهی ۲۶۳ فرمانده از فرماندهان تیپ­‌های منتسب، گردان­ها و افراد شاخص لشکرهای ۴۱ ثارالله، ۸ نجف، ۵ نصر و ۲۵ کربلا در دوران دفاع مقدس با ۳۸۵ جلسه ضبط و ثبت شده است.

سرتیپ نایینی با بیان اینکه رونمایی از ۲۲۰ اثر جدید پژوهشی و اسنادی و کتاب گویا، پدیده دیگر مراسم «یادها و نام­ها» هفته دفاع مقدس امسال است، اظهار کرد: امروز در بخش تاریخ­نگاری و پژوهش از ۵۰ اثر جدید رونمایی خواهد شد. همچنین در بخش اسنادی، ۱۵۰ اثر از اسناد گویا شده دوران دفاع مقدس از عملیات‌های بدر، خیبر، بیت‌المقدس، والفجر ۸، کربلای ۴ و ۵، محرم، فتح‌المبین و مسلم رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اولین اثر پژوهشی منحصر به فرد در مرکز، در قالب روزشمارهای جنگ ایران و عراق، با عنوان هجوم سراسری در سال ۱۳۷۲ منتشر شده است، یادآور شد: در ۲۵ سال، تعداد روزشمارهای مرکز به ۲۷ جلد می­رسد. از سال ۱۳۹۷ و در چهار سال اخیر تعداد روزشمارهای تألیف شده دو برابر شده است. علاوه بر این ۴۴ پروژه روزشمار در حال اجرا است.

سردار نایینی با بیان اینکه در این مراسم از ۱۰ جلد روزشمار جدید که در یکسال اخیر تالیف شده، رونمایی می‌شود، اظهار کرد: علاوه بر چهار روزشمار جدید دفاع مقدس، شش جلد روزشمار پس از دفاع مقدس از پژوهش­های جدید مرکز می‌باشد.

مشاور فرماندهی کل سپاه ادامه داد: با احتساب ۱۴ جلد روزشمار قبل از جنگ (از پیروزی انقلاب اسلامی تا ۳۱ شهریور ۱۳۵۹) و ۷۰ جلد روزشمار دفاع مقدس و ۱۳۳ جلد روزشمار پس از جنگ تا سال ۱۴۰۰ و روزشمارهای موضوعی مانند استان‌های مرزی در جنگ. پیش‌بینی ما در نقشه جامع پژوهشی مرکز این است که مجموع روزشمارها به حدود ۲۷۰ مجلد خواهد رسید.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به دیگر آثار منتشر شده در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در گروه اجتماعی ۱۰ اثر جدید و در ترجمه ۳ اثر رونمایی می‌شود که در گروه مطالعات نظامی، شناسنامه قرارگاه کربلا و لشکر­های ۲۵ کربلا، ۸ نجف، ۲۷ حضرت­رسول(ص)، ۱۱ امیرالمومنین(ع) و ۳۳ المهدی(عج) در دوران دفاع مقدس، امروز رونمایی خواهد شد.

سرتیپ نایینی افزود: همچنین اطلس­های جدید در رونمایی امروز، اطلس لشکرهای ۳۳ المهدی(عج)، ۱۱ امیرالمومنین(ع) و اطلس نبردهای هور است.

وی بیان کرد: کتاب درس­ها و دستاوردهای دفاع مقدس در گفت وگو با فرماندهان، کتاب «صحیفه دفاع مقدس»، روزشمار «بیانات و احکام حضرت امام (ره) در دفاع مقدس»، کتاب «عملیات خیبر، تفکری نو در جنگ» و کتاب «مباحث استراتژیک جنگ» از دیگر آثاری است که امروز رونمایی می‌شود.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اظهار به اینکه در آثار جدید، شاهد ۱۱ جلد کتاب جدید تاریخ شفاهی فرماندهان هستیم، به معرفی این آثار پرداخت و گفت: ۳ جلد تاریخ شفاهی سردار سرلشکر محسن رضایی؛ جلد دوم تاریخ شفاهی سردار سرلشکر رحیم صفوی؛ تاریخ شفاهی حضرت حجت الاسلام‌والمسلمین حاجی صادقی، مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه سوم قدس، تحت عنوان «جهاد و سلاح معنوی»؛ کتاب تاریخ شفاهی سردار عبدالمحمد رئوفی نژاد، فرمانده لشکر ۷ ولی عصر(عج)؛ کتاب تاریخ شفاهی سردار احمد فتوحی، جانشین لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) می‌باشد.

سرتیپ نایینی افزود: از جمله آثار دیگر کتاب تاریخ شفاهی سردار نصرالله فتحیان، فرمانده بهداری دفاع مقدس؛ کتاب تاریخ شفاهی سردار علیرضا مزینانی، معاون تبلیغات قرارگاه مرکزی خاتم الأنبیاء(ص)؛ کتاب تاریخ شفاهی زنده یاد سردار دکتر علی اصغر زارعی، فرمانده یگان جنگ الکترونیک و کتاب تاریخ شفاهی سردار مهندس محمدرضا عطارزاده با عنوان «مهندسی عبور»، آثار جدید تاریخ شفاهی است.

وی با یادآوری اینکه در هفته دفاع مقدس سال قبل، به مناسبت چهلمین سالگرد، اعلان کردیم هر هفته یک اثر رونمایی خواهیم داشت، اظهار کرد: امروز اعلان می‌­کنیم تا پایان سال هر هفته یک اثر چاپی و یک کتاب صوتی رونمایی می‌شود.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تاکید کرد: بطور قطع امروز هر دستاوردی رونمایی می­شود، حاصل تدابیر و حمایت­های همه‌جانبه و بی­دریغ سردار سلامی، فرمانده محترم کل سپاه است.

سردار نایینی با بیان اینکه از مهم­ترین هدف­های این نشست، تکریم و تجلیل از خانواده سرداران شهید و قهرمانان صبر و مقاومت است، گفت: در این نشست از خانواده سرداران عزیزی که در یکسال اخیر از برکات وجود آنها در سپاه محروم شده­ایم، تکریم و تجلیل به عمل خواهیم آورد.

وی تاکید کرد: جهت­‌گیری و رویکردهای مرکز همچون گذشته، حرکت بر اساس نظام جامع موضوعات پژوهشی و تاریخی، توسعه و تقویت آثار مرجع، توجه به جنگ شناختی و پدیده تحریف و پاسخ شبهات، تولید روایت­های معتبر و مستند، تکمیل بانک جامع اسنادی مرکز، تسریع در گویاسازی کامل اسناد، ورود مؤثرتر در عرصه ترجمه آثار پژوهشی، ایجاد سامانه برای انتشار اسناد فاقد طبقه‌بندی، توسعه تعامل با اندیشکده­ها و پژوهشگران داخلی و خارجی، انتشار همزمان آثار چاپی، الکترونیکی و گویا، حضور فعال در صفحات اجتماعی و رسانه و تربیت نیروی جوان پژوهشگر و توسعه منابع انسانی، چارچوب و محورهای حرکت مرکز است.

این مراسم با حضور سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، سردار بهمن کارگر رییس محترم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس و حضرات آیات آیت‌الله محمدی عراقی، آیت‌الله نمازی، حجت‌الاسلام عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه، جمعی از فرماندهان قرارگاه‌ها و لشکرهای سپاه در دوران دفاع مقدس و نیز تعدادی از خانواده‌های سرداران شهید و نویسندگان، راویان و پژوهشگران عرصه دفاع مقدس برگزار شد.

همچنین در این مراسم از خانواده‌های سرداران شهید سیدمحمّد حجازی، عبدالرسول استوار محمودآبادی، محمدحسن کوسه‌چی، عباس سرخیلی، غلامعلی ابوحمزه، محمد کرمی‌راد، حمید میرزایی، علی خدادی، محمدعلی حق‌بین، رمضان پورقاسم، عبدالله هویزی قدردانی شد.

پاسخی بگذارید