گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/07/4 11:40
شناسه : 399738

✍حمیدنادری مدیراداره گردشگری وامور زائرین شهرداری قم "شهر قم قبل از ورود حضرت معصومه علیها السلام از آبادانی ظاهری بی بهره بود و اهالی شیعی مذهب آن در اثر بی توجهی حاکمان مورد آزار و اذیت بودند، اما از لحاظ ایمان و اعتقاد مذهبی، این شهر بهترین فضای معنوی را داشته و زمینه پذیرش اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و یاران با وفای آنان در این منطقه کاملا فراهم بود.

به همین جهت امامان معصوم علیهم السلام در مناسبت های مختلف، شهر قم و اهالی آن را مورد عنایت قرار داده و عبارات زیبایی را که حاکی از علاقه مندی آن بزرگواران به این خطه ایران بود، بیان می کردند. حتی گاهی ائمه اطهار با فرستادن تحفه ها و هدایا اهل قم را مفتخر می ساختند. از جمله می توان به ابی جریر زکریا بن ادریس و زکریا بن آدم و عیسی بن عبدالله و چند نفر دیگر اشاره نمود که به افتخار اخذ هدایای ارزشمندی همچون انگشتری و جامه و کفن از دست مبارک ائمه هدی علیهم السلام نائل شدند.
ورود حضرت فاطمه معصومه علیها السلام به شهر قم و دفن پیکر مطهر آن بانوی کبریا در این شهر، آثار و برکات فراوانی را به همراه داشته است. از لحظه ورود نبیره رسول الله صلی الله علیه و آله به قم، پیوسته این شهر از جهات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، عمرانی و اقتصادی رو به رشد و پیشرفت نهاده است. تاثیر این واقعه تاریخی را می توان با مطالعه زوایای تاریخی این شهر به دست آورد. برکات این بانوی مجلله در شهر قم آنگاه به اوج خود می رسد که بدانیم تاثیر وجود آن حضرت در تحولات تاریخی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی نه تنها در محدوده یک شهر بلکه گاهی در کل کشور ایران بوده و یا حداقل وقایع وحوادث کشور ایران به نوعی مرتبط با شهر قم می باشد.

برکات حضرت معصومه در شهر قم و تاثیر این شهر بر کل ایران آنچنان مهم بوده و هست که سال ها دل و دیده میلیون ها زائر و مجاور و جهانگرد را به خود مشغول داشته است. این تاثیر نه تنها برای زائران مشتاقی که از راه های دور به عشق زیارت مرقد مطهر این دخت عصمت و یادگار امام موسی علیه السلام با ارادت خالصانه به این مکان مقدس می شتابند ملموس است بلکه حتی برای کسانی که با انگیزه های غیر مذهبی وارد این مکان شده اند و یا از این دیار عبور کرده اند، پرجاذبه و شگفت انگیز بوده است. در عظمت و شکوه ظاهری این بارگاه مقدس، حقیقت و معنویت خاصی نهفته است که ناخود آگاه هر بیننده ای را به سوی آن متوجه ساخته و دل و دیده اش را صید می کند.
"نامگذاری شهرها به منظورمعرفی ظرفیت های فرهنگی مذهبی هنری گردشگری وشخصیت های بزرگ هرشهر فرصتی جهت جذب گردشگری ورونق اقتصادی هرشهرواشتغالزایی درشهرهای مختلف بااجرای برنامه های مختلف فرهنگی هنری وگردشگری همراه می باشد"

شهرقم هم به مناسبت ورودپرخیروبرکت حضرت فاطمه معصومه (س) به قم درروز۲۳ ربیع الاول هجری قمری به عنوان روزقم توسط شورای فرهنگ عمومی استان وشورای اسلامی شهرقم نامگذاری گردیده است که  ازسال ۹۸ توسط شهرداری قم برنامه های متنوع فرهنگی هنری وگردشگری وتبلیغات واطلاع رسانی شهری ودرقالب تشکیل ۵ کمیته اجرایی درسطح مناطق ۸ گانه شهر اجرا گردیده است.
دبیرخانه گرامیداشت روزقم که درسازمان فرهنگی شهرداری مستقرگردیده ازسال ۹۸ باانجام مکاتبات وبرگزاری جلسات خواستارمشارکت وهمکاری دستگاههای فرهنگی استان جهت اجرای برنامه استانی وکشوری روزقم بوده است که متاسفانه شاهدحضورکمرنگی دستگاهها دراین برنامه بوده ایم.

"باحضورفعال اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی می توان شاهد حضورفعال هنرمندان واصحاب رسانه درایجادشورونشاط اجتماعی ؛ باحضور فعال صداوسیمای استان نقش بسزایی درمعرفی قم درسطح کشوری وبین الملل ؛ مشارکت اداره کل میراث فرهنگی وگردشگری باارایه تخفیفات وتسهیلات مناسب دررونق وجذب گردشگران وافزایش ماندگاری ، مشارکت دانشگاهها ومراکزعلمی واستفاده ازتوان علمی وپژوهشی درپژوهش وارزیابی  برنامه ها؛ حضورفعال اصناف درارایه خدمات باکیفیت ؛ حضورفعال ومشارکت اداره کل اوقاف وامورخیریه استان درمعرفی وجایگاه ومنزلت امامزادگان واجب التعظیم و حضورسایردستگاههای فرهنگی نقش بسزایی درمعرفی هرچه بهتر ظرفیتهای قم وایجادشورونشاط اجتماعی ؛ رونق گردشگری واقتصادشهری واشتغالزایی دارد.
ان شالله دراینده شاهدهمگرایی ومشارکت فعال درارائه برنامه های روزقم باشیم .

#روز_قم
#ورود_حضرت معصومه(س)

پاسخی بگذارید